Skip to content

2 הרוגים ו-167 פצועים בקריסת טריבונה בבית כנסת בגבעת זאב

באסון 5 פצועים קשה, 10 בינוני, ו- 152 קל. משטרת ישראל הודיעה למועצה המקומית כי היא איננה מאשרת את האירוע וכך גם מכבי האש . המועצה לא עשתה דבר וכעת מאשימה את המשטרה, המשטרה הציגה מכתב בו אסרה את האירוע וכך גם מכבי האש. המשטרה הוציאה צו איסור פרסום על חקירת האירוע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צילום: דוברות המשטרה

טריבונה בתוך מבנה בבנייה שאמור היה לשמש בית כנסת של קהילה חרדית בגבעת זאב, קרסה תחתיה הערב (ראשון) עם מאות מתפללים. כתוצאה ישנם מספר רב של נפגעים.  בשעה 19:14 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב ירושלים על טריבונה שככל הנראה קרסה בבית כנסת בבניה בגבעת זאב בעת ששהו מאות בני אדם במקום. ממד"א נמסר כי חובשים ופרמדיקים של מד"א קבעו את מותם של 2 פצועים, בהם גבר כבן 40 ונער כבן 12 ופינו לבתי החולים 167 פצועים, בהם : 5 קשה, 10 בינוני, ו- 152 קל.


צילום ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים


צילום ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים


צילום: מד"א

לבי"ח שערי צדק פונו 88 פצועים, 2 קשה, 6 בינוני ו-80 קל. לבי"ח הדסה הר הצופים פונו 22 פצועים, 1 בינוני ו-21 קל. לבי"ח הדסה עין כרם פונו 51 פצועים, בהם 3 קשה, 3 בינוני ו-45 קל. לבי"ח שיבא בתל השומר פונו 4 פצועים קל. לבי"ח שמיר-אסף הרופא פונו 2 פצועים קל.

פרמדיק מד"א אבי שיף שהגיע מהראשונים לזירה סיפר: "במקום הייתה המולה גדולה, מתפללים שהיו במקום סימנו לי להיכנס לתוך המבנה כשהם פצועים וצועקים לעזרה. עשרות פצועים בדרגות פציעה שונות שכבו אחד על השני בחלקה האחורי של הטריבונה שקרסה כשהם לכודים מתחת להריסות ולשברי המתכת. תוך כדי הבדיקות הראשוניות והמיון הרפואי חילצנו את הפצועים בעזרת אלונוקות ופלטות של שולחנות החוצה מהמבנה אל האמבולנסים הרבים והניידות טיפול נמרץ של מד"א שהוזנקו לאירוע. מאות החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו לפצועים טיפול רפואי ופינו אותם לשלושת בתי החולים בירושלים, לבי"ח שיבא בתל השומר ולבי"ח שמיר אסף-הרופא".

מיד לאחר היוודע דבר האסון החל מטח האשמות ודחיית נטילת האחריות. ראש המועצה יוסי אברהמי מיהר להאשים את המשטרה ואמר בשידור חי כי "המועצה פנתה לכל הגורמים והתריעה בנושא הזה. סגרנו עם שלטים שאומרים שהאתר פה מסוכן ומבחינת המועצה אי אפשר להיכנס ולקיים פה את האירוע. לצערי לא קיבלנו סיוע מהמשטרה. במשטרה אמרו שהם מסירים אחריות, יש לנו את זה בכתובים".
מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון תורג'מן, ענה להאשמות ואמר כי "יש מכתב מפורט שהגדיר את התנאים ואת ההגבלות ואת מי שנדרש להיות פה, כולל פקחים מטעם המועצה. שוב אנחנו נדרשים לאירוע שיש בו רשלנות והתנהלות חסרת אחריות. אני מניח שיהיו עצורים".

ממכבי האש נמסר כי: ""צריך לבדוק למה הטריבונה התמוטטה, כנראה משהו גרם לזה כי טריבונות איכותיות לא אמורות להתמוטט". עוד אמר רב טפסר דדי שמחי, נציב כבאות ראשי, "קיבלנו ידיעה שמתוכנן להתקיים פה איזה אירוע, נדמה לי ביום שישי. העברנו לרשות המקומית הודעה כתובה שהמבנה לא גמור ושאין לו אישור בכלל לא ביקשו מאיתנו שום אישור, ולכן על אחת כמה וכמה אסור לקיים בו אירועים".

צילום: מד"א
צילום: דוברות הדסה הר צופים

פרמדיק נוסף, מד"א משה טובולסקי סיפר גם הוא: "כשהגעתי למקום הייתה המולה גדולה, אנשים צעקו ורצו לכל עבר כשהם מספרים לו שקרסה טריבונה עם עשרות בתוך בית הכנסת. מספר פצועים קל היו בסמוך לכניסה ואזרחים הובילו אותי לפצוע קשה ששכב בסמוך והיה מחוסר הכרה וסבל מחבלת ראש. תוך כדי שצוותים גדולים נוספים של מד"א סורקים את הזירה ומעניקים טיפול רפואי לפצועים נוספים הכנסתי אותו לניידת טיפול נמרץ, הענקתי לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל הרדמה והנשמה והוא פונה במצב קשה לבי"ח שערי צדק".
משטרת ישראל הוציא צו איסור פרסום על פרטי חקירת האסון.

צילום מסרטון ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן