Skip to content

הארגון לדמוקרטיזציה של האמנות החזותית (ODBK) יתחיל לפעול בישראל

הארגון שמטרתו לייצר שיוויון מגדרי, אתני ומעמדי במוסדות אמנות בעולם, מינה את האוצר שרון תובל כאחד משלשת השופטים בזירה האירופאית וכנציגו בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הארגון לדמוקרטיזציה של האמנות החזותית (ODBK), השיק השנה את "תעודת השוויון" למוסדות אמנות (Equality and Diversity Certification). הסמכה זו מעודדת מוסדות אמנות להפוך את עולם האמנות לשוויוני, מגוון ודמוקרטי יותר. תהליך ההסמכה מורכב מניתוח מעמיק שנערך אודות האמנים המציגים, היצירות באוסף הקבע, כוח האדם הפועל במוזיאון, הקשר בין הקהילה המקומית לקהל המבקרים, ועוד. באמצעות מודל שפותח ע"י הארגון, וכמהלך משותף עם מוזיאונים רבים באירופה, מבוצעים ניתוחים סטטיסטיים המעניקים תמונת מראה אפקטיבית על מידת השוויון במוזיאון. לאחר הניתוח הראשוני, הארגון ממליץ על תוכנית פעולה רב שנתית לצורך שיפור התוצאות. התהליך נעשה מול הנהלת המוזיאון וכל ההחלטות מתקבלות יחד איתם. ניתוח זה מבוצע על ידי חבר השופטים, הכולל שני חבר צוות ב- ODBK ומומחים בשאלות השוויון בתחום האמנות. הארגון נוסד בשנת 2017 על ידי האמן והאקטיביסט דייוויד הינוחוזה אדמן (David Hinojosa Admann) וממוקם בברלין, גרמניה.

הנציג הישראלי שנבחר מטעם הארגון הוא שרון תובל, אוצר אמנות עכשווית עצמאי וחוקר אמנות הפועל בזירה הבינלאומית. תובל אצר תערוכות קבוצתיות ויחיד רבות בגלריות ובמוזיאונים בישראל ובאירופה, הוא האוצר הראשי ומנהל הרכישות ואוספי האמנות של רשת מלונות ישרוטל ואמון על  תכניות הרזידנסי, AFAR (Art Forest Residency Residency) ביערות הכרמל ו- MAR שבמצפה רמון. בנוסף,  תובל מנהל ואוצר את המעבדה לאמנות בתל אביב, חלל לאמנות ניסיונית בו הוא חוקר היבטים של הגדרות וגבולות חזותיים ומחקריים באמנות עכשווית ישראלית.

שרון תובל. צילום: גיא יחיאלי

פגשתי את שרון תובל לראיון על מנת להבין איך זה יעבוד.

האם המטרה לשלב חבר ODBK, במערכת קבלת ההחלטות מה ומי להציג במוזיאון או בגלריה, במתכונת נציג ציבור כמו בתחומים ציבוריים אחרים?

"המטרה לטווח הקצר היא לרתום את מוסדות האמנות החשובים בישראל, להם יש פעילות אמנותית ענפה ואוסף אמנות מכובד, להתנסות בניתוח ראשוני במודל שפתחו ODBK, שבסופו של תהליך מציב תמונת מראה למוזיאון עבור הפעילות של עצמו ביחס לקריטריונים שקבענו ביחד. לאחר מכן לתווך היותר ארוך, נוכל לקבוע מטרות ברות השגה, כאשר אם ברצון המוזיאון לבצע מעקב ובקרה אחר הפעילות ע"י ODBK, תיהיה נחוצה החלטה בדבר הקמת צוות מעקב ובקרה הכולל גורמים מקצועיים מהמוזיאון ונציג של ODBK. אף מוזיאון לא ייתן לגורם חיצוני כמו ODBK להיות חלק מוועדות רכישה או וועדות תערוכות, זו גם לא מטרת ODBK. הארגון מציב תמונת מראה וחושף תהליכי עבודה ומידת השיוויוניות שלהם, ואנשי המקצוע במוזיאון הם אלה שכבר יבינו אילו מבין התהליכים יש לשפר או לשנות".

מה קורה במקרה של גלריה פרטית, האם כדאי לה לקבל תעודת שוויון? כיצד זה יועיל לה?

"בארץ ישנן אולי מקסימום חמש גלריות חשובות וגדולות אשר יכולות לאמץ את מודל ה- EQAULITY CERFICATION. אנסה לקדם מהלכים דומים למוזיאונים עבור הגלריות, אך אילו בעדיפות משנית. מלבד ניתוחים סטטיסטיים של מי הציג, איפה, מתי וכו', ישנם ניתוח תהליכי עבודה כלליים במוזיאון, שיש רק במוזיאון ולא בגלריות. לכן זה פחות חשוב".

האם אתה מתכוון לערוך הסברה חינוכית לדמוקרטיזציה של האמנות, למשל במגמות אמנות בבתי ספר ואקדמיות?

"כן בהחלט, אארגן כנסים ודיגיטליים באקדמיות, וכבר בזמן הקרוב אפנה לעמיתיי ומוריי שם כדי לתכנן מהלכים כבר עם תחילת השנה האקדמית הבאה. השאיפה שלי היא לגייס מספר סטודנטים שיעזו במשימות, ויוכלו אף לכתוב עבודות גמר אודות הנושאים הרבים שפעילות הארגון מכילה. אני לא מדבר על תואר ראשון באמנות אלא יותר תארים שניים בתיאוריה בבצלאל באוניברסיטאות וכו'.
הכי חשוב כבר מעכשיו, להרצות על הנושא לאנשי המקצוע בשדה האמנות בישראל, וזה ממש בתכנון".

בנימה אישית, איך הגעתם אחד לשני ומדוע בחרו בך? מדוע בחרו בישראל?

אתמול התקיים כנס בברלין שבו דוד הינוחוזה מייסד הארגון דיבר, ושאלתי אותו בעצם למה בחרתם בי? את כבר השנייה ששואלת. הם פנו אליי במייל מאוד מעניין. דוד מכיר אותי עוד מהרצאות שנתתי ליריד הוידאו ארט לופ, ותערוכות שאצרתי ברחבי אירופה. תשובתו הייתה, שהן הניסיון הבינלאומי שלי, הן הכוח בו אני פועל בשדה, והן מידת הבינלאומיות שלי כאדם, גרמו להם לפנות אליי. כמובן שנעניתי בחיוב, והראש שלי התחיל לפעול במרץ. יש לציין שכל הפעילות היא וולונטארית לחלוטין ואין כאן עניין של רווח כזה או אחר. לי היה חשוב להצטרך לחבר השיפוט שלבם כי ברצוני לתרום כמה שיותר לעולם אמנות טוב יותר, שוויוני יותר ויותר דמוקרטי במובן של הרחבת מעגלי מקבלי ההחלטות בשדה. משימה לא פשוטה אך אם נגרום למספר תובנות חדשות עשינו את שלנו. מקווה מאוד שממסד האמנות בישראל יענה בחיוב לפנייתנו, עד כה זה מצטייר מאוד חיובי".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן