Skip to content

אוויר פסגות

סקירת תכנית הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית 4.9.2021-31.8.2021 מפולין ויארדו לגלינה אוסטוולסקיה ומגיה קנצ'לי לנדיה בולאנז'ה בפסטיבל השנה ישתתפו אמנים דגולים דוגמת הפסנתרן אנדרש שיף, הכנר גדעון קרמר והפסנתרן יפים ברונפמן. לצדם ינגנו מוזיקאים צעירים ומבטיחים בביצועים רב-דוריים, שיבואו לידי ביטוי בהרכבים קטנים, אך גם בתזמורת מיתרים שתשלב מוזיקאים ותיקים וצעירים, מישראל ומהעולם. לדבריה של יוזמת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סקירת תכנית הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית

4.9.2021-31.8.2021

מפולין ויארדו לגלינה אוסטוולסקיה ומגיה קנצ'לי לנדיה בולאנז'ה

בפסטיבל השנה ישתתפו אמנים דגולים דוגמת הפסנתרן אנדרש שיף, הכנר גדעון קרמר והפסנתרן יפים ברונפמן. לצדם ינגנו מוזיקאים צעירים ומבטיחים בביצועים רב-דוריים, שיבואו לידי ביטוי בהרכבים קטנים, אך גם בתזמורת מיתרים שתשלב מוזיקאים ותיקים וצעירים, מישראל ומהעולם. לדבריה של יוזמת הפסטיבל והמנהלת האמנותית שלו, הפסנתרנית אלנה בשקירובה, רעייתו של דניאל ברנבוים: "בעבורנו, שיתופי פעולה מעין אלה מהווים אחד היסודות החשובים ביותר של הפסטיבל".

עוד היא מספרת: "התוכנית השנה תעניק במה לנשים מלחינות, יוצרות גדולות אשר מהן התעלמו, אך כעת זוכות למקום של כבוד ברפרטואר המקובל. את הפסטיבל תפתח בכורה עולמית ליצירה אשר הוזמנה במיוחד על-ידי הפסטיבל, רביעיית הקלרינט של המלחינה הישראלית הזוכה להצלחה רבה בעולם כולו, אלה מילך-שריף. השנה תואר פינה נסתרת יחסית במכלול יצירתו של באך, האינבנציות בשלושה קולות למקלדת, אשר יפתחו חמישה קונצרטים השנה, בעיבודים מאת דמיטרי סיטקובצקי לשלישיית כלי-מיתר".

 הפסנתרנית אלנה בשקירובה
הפסנתרנית אלנה בשקירובה, יוזמת ומנהלת הפסטיבל, תמונה של Nikolaj Lung

ואכן כבר בקונצרט הפתיחה תושמע יצירתה של אלה מילך-שריף והיא 'תרוכך' בשני קטעים קונצרטיים של מנדלסון – מס' 1 בפה מינור (אופ' 113) ומס' 2 ברה מינור (אופ' 114). המלחין המעבד והכנר דימטרי סיטקובצקי ישתתף בקונצרט הפתיחה. הפסנתרן הנפלא אנדרש שיף ינגן רסיטל פרי עטו של באך.

למחרת ילווה שיף את הכנרת דיאנה טישצ'נקו בביצוע הסונטה לכינור ולמקלדת במי מז'ור, רי"ב 1016.  לא בכדי בחרה בשקירובה בזמרת והמלחינה פולין ויארדו בת המאה הקודמת , – שכן דמותה הרומנטית מסעירה. כבר בגיל 16 הופיעה כזמרת מצו-סופרן וקנתה לה שם כמלחינה בהמשך. זמרת הסופרן אנה סמואיל הזכורה לנו לטוב מפסטיבלים קודמים תשיר שניים משיריה. עוד תשיר אנה סמואיל שבע רומנסות פרי עטו של שוסטקוביץ' (אופ' 127) למילים של אלכסנדר בלוק. הסופרן דורותיאה רושמן תשיר את 'שירי מריה סטיוארט' (אופ' 135) ושני שירים של ברהמס בליווי הוויולן אורי קם והפסנתרן סר אנדרש שיף.

מקומו של המלחין היהודי מייצ'יסלב ויינברג לא ייפקד בפסטיבל והכנרים גדעון קרמר ומדרה פטרסון ינגנו את הסונטה פרי עטו (אופ' 69).

 חמישה קטעים לשני כינורות ולפסנתר (עיבוד: אטובמיאן) של שוסטקוביץ' ינגנו הכנרים גדעון קרמר ומדרה פטרסון כאשר בשארה הארוני ילווה אותם על הפסנתר. את הקונצ'רטו בדו מינור (אופ' 35) פרי עטו של שוסטקוביץ' ינגנו החצוצרן סרגיי נקריאקוב והפסנתרן יפים ברונפמן עם כלי-מיתר. ואי אפשר פסטיבל ללא הסוויטה מתוך "סיפורו של חייל" מאת סטרווינסקי אותה ינגנו הכנר דימיטרי סיטקובצקי עם הוויולן הרטמוט רוהדה והצ'לן טים פארק.

וגם לחובבי קלאסיקה בטהרתה תהיה עדנה השנה: סר אנדרש שיף ינגן עם גדעון קרמר את הדואו בלה מז'ור לכינור ופסנתר של שוברט (ד'. 574). ואם בשוברט עסקינן הרי שיפים ברונפמן ינגן עם אלנה בשקירובה את הפנטזיה בפה מינור לארבע ידיים (ד'. 940) לצד מבחר משובח מפסגות המלחינים הרומנטיים, לא ייפקד מקומו של מוצרט: הסולן בחמישיית הקרן במי במול מז'ור (ק' 407) פרי עטו יהיה סרגיי נקריאקוב.

השנה מעניק הפסטיבל במה לנשים ומלחינות מרתקות. הפעם תועלה רביעיית מיתרים (במי במול מז'ור) של פאני מנדלסון ואלנה בשקירובה תלווה את הכנר יאמן סעדי בביצוע שלוש רומנסות (אופ' 22) שהלחינה קלרה שומאן.

*

ראוי להתעכב על דמותה המרתקת של נדיה בולאנז'ה, שהייתה פסנתרנית, מנצחת ומלחינה בזכות עצמה, ואף זכתה בשלל פרסים וכיבודים (ביניהם פרס רומא, פרס לזכר האולנד ב-1962, אביר לגיון הכבוד של מסדר האימפריה הבריטית, אבירה בלגיון צרפתי, מסדר הכתר, מסדר שארל הקדוש). היא גם הייתה עמיתת האקדמיה האמריקאית לאמניות ומדעים; אך בעיקר היא הייתה מורתם של מלחינים ומנצחים רבים במאה ה-20.

 היא עצמה למדה אצל גבריאל פורה, והייתה האישה הראשונה שניצחה על כמה תזמורות סימפוניות חשובות, ביניהן הפילהרמונית של ניו יורק, התזמורת הסימפונית של בוסטון, תזמורת פילדלפיה, – ובאנגליה, על תזמורת האלה במנצ'סטר ותזמורת רשות השידור הבריטית.

רבים מתלמידיה משנות ה-20, ביניהם אהרן קופלנד, וולטר פיסטון, רוי האריס ווירג'יל תומסון,  ייסדו אסכולת הלחנה חדשה, שהתבססה על משנתה המוזיקלית. וולטר פיסטון, נוסף ליצירותיו, הוציא גם שלושה ספרי לימוד מעולים בנושאי הרמוניה, קונטרפונקט ותזמור. היה מקובל להגיד, שלכל עיר בארצות הברית יש תלמיד בולאנז'ה משלה. השפעתה הייתה עצומה ונפרשה על רוב העולם המוזיקלי המערבי.

שיטות ההוראה של בולאנז'ה כללו הרמוניה מסורתית, קריאת פרטיטורה ליד הפסנתר, קונטרפונקט לסוגיו, ניתוח יצירות ושליטה בשירה בקריאה מהדף (בשימוש בסולפג' לפי דו קבוע). תלמידיה היו אמורים לשנן את "הפסנתר המושווה" של באך, כרכים 1 ו-2, וללמוד אלתור פוגות (כפי שבאך נהג לעשות). היקף הידע שלה היה פנומנלי, שמיעתה מושלמת, זיכרונה צילומי.

*

מה שיפה בעיצוב תכנית הפסטיבל שגם אם מבצעים יצירה של מלחינים ידועים דוגמת ויוואלדי הרי שהפעם נבחרה האריה "לעתים קרובות השמש", מתוך "אנדורמדה המשוחררת" (רי"ו נספח 117 בעיבודו של מ.נקריאקוב) אותה ינגן החצוצרן סרגיי נקריאקוב עם תזמורת מיתרים.

אלנה בשקירובה תלווה את בנה, הכנר מיכאל בארנבוים, ואת הקלרניטן פסקל מוראגז בביצוע "סיפורי אגדה" של שומאן (אופ' 132).

הכנרים גדעון קרמר ומדרה פטרסון עם תזמורת מיתרים ינגנו את "דמדומים" מאת חתן פרס וולף ומי שהוכתר כ"אמן העם של ברית המועצות"  — המלחין הגיאורגי גיה קנצ'לי. והפסנתרן יפים ברונפמן ינגן את הסונטה הרביעית מאת הפסנתרנית והמלחינה שזכתה ב"אות הכבוד של הפדרציה הרוסית"  — גלינה אוסטוולסקיה.

כמדי שנה, גם הפעם ייחתם הפסטיבל בשמינית המיתרים במי במול מז'ור אופ' 20 של מנדלסון – מסורת היא מסורת.

וכך יוכל הקהל השנה להתענג משירתן של זמרות נפלאות – דורותיאה רושמן ואנה סמואיל —  ומהעידית שבעידית בין המבצעים בעולם המוזיקה הקאמרית  – כך שאותות הסגר לא ניכרו בעיצוב תכנית הפסטיבל הבינלאומי ששומרת על ייחודה ומקוריותה ומאפשרת לקהל חובבי המוזיקה הקאמרית להתרפק על יופיין של שכיות חמדה אהובות.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן