Skip to content

בן שבע נעצר על ידי צה"ל בחשד כי יידה אבנים

כוח צבאי שנתקל בחבורת ילדים שיידתה אבנים בשוק העתיק בחברון, לכד את הילד, דרש ממנו לזהות צילומי ילדים חשודים בידויי אבנים ולהוביל את הכוח לבתיהם. לאם שרצה לחלץ את בנה מיד החיילים נאמר: "תשתקי" ולאחר מכן הוזהרה כי "בפעם הבאה הילד ייעצר". צה"ל: הילד זוהה כמשליך אבנים ו'נלקח' לבית הוריו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בן 7 זרק אבנים, נתפש בידי חיילים ולאמו נאמר – בפעם הבאה הוא ייעצר. יתרה מכך, הילד תוחקר ונדרש להוביל את הכוח לבתיהם של אלו שיידו אבנים. כך פרסם היום (רביעי) לראשונה ארגון זכויות האדם בצלם. על פי הפרסום ביום חמישי, 16.12.21, יצא הילד,  מוהנד מיסכ, בן -7, מביתו בשכונת א-שיח' בעיר העתיקה של חברון לשחק בתוך הספרייה הצרפתית שבשכונה ולהשתתף בפעילות שאורגנה עבור הילדים. לאחר כשעה, בדרכו חזרה הביתה, נתקל מוהנד בילדים שיידו אבנים לעבר חיילים. החיילים רדפו אחרי הילדים שרצו לכיוון מוהנד והוא נבהל וברח לתוך אחת החנויות. אחד החיילים נכנס לחנות, תפס את מוהנד בצווארון חולצתו והוביל אותו החוצה, כשהוא בוכה וצועק.

נעצר על ידי צה"ל: מוהנד מיסק (צילום: מנאל אל-ג'עברי, בצלם)


צפו בסרטון האירוע. צילום באדיבות: בצלם

אמו של מוהנד, נאדיה, בת 33, שמעה את המהומה וכשראתה מחלון ביתה חיילים מעכבים את בנה, רצה מיד החוצה על מנת לחלץ אותו מידייהם. שכנים ועוברי אורח הצטרפו אליה וניסו לשכנע את החיילים להניח לילד, אולם החיילים דחפו אותם, סירבו לשחרר ולאם צעקו בערבית: אוסקוט (תשתקי). איש מחיילי הכוח לא הבין ערבית ולכן חפשו במקום מתורגמן דובר עברית. הם הורו לו לומר לילד שיזהה את הילדים על פי צילומים שבידיי הכוח ולהוביל אותם לבתיהם. לבסוף הורו לילד לעמוד על יד קיר וצלמו אותו. אחד החיילים התקשר לקצין האחראי וזה דיבר עם האם, הודיע לה שבנה ישוחרר והזהיר אותה כי בפעם הבאה שבנה ייתפס הוא ייעצר. מהסיפור עולה כי מה שאסור לשוטר וחייל על פי החוק בישראל, כמו מעצר קטין, חקירתו שלא על ידי חוקר ילדים מוסמך ומבלי שהנחקר מבין מילה אחת שלא בשפתו, מותר לכאורה על ידי חיילי צה"ל בשטחים.
לשאלות מגפון: האם לחייל צה"ל מותר לעצור קטין בן 7?, האם חייל צה"ל מוסמך לחקור קטין?, האם חייל צה"ל יכול לדרוש מקטין לזהות אחרים, להפלילם ולהוביל לבתיהם?, על טרם ענה דובר צה"ל.  כאן גם המקום להזכיר כי בצה"ל היה קיים נוהל שכן בו השתמשו חיילי צה"ל במהלך האינתיפאדה השנייה כדי להגיע ליעדים, להיכנס לבתים בהם היה חשש ממלכוד ועל פי פרקליטות המדינה "הוחלט בצה"ל להוציא לאלתר פקודה חד משמעית לכוחות הפועלים בשטח, לפיה חל איסור מוחלט על כל הכוחות הפועלים בשטח, להשתמש באזרחים, באשר הם, כאמצעי של "מגן חי" מפני ירי או פיגועים של הצד הפלסטיני, או כ"בני ערובה". עוד מובהר בפקודה כי איסור זה חל בבתים, ברחובות ובכל שטח ומקום בו פועלים כוחות צה"ל".  האם מדובר כאן בנוהל שכן מרוכך?
ובכל את, לאחר בירור צה"לי טען צה"ל כי הילד זוהה כמשליך אבנים ונלקח על ידי החיילים להוריו. לאמור: לא נעצר, לא נחקר לא התבקש לבצעי זיהוי , אלא נלקח לבית הוריו. אלא שהסרטון מספר סיפור שונה לחלוטין מטענות צה"ל.
בתגובת הצבא נמסר כי "ביום ה׳, 16.12.2021, בוצעו זריקות אבנים לעבר מתחם ״בית הדסה״ שנמצא בחברון שבגזרת החטיבה המרחבית ״יהודה״. הכוח זיהה את אחד ממידיי האבנים ובשל גילו, הילד נלקח על ידי הכוח להוריו ולא נעצר."

 

 

2 Comments

  1. גד
    30 בדצמבר 2021 @ 11:37

    אז הוא נעצר או שבפעם הבאה הוא יעצר?

    • אליק מאור
      30 בדצמבר 2021 @ 14:36

      שוחרר עם אזהרה שבפעם הבאה ייעצר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן