Skip to content

מנדלבליט מתנגד למכירה פומבית של חותמות מחטים בהן קועקעו ידי אסירי אושוויץ

היועה"מ הצטרף לעתירה כנגד מכירה פומבית של מערכת מחטים ששימשה לקעקע מספרם על ידי אסירי מחנה ההשמדה: ה"סחר מעין זה פסול מבחינה ערכית, מוסרית, לאומית וציבורית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה הודיע היום (רביעי) על התייצבותו להליך בו הגיש מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, בקשה לאסור על מכירתן הפומבית של חותמות מקוריות ששימשו לקעקוע המספרים על זרועות אסירי מחנה ההשמדה אושוויץ. לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, אין זה ראוי כי חותמות אושוויץ ימכרו לידיים פרטיות לכל המרבה במחיר. סחר מעין זה פסול מבחינה ערכית, מוסרית, לאומית וציבורית. מכירה פרטית של חפץ זה, מעבר לזילות שבמכירתו לכל המרבה במחיר, עלולה אף להביא לאובדן הוכחה חשובה להנצחת הזיכרון הלאומי ולאובדן של פיסת היסטוריה חשובה ביותר לעם היהודי.

מדובר בעמדת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהתבקשה על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב לפני שבוע לאחר שהוציא צו מניעה זמני למכירת מערכת המחטים, "החותמות", ששימשו לקעקוע המספרים על זרועותיהם של יהודים במחנה ההשמדה אושוויץ הריכוז אושוויץ-בירקנאו, שבו נהרגו מיליון יהודי אירופה שעמדה למכירה פומבית השבוע בבית המכירות הפומביות 'צולמן'.
מרכז ארגוני ניצולי השואה  הוא זה שהגיש את הפניה לבית המשפט שיעצור את המכירה. "מקומו של החפץ במוסד לאומי להנצחת זכר השואה", נכתב בפנייה של מרכז הארגונים של ניצולי השואה שהוגשה ודיון בנושא נקבע ליום שלישי הבא ה-16 בנובמבר.

חותמות מחטים שהתגלו (צילום: מוזיאון אושוויץ)

בית המשפט גם התבקש בעתירה שתיאסר כל פעולה קניינית, פיזית או חוזית באותו חפץ. את הבקשה הגיש מרכז הארגונים של ניצולי השואה באמצעות, באמצעות עורכי הדין דוד פורר, לימור הלוי ואמיר אבני, והיא נגד המוכר האנונימי, בית המכירות הפומביות, אתר האינטרנט שבו הופיע הפריט, מדינת ישראל – האפוטרופוס הכללי והיועץ המשפטי לממשלה.

לדעת היועץ המשפטי לממשלה את החשיבות שמקנה מדינת ישראל להגנה על ערכים אלה ניתן ללמוד, בין היתר, באמנות והכרזות שמדינת ישראל חתומה עליהן ותומכות בהבעת עמדה זו, וביניהן, הכרזת שטוקהולם אשר מדגישה את: "…הצורך לנצור ולזכור למען הדורות הבאים ולזיכרון נצח את ההיסטוריה והמורשת הייחודית של השואה". בעמדתו מדגיש היועץ המשפטי לממשלה את חשיבות ההגנה על ערכים אלה והשמירה על נכסים אשר באמצעותם ניתן להנציח את זיכרון השואה ולתעד אותה ואת אשר התרחש במהלכה, על אחת כמה וכמה, לאור עלייה של קולות בעולם אשר מכחישים או מבקשים לגמד את מאורעות השואה.

עוד הוסיף היועמ"ש שישנה חשיבות להעברת מסר ברור, שלפיו מדינת ישראל לא תשלים עם מכירה פומבית של חפצים מיוחדים ונדירים מסוג זה, הקשורים קשר הדוק לליבת מאורעות השואה. מכירתם עלולה אף להביא לזילות של זיכרון השואה, ליצור שוק כלכלי לחפצי זוועה אנטישמיים ולגרום לגלוריפיקציה של חפצים מזוויעים כאלה. חפץ שהיה חלק מהותי מתהליך תעשיית המוות הנאצית צריך לשמש אך לצורכי חינוך, לימוד ומחקר – זאת מטעמים ערכיים, מוסריים ופרקטיים כאחד. לאור האמור מקומן הראוי של חותמות אושוויץ הוא ביד ושם, שם, הפריטים ישמרו באופן מיטבי, ישמשו כעדות היסטורית, יונגשו לציבור הרחב ויאפשרו מחקר לגביהם.
עמדת היועץ המשפטי לממשלה גובשה על ידי עו״ד אביעד אמרוסי מהמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה ועו״ד דורית יפרח, מפרקליטות מחוז ת"א בשיתוף מחלקת ייעוץ וחקיקה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן