Skip to content

כנס ראשון של הוועד לידידות ישראל – מרוקו: מטרתנו להביא 200 אלף תיירים

בכנס השתתפו שגריר מרוקו בישראל, נשיא הפדרציה הספרדית, ראש המל"ל, כלת פרס ישראל, ואחרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכנס של הוועד לידידות ישראל – מרוקו שנערך אמש (שלישי) הושק המושב הראשון של הוועד שהוקם על ידי נשיא הפדרציה  סם בן שטרית. בכנס הכריזו חברי הוועד כי יעדם לשנה הבאה 21-22 היא להגיע ל-200 אלף תיירים בין ישראל למרוקו.
הכנס נערך בהשתתפות שגריר מרוקו בישראל, עבדרחים באיוד במסעדת 'מרקש' בירושלים ובו השתתפו גם ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן-שבת,  כלת פרס ישראל מרים פרץ, סגן שר הביטחון לשעבר אלי בן-דהן, הרבנית ברוריה איפרגן, ועוד 44 חברי הוועד ומכובדים נוספים.

כאמור, הוועד הוקם ביוזמתו של נשיא הפדרציה העולמית בעקבות הסכמי אברהם והסכם הנורמליזציה בין ישראל למרוקו, ונועד בין השטר לחזק את הקשרים בין ישראל למרוקו ולקדם יוזמות ושיתופי פעולה במגוון תחומים בין שתי המדינות.

צילום: בן כהן
צילום: בן כהן
צילום: בן כהן

האירוע נפתח בברכות מפי יו"ר הוועד בן-שטרית למלך מרוקו מוחמד השישי ולשגריר באיוד. בדבריו סקר בן-שטרית את פעילות הפדרציה לאורך השנים ותרומת יהודי מרוקו לחברה הישראלית. "מטרות הפדרציה הן להנחיל את מורשת יהדות מרוקו לדור הזה ולדורות הבאים. הרבה מהנושאים שירשנו מאבותינו אנו מנחילים בארץ דוגמת חג עדתי כגון המימונה שהפך ברבות השנים, לחג לאומי בישראל. כ 2 מיליון אנשים אורחים ומתארחים בלילה זה". בן שטרית התייחס למפעל המלגות של הפדרציה וציין כי קרן מלגות מסייעת לכל מעוטי היכולת לממן את לימודיהם וסיפר כי "הענקנו 10 מיליון דולר מלגות לכל הסטודנטים כולל ערבים ישראלים, בלי הבדל דת גזע ומין".
שגריר מרוקו בישראל בירך את האורחים בשם מלך מרוקו וסיפר על מאמצי ממשלת מרוקו לקדם את נרמול היחסים עם ישראל ולחזק את שיתופי הפעולות בין המדינות.

צילום: בן כהן

במסגרת המושב סוכם כי יוקם פורום חשיבה מצומצם בראשות חבר הוועד אלי ארצי, שיקדם רעיונות ודרכי פעולה. כמו כן סוכם כי בתאריך 15.11.2021 יציין הוועד את יום העצמאות של מרוקו.  כמו כן יופק קובץ דיגיטלי ובו ביטויים בסיסיים במרוקאית לטובת התיירים מישראל וכן ההפך, קובץ ובו ביטויים בסיסיים בעברית לתיירים ממרוקו שיגיעו לישראל.

עוד נמסר בכנס כי באוקטובר הקרוב תצא משלחת מישראל לביקור רשמי במרוקו, וכי במסגרת הביקור יערך רב שיח בפרלמנט במרוקו ובו ידונו על ערכים אוניברסליים ביהדות ובאסלם לצד האוטונומיה המלאה לה זכו היהודים בממלכה העלוואית.

ראש המועצה לביטחון לאומי בן שבת, בירך את השגריר באיוד ובאי הכנס ואמר כי "העובדה שהוועד הוקם כגוף עצמאי ולא ממשלתי, משקף בכך את רצון יהדות מרוקו לחבר עם ארצות המגרב. זוהי דרישה לא בין הממשלות אלא בין העמים והאזרחים".

צילום: בן כהן
צילום: בן כהן

כלת פרס ישראל שלא מזמן התמודדה על תפקיד נשיא המדינה מרים פרץ בירכה את הנוכחים וסיפרה על הגעתה בשנת 1964 למעברת חצרים בבאר שבע.  "אני שמחה להיות כאן במדינת ישראל אך לעולם, לעולם לא אשכח את השורשים שלי", אמרה פרץ והוסיפה: "לא הבאנו רק מימונה ומופלטה אלא גם אהבה שלום ורעות".. פרץ התייחסה גם להפסדה במרוץ לנשיאות המדינה ואמרה: "זכיתי להתמודד לנשיאות. הייתה לי ביד הברכה של אימא ואבא שלי שאמרו לי תיזכרי, תפקחי את העיניים והכי חשוב זה הדרך. כיבדתי מאוד את נשיא מדינת ישראל הנבחר יצחק הרצוג וצריך להתפלל להצלחתו". עוד היא הוסיפה כי "תמיד כיבדנו את הערבים והם כיבדו אותנו".

הרב בן-דהן נשא ברכה למלך מרוקו מוחמד השישי, ובהמשך הכנס הוענקו תעודות הוקרה ותשורות למלך מרוקו מוחמד השישי ולשגריר באיוד ולאורחים אחרים ממרוקו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן