Skip to content

מסיק הזיתים כבר כאן: טעימות מביקור ב"ארץ זית שמן" במרומי הגליל

הידעתם שזית סורי מקורו בצור שבלבנון והוא "צורי" ששמו השתבש לסורי? הוא טעים והוא במסיק עכשיו ומי מכיר את המעיין בעין אל אסד שבמורדות הר המירון? ביקור לא שגרתי בגליל מניב מידע חדש ומעשיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עונת המסיק המתחילה לאחר הגשם הראשון, היא העונה המרגשת ביותר בכפרי הדרוזים שבגליל. את עצי הזית שבכפרים, בני אלפי השנים, מטפחים הדרוזים במסירות שעוברת מדור לדור. שטחי כרמי הזיתים הגדולים בישראל, 12000 דונם, נמצאים בכפר שהפך לעיר – מע'אר. ראש העיר פריד גאנם, הגאה בתעשיית השמן של עירו, מספר שבילדותו נהג לצאת לליקוט עשבי מאכל שגדלו פרא מתחת לעצי הזית. מעשבים אלו נהגו להכין מאכלים מגוונים עונתיים. כיום, עם הכנסת אמצעי מסיק טכנולוגיים, העשבים נכחדו. במע'אר 3 בתי בד גדולים אליהם מביאים החקלאים את הזיתים. ביקרנו בבית בד מוביל "שמן הצפון" בניהולו של ויליאם חנוט.

צילום: שרה פלד

פרויקט החביות הירוקות

בית הבד של ויליאם חנוט משתתף במיזם להוכחת ההיתכנות לבידול אזורי של שמני הזית. המיזם מטעם "ענף הזית" יפיק שמן איכותי משמני הזית הייחודיים מהמטעים העתיקים של מע'אר והגליל. כל חבית ירוקה תכיל שמן שעבר בדיקת איכות המבטיחה את ייחודו. השמן שישווק יהיה מהזן הסורי ויקבל תו איכות אזורי. השמן ישווק בסדרת ייצור מיוחדת ב-2022.

צילום: שרה פלד

אמנות המסיק בחוות חנניה

בחוות חנניה המשמשת כמשרדי ענף הזית,  מסבירים לנו כי תורת המסיק היא אמנות והיא חייבת להתבצע בזמן מדויק של הבשלה המתאימה לשמן שרוצים לייצר. כשמוסקים את הזיתים בדיוק בזמן המתאים יתקבל שמן זית איכותי ברמה הגבוהה ביותר. היצרנים אשר נכללים בתו האיכות של ענף הזית – עוברים פיקוח וליווי מקצועי משלב הגידול ודרך המסיק ואחריו ייצור בבית הבד ואחסונו ושיווקו של שמן הזית, כדי שנהנה משמן זית ישראלי, טרי, איכותי ובריא. המסיק נמשך בדרך כלל עד לסוף דצמבר – התקופה שבה אחוז השמן בזיתים מגיע לשיאו. מועד המסיק משתנה בין כרם לכרם והוא נקבע לפי רמת ההבשלה של הזיתים, קצב צבירת השמן בפרי ואיכות השמן. ככל שהיבול גבוה יותר, כך מועד המסיק מתעכב ולהיפך. החקלאים חייבים למסוק זיתים ללא נגעים ולהביא אותם לבית הבד במיכלי פלסטיק מאווררים או שקי יוטה אווריריים, על מנת שלא יתחמצנו.

תו האיכות לשמן זית ישראלי של ענף הזית במועצת הצמחים, הוא תו איכות וולונטרי, אשר את כלליו מקבלים על עצמם המצטרפים, התו הינו סימן רשום והוא כפוף לתקן הישראלי לשמן זית. הקריטריונים לקבלת התו דורשים ייצור בבית בד נקי ומודרני, אחסון שמן בטמפרטורה מתאימה, בדיקת חומציות 0.8 המעידה על היותו אקסטרא וירג'ן. תו האיכות מבטיח כי השמן איננו מהול או מזויף.

צילום: שרה פלד

חגיגות המסיק במשק ג'השאן במושב כלנית

באזור התעשייה קדמת הגליל שוכן המפעל החדש ובו מרכז מבקרים של משפחת ג'השאן. כאן מספרים לנו על "סיפור ההיסטוריה המשפחתית שלנו, הוא סיפור ההיסטוריה של עץ הזית בארץ ישראל. לפני 250 שנה הגיעו סבי סבינו לנגב. הם עמלו לפרנסתם בחקלאות וסבי היגר לצפת. הוא נשא בת כפר סחנין ויחד פרנסו את משפחתם בגידולי חקלאות וזית. כשהפיץ סבי את תוצרתו בשוקי צפת וטבריה, זיהו אותו הסוחרים כ"מלומד" והזמינו אותו להתיישב בכפר מג'אר שאדמותיו היו בבעלות כל תושבי הכפר, כמו בקיבוץ. ב-1863 נטע סבי את עצי הזית הראשונים של המשפחה, הקים בית בד ושמעם של שמניו המעולים הגיע לכל רחבי ארץ ישראל. מאז ועד היום, כל בני משפחתנו, חיים, עמלים ונושמים שמן זית. משך 6 דורות הפקנו את שמנינו המעולים בבית הבד המקורי, בכפר. לאחרונה הרחבנו והעמקנו את פעילותנו, הקמנו בית בד מתקדם ומרכז מבקרים, בכפר כלנית שבקרבת ביתנו במג'אר ומרכז אחסנה והפצה לוגיסטי באזור התעשייה של טבריה עילית".

חגיגות המסיק של המשק, יתקיימו בבית הבד בכלנית בשבתות 6.11, 13.11, 20.11. כאן יתקיימו סדנאות, הדרכה וטעימות פיתות עם שמן זית וזעתר וגבינות ישר מהטאבון. מושב כלנית טל. 04-6797666

צילום: שרה פלד

עין אל אסד: פנינת תיירות שחייבים להכיר

עין אל-אסד (לא דיר אל אסד, אל תתבלבלו), הוא כפר דרוזי קטן וציורי בגליל העליון, ממזרח לבקעת בית הכרם, על מורדות הר מירון,  בתחום המועצה האזורית מרום הגליל. הכפר שוכן גבוה על ההר, בין 550 ל-600 מטרים מעל פני הים. הכפר הוקם בשנת 1899, על ידי דרוזים בני היישוב בית ג'ן. בכפר מתגוררים כ-900 תושבים בלבד.

צילום: שרה פלד

כבר בכניסה לכפר, נדמה כי נכנסים לעולם אחר. הנוף הנשקף ממנו עוצר נשימה, מחיפה שבמערב ועד לכנרת שבמזרח. הכפר שוכן בתוך חורש טבעי, יש בו כרמי זיתים ובוסתנים ובמרכזו מפכה מעיין "עין אל אסד =עין האריה". היישוב השקט הוא פנינה נפלאה למנוחה ללא רעשים. שיטוט בסמטאות הכפר התלולות והציוריות, מזכירות כפר יווני בהרים המיוערים.

צילום: שרה פלד

בסמוך למעיין נמצאת "אחוזת מצפה שני הימים", מבנה גדול והיסטורי שהיה ארמונו של מוכתר הכפר. עבדאללה סלאמה, בעל המקום, הפך את האחוזה למקום לינה מרשים. בלובי האחוזה קשתות אותנטיות, תקרות גבוהות וקירות מעוטרים בציורים של אמני הכפר, פינות ישיבה סלונית, פינת ישיבה מזרחית ומטבח מאובזר. בקומה השנייה 7 חדרי שינה, ג'קוזי, מרפסות הצופות אל הנוף ויש אפילו בריכת שחייה השואבת את מימיה ממעיין עין אל אסד. סלאמה מסביר כי באחוזה יכולים להתארח עד 30 איש ברווחה. המחיר להשכרת האחוזה בשלמותה הוא 4,000 ש"ח ללילה בהזמנת 2 לילות, או 5,000 ש"ח ללילה אחד.

צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד

כתובת: המעיין, עין אל-אסד. טל. 050-7435759

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן