Skip to content

הסרט "ממשלת ארה"ב נגד בילי הולידיי" הוא פרי מוזר ומבולבל

שיר המחאה "פרי מוזר" העוסק בלינץ' המותר לפעולה כלפי השחורים בארה"ב ושנאסר להופעה ע"י ממשלת הובר, הוא עילה לסרט המתאר את מסע הציד הגזעני אחרי זמרת הג'אז הנודעת בילי הולידיי. טלאי אבני דרך הביוגרפיים בחייה, שמנסה הבמאי לי דניאלס לחבר, נותרות מבולבלות ומטושטשות. לעומת זאת, ההופעה המרשימה של אנדרה דיי כבילי הולידיי, עוצמתית ומהנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בילי הולידיי היתה אחת מזמרות הג'אז האמריקניות הגדולות. היא נולדה בפנסילבניה ב-1915 לאם בת 19 ואב בן 17 שלא היו נשואים. אביה האלכוהוליסט היה מוזיקאי ג'אז שהתכחש לאבהותו עד לפירסומה. היא עברה עם אמה ובן זוגה החדש לבולטימור, עד שזה עזב והותיר אותן חסרות כל. האם התפרנסה מזנות והולידיי עצמה חוותה אונס בגיל 11. הולידיי נשרה ממערכת החינוך ועברה עם אמה להתגורר בהארלם שבניו יורק. כאן נחשפה לראשונה לצלילי הג'אז ולמבצעים הדגולים בטי סמית ולואי ארמסטרונג.

המשבר הכלכלי הגדול ב-1930, הותיר את האם ובתה ללא עבודה. הולידיי החלה לחפש עבודה כרקדנית בבארים, אך התגלתה דווקא כזמרת גדולה. היא שינתה את שמה מאלינור, לבילי הולידיי. ב-1932 התגלתה ע"י ענק התקליטים ג'ון המונד, אשר דאג לה להופעות במועדונים הטובים ביותר בניו יורק.

במרץ 1935, בעת שהופיעה במועדון הכותנה, פגשה הולידיי את הסקסופוניסט לסטר יאנג איתו הופיעה בהקלטות רבות. במרץ 1938 החלה להופיע עם התזמורת של ארט ישו במדיסון סקוור גארדן שלאחריו יצאה לסיור הופעות ברחבי ארה"ב. כשחזרה לניו יורק, החלה במופעי סולו כאשר היא הופכת את עצמה למותג מסחרי, עם תנועת ראש נטויה ופרח ענק תקוע בשערה. ברפרטואר שלה היו שני שירי מחאה נוקבים נגד האפליה הגזעית והלינץ' שמבוצע באפרו אמריקניים עם היתר חוקי. השירים "פרי מוזר" ו"אלוהים יברך את הילד" עוררו התנגדויות רבות מצד הממשל של הנשיא הובר, אשר החל להציק לה באמצעות שליחיו, סוכני  האפ.בי.איי. הולידיי שהיתה מכורה להירואין, נרדפה, נשפטה ונאסרה – כל זאת בנסיון למנוע ממנה לשיר את שיר המחאה האסורים.

ילדותה הלא יציבה, הביאה את הולידיי לבחירות הרסניות בחייה האישיים. גברים גנבו את כספה, התעללו בה ודרדרו אותה לסמים קשים ואלכוהוליזם. שנות השימוש בסמים, הרסו את בריאותה, היא לקתה בשחמת כבד ואושפזה בבית חולים. כששכבה על ערש דווי, פשטו סוכני האף. בי איי. על חדרה והיא נעצרה שוב על שימוש בסמים. בילי הולידיי נפטרה ב-1959, כשהיא רק בת 44, אזוקה למיטת חוליה.

הסרט "ממשלת ארה"ב נגד בילי הולידיי" עוסק במסע ההישרדות של בילי הולידיי מול המרדף האובססיבי של סוכן האף.בי.איי המנסה לאסור עליה להופיע ובמיוחד לשיר את השיר ״פרי מוזר״ אשר היה במחלוקת ובישר על תנועת זכויות האזרח המודרני. במשפט שכל העולם עקב אחריו היא הושלכה לכלא ויצאה מחוזקת. בזמן ששחורים לא יכלו לעלות במעלית ו/או להשתמש בשירותים של בניינים ציבוריים, הקהל העצום שלה היה הכוח שלה, ממנו הממשל פחד. והממשל ניסה לעצור את הקול הזה בכל מחיר. לי דניאלס, במאי הסרט, מנסה לאחות פיסות ביוגרפיות לכדי סרט שלם, אולם החיבורים הללו, יצאו מבולבלים ומעט רדודים והצופה הולך בהם לאיבוד. יחד עם זאת הליהוק המושלם של אנדרה דיי כ"ליידי דיי", עם קטעי השירה העוצמתיים שלה, מקבלים בכל זאת, סרט מוזיקלי רב הנאה.

הקרנת הטרום בכורה של הסרט במוזיאון תל אביב לאמנות, הניבה מופע מחווה חד פעמי מרגש של הזמרת תום כהן, סקסופוניסט הג'אז איל חי והפסנתרנית יעל קרת שאף הנחתה את הערב, בביצועים מיוחדים לשיריה האהובים של בילי הולידיי, בליווי שיחה על אישיותה המוזיקלית המהפכנית שבזכותה השאירה חותם בל יימחה על עולמות הג'אז והפופ ועל דורות של מוזיקאים שבאו אחריה.

מופע מחווה בהנחיית יעל קרת. צילום: שרה פלד

ארה״ב 2021, 130 דקות

במאי: המועמד ל- 2 פרסי האוסקר לי דניאלס (״פרשס״, ״המשרת״)

תסריט: סוזן-לורי פארקס וז׳ואן הארי

הפקה: לי דניאלס, ג׳ורדן פרדג׳, ג'ף קירשנבאום, ג׳ו רות׳

צילום: אנדרו דאן

עריכה: ג'יי רבינוביץ'

שחקנים:

אנדרה דיי – זוכת פרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר על תפקידה בסרט, זוכת פרס הגראמי.

לזלי ג'ורדן  – זוכה פרס האמי.

נטשה ליון (״כתום זה השחור החדש״).

טרוונטה רודס (״אור ירח״).

אריק לריי הארווי (אימפריית הפשע״).

טיילר ג'יימס וויליאמס  – זוכה פרס הגראמי (״כולם שונאים את כריס״, ״המתים המהלכים״).

גארט הדלונד (טרון: המורשת״).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן