Skip to content

חדשנות מקורית

חדשנות מקורית האופרה הישראלית תעלה בקרוב הפקה מקורית ל- "פליאצ'י" ("ליצנים") של רוג'רו לאונקוולו שהלחין את המוזיקה וכתב את הליברטו, הפעם עם המנצח האיטלקי הנודע דניאל קלגרי ובבימוי, עיצוב וכוריאוגרפיה של ענבל פינטו, 25.2.2022 – 6.3.2022 המשכן לאמנויות הבמה להעלאת אופרה חדשה יש משמעות רק אם היא מבשרת על שינוי והתחדשות, טען מנכ"ל האופרה צח […]

חדשנות מקורית

חדשנות מקורית האופרה הישראלית תעלה בקרוב הפקה מקורית ל- "פליאצ'י" ("ליצנים") של רוג'רו לאונקוולו שהלחין את המוזיקה וכתב את הליברטו, הפעם עם המנצח האיטלקי הנודע דניאל קלגרי ובבימוי, עיצוב וכוריאוגרפיה של ענבל פינטו, 25.2.2022 – 6.3.2022 המשכן לאמנויות הבמה להעלאת אופרה חדשה יש משמעות רק אם היא מבשרת על שינוי והתחדשות, טען מנכ"ל האופרה צח […]

חדשנות מקורית

האופרה הישראלית תעלה בקרוב הפקה מקורית ל- "פליאצ'י" ("ליצנים") של רוג'רו לאונקוולו שהלחין את המוזיקה וכתב את הליברטו, הפעם עם המנצח האיטלקי הנודע דניאל קלגרי ובבימוי, עיצוב וכוריאוגרפיה של ענבל פינטו, 25.2.2022 – 6.3.2022

המשכן לאמנויות הבמה

להעלאת אופרה חדשה יש משמעות רק אם היא מבשרת על שינוי והתחדשות, טען מנכ"ל האופרה צח גרניט עם כניסתו לתפקידו. ואכן הפעם תרתק את הקהל הבמאית, המעצבת והכוריאוגרפית ענבל פינטו שבוראת עולם תיאטרוני עשיר של להקת שחקנים נודדת המגיעה לכפר קטן שתושביו חיים בין עצב לשמחה, על הגבול הדק שבין דמיון למציאות.

האופרה "פליאצ'י" הכתובה בשתי מערכות הולחנה על ידי רוג'רו לאונקוולו לליברית פרי עטו והיא שייכת לז'אנר הווריזמו שהתפתח בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 כאשר מלחיני האופרה באיטליה (ובעצם גם הסופרים, הציירים והאמנים בז'אנרים נוספים) התחילו לכתוב אופרות לפי אירועים והתרחשויות מעולם המציאות וודות נושאים שניתן היה לקרוא עליהם בעיתונים.

את העלילה והרעיון לאופרה מצא לאונקוולו עת נכח יום אחד בבית המשפט כאשר אביו השופט נאלץ לגזור את דינו של גבר, שחקן תיאטרון נודד, שרצח את אשתו השחקנית על הבמה בעת ההופעה כיוון שהיה בטוח שהיא בוגדת בו.

העלילה מגוללת להקת שחקנים המגיעה לכפר קטן בכדי להציג קומדיה ועושה שימוש בדמויות המוכרות של הקומדיה דל'ארטה ובכך יוצרת במערכה השנייה תיאטרון בתוך תיאטרון.

ענבל פינטו מספרת על תפיסתה האמנותית לאופרה: "חיים הם מקור ההשראה ליצירה, והביטוי התיאטרלי מזין את הנפש ומאפשר לנו לעצור את שטף החיים, להסתכל על עצמנו במבט חדש, לעיתים מקל ולעיתים מחמיר.

"פליאצ'י" נוגעת בחיים, בתקווה ובייאוש באופן שמדבר אל כולנו. העלילה מתרחשת בעיירה כפרית עלובה, בה אין שמיים והאופק אינו מזמן דבר. תושביה הם תמהיל של כפריים וליצנים, אנשים שהחיים כופפו אותם והותירו בהם חיוורון קיומי.

למקום מגיעה להקת שחקנים שמביאים צבע, אופטימיות ותקווה לשינוי, אך מהר מאד מתגלים הסדקים במעטפת השלמות ונחשפים הכאבים, המאוויים והקשיים של  דמויות הלהקה. תושבי המקום צופים בכך וממשיכים את חייהם הנואשים בציפייה שהרגע התיאטרלי יביא אִתו תקווה. אך עצם מבטם של אנשי הכפר מעצים את הבדידות וכצןץם גם השחקנים נותרים עם כיסופים לא ממומשים לאהבה וחופש. עם זאת, המוסיקה המרהיבה שהלחין רוג׳רו לאונקוולו, הסולנים, המקהלה, הרקדנים וההפקה, יעידו על הכוח, העוצמה והתקווה האנושית לרגש ולהתרגש ממעשה האמנות."

פליאצ'י צילום עופר חג'יוב
פליאצ'י – צילום עופר חג'יוב

להפקה זו עיצבה ענבל פינטו למעלה מ-100 תלבושות עבור הסולנים, חברי המקהלה והרקדנים כאשר תפקידן גם לאפיין באמצעות שינויי צורה ועיוותים פיזיים את המשפחות והדמויות בכפר האיטלקי בו האופרה מתרחשת: משפחת ליצני הקרקס השרירנית, דמויות ססגוניות ודמויות עם מאפיינים פיזיים בולטים ואף חריגים.

זוהי הפקת האופרה השלישית שמביימת ענבל פינטו, שיצירותיה זכו לאהדה ופרסים בארץ ובעולם. קדמו לה האופרות "ארמיד" באופרה הישראלית ובויסבאדן ו"השועלה הערמומית הקטנה" בנורבגיה. לכך נוספו הפקות תיאטרון שביימה פינטו בשנים האחרונות ביפן, כולל הפקה בימתית על פי ספרו של הרוקי מורקמי "קורות הציפור המכנית" בתיאטרון המטרופוליטן בטוקיו.

על האופרה ינצח המנצח האיטלקי הנודע דניאל קלגרי, וישתתפו בה סולנים מובילים  מהארץ ומהעולם, מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של אסף בנרף, תזמורת האופרה-התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון ועשרים רקדנים ורקדניות. המנצח דניאל קלגרי, שניצח באופרה הישראלית על "לוצ'יה די למרמור" (2017) ועל "נשף מסכות" (2014) ו"ריגולטו", הוא כיום המנצח הראשי של התזמורת ובית האופרה בניצה שבצרפת. הוא מנצח בקביעות בלה סקאלה במילנו, המטרופוליטן אופרה בניו יורק, באופרה הממלכתית של וינה ובתי האופרה של מינכן, פריס, בריסל, טורונטו, וושינגטון, ברלין, דרזדן, ברצלונה, טוקיו, ציריך, פירנצה, ונציה ועוד רבים אחרים. כמו כן הוא מנצח על תזמורות סימפוניות מובילות בבלגיה, הולנד, צרפת, איטליה, גרמניה ומדינות נוספות.

בין הסולנים  שיופיעו: זמר הטנור הארגנטינאי לואיס צ'אפה וזמר הטנור האיטלקי סמואל סימונצ'יני שזו להם הופעם הראשונה באופרה הישראלית. הם  יגלמו לסירוגין את תפקיד קַניוֹ, הליצן הדומע הרוצח את אשתו מרוב קנאה; ואילו זמרת הסופרן הישראלית האהובה אלה וסילביצקי וזמרת הסופרן הקוריאנית אליסה צ'ו, שגילמה את תפקיד הגיישה היפנית צ'ו צ'ו סאן במאדאם בטרפליי בירושלים, יגלמו לסירוגין את תפקיד נדה, האישה של קניו המחפשת אהבה צעירה ומושכת יותר.

את תפקיד טוניו המאוהב בנדה ומלשין לקניו על בגידתה יגלמו לסירוגין זמר הבריטון הרומני יונוץ פאסקו, וזמר הבריטון הקוריאני הנסונג יו, שזו לו הופעתו הראשונה באופרה הישראלית.

יונוץ פאסקו עצמו — בן טיפוחיו של דניאל אורן, ומי שגילם 24 תפקידים באופרה שלנו מאז שנת 2011 — שר את תפקיד טוניו  כבר ב-2011.

הבריטון האוקראיני דמיטרו קלמוצ'ין וזמר הבריטון הניו זילנדי זו'ליין ון מלארטס יגלמו לסירוגין את סילביו, המאהב הצעיר של נדה; ואת תפקיד הליצן בפה ישירו לסירוגין זמר הטנור הישראלי איתן דרורי וזמר הטנור הבריטי ויליאם וואלאס, שזו לו הופעתו הראשונה באופרה. הטנור סיימון קריכלי והבריטון מיכאל גייסינסקי יגלמו לסירוגין את תפקיד האיכר.

לחובבי המוזיקה של לאנקאוולו ולמשתוקקים להזיל דמעה יחד עם דמותו הנבגדת של קניו – צפויה הנאה.

חדשנות מקורית

האופרה הישראלית תעלה בקרוב הפקה מקורית ל- "פליאצ'י" ("ליצנים") של רוג'רו לאונקוולו שהלחין את המוזיקה וכתב את הליברטו, הפעם עם המנצח האיטלקי הנודע דניאל קלגרי ובבימוי, עיצוב וכוריאוגרפיה של ענבל פינטו, 25.2.2022 – 6.3.2022

המשכן לאמנויות הבמה

להעלאת אופרה חדשה יש משמעות רק אם היא מבשרת על שינוי והתחדשות, טען מנכ"ל האופרה צח גרניט עם כניסתו לתפקידו. ואכן הפעם תרתק את הקהל הבמאית, המעצבת והכוריאוגרפית ענבל פינטו שבוראת עולם תיאטרוני עשיר של להקת שחקנים נודדת המגיעה לכפר קטן שתושביו חיים בין עצב לשמחה, על הגבול הדק שבין דמיון למציאות.

האופרה "פליאצ'י" הכתובה בשתי מערכות הולחנה על ידי רוג'רו לאונקוולו לליברית פרי עטו והיא שייכת לז'אנר הווריזמו שהתפתח בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 כאשר מלחיני האופרה באיטליה (ובעצם גם הסופרים, הציירים והאמנים בז'אנרים נוספים) התחילו לכתוב אופרות לפי אירועים והתרחשויות מעולם המציאות וודות נושאים שניתן היה לקרוא עליהם בעיתונים.

את העלילה והרעיון לאופרה מצא לאונקוולו עת נכח יום אחד בבית המשפט כאשר אביו השופט נאלץ לגזור את דינו של גבר, שחקן תיאטרון נודד, שרצח את אשתו השחקנית על הבמה בעת ההופעה כיוון שהיה בטוח שהיא בוגדת בו.

העלילה מגוללת להקת שחקנים המגיעה לכפר קטן בכדי להציג קומדיה ועושה שימוש בדמויות המוכרות של הקומדיה דל'ארטה ובכך יוצרת במערכה השנייה תיאטרון בתוך תיאטרון.

ענבל פינטו מספרת על תפיסתה האמנותית לאופרה: "חיים הם מקור ההשראה ליצירה, והביטוי התיאטרלי מזין את הנפש ומאפשר לנו לעצור את שטף החיים, להסתכל על עצמנו במבט חדש, לעיתים מקל ולעיתים מחמיר.

"פליאצ'י" נוגעת בחיים, בתקווה ובייאוש באופן שמדבר אל כולנו. העלילה מתרחשת בעיירה כפרית עלובה, בה אין שמיים והאופק אינו מזמן דבר. תושביה הם תמהיל של כפריים וליצנים, אנשים שהחיים כופפו אותם והותירו בהם חיוורון קיומי.

למקום מגיעה להקת שחקנים שמביאים צבע, אופטימיות ותקווה לשינוי, אך מהר מאד מתגלים הסדקים במעטפת השלמות ונחשפים הכאבים, המאוויים והקשיים של  דמויות הלהקה. תושבי המקום צופים בכך וממשיכים את חייהם הנואשים בציפייה שהרגע התיאטרלי יביא אִתו תקווה. אך עצם מבטם של אנשי הכפר מעצים את הבדידות וכצןץם גם השחקנים נותרים עם כיסופים לא ממומשים לאהבה וחופש. עם זאת, המוסיקה המרהיבה שהלחין רוג׳רו לאונקוולו, הסולנים, המקהלה, הרקדנים וההפקה, יעידו על הכוח, העוצמה והתקווה האנושית לרגש ולהתרגש ממעשה האמנות."

פליאצ'י צילום עופר חג'יוב
פליאצ'י – צילום עופר חג'יוב

להפקה זו עיצבה ענבל פינטו למעלה מ-100 תלבושות עבור הסולנים, חברי המקהלה והרקדנים כאשר תפקידן גם לאפיין באמצעות שינויי צורה ועיוותים פיזיים את המשפחות והדמויות בכפר האיטלקי בו האופרה מתרחשת: משפחת ליצני הקרקס השרירנית, דמויות ססגוניות ודמויות עם מאפיינים פיזיים בולטים ואף חריגים.

זוהי הפקת האופרה השלישית שמביימת ענבל פינטו, שיצירותיה זכו לאהדה ופרסים בארץ ובעולם. קדמו לה האופרות "ארמיד" באופרה הישראלית ובויסבאדן ו"השועלה הערמומית הקטנה" בנורבגיה. לכך נוספו הפקות תיאטרון שביימה פינטו בשנים האחרונות ביפן, כולל הפקה בימתית על פי ספרו של הרוקי מורקמי "קורות הציפור המכנית" בתיאטרון המטרופוליטן בטוקיו.

על האופרה ינצח המנצח האיטלקי הנודע דניאל קלגרי, וישתתפו בה סולנים מובילים  מהארץ ומהעולם, מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של אסף בנרף, תזמורת האופרה-התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון ועשרים רקדנים ורקדניות. המנצח דניאל קלגרי, שניצח באופרה הישראלית על "לוצ'יה די למרמור" (2017) ועל "נשף מסכות" (2014) ו"ריגולטו", הוא כיום המנצח הראשי של התזמורת ובית האופרה בניצה שבצרפת. הוא מנצח בקביעות בלה סקאלה במילנו, המטרופוליטן אופרה בניו יורק, באופרה הממלכתית של וינה ובתי האופרה של מינכן, פריס, בריסל, טורונטו, וושינגטון, ברלין, דרזדן, ברצלונה, טוקיו, ציריך, פירנצה, ונציה ועוד רבים אחרים. כמו כן הוא מנצח על תזמורות סימפוניות מובילות בבלגיה, הולנד, צרפת, איטליה, גרמניה ומדינות נוספות.

בין הסולנים  שיופיעו: זמר הטנור הארגנטינאי לואיס צ'אפה וזמר הטנור האיטלקי סמואל סימונצ'יני שזו להם הופעם הראשונה באופרה הישראלית. הם  יגלמו לסירוגין את תפקיד קַניוֹ, הליצן הדומע הרוצח את אשתו מרוב קנאה; ואילו זמרת הסופרן הישראלית האהובה אלה וסילביצקי וזמרת הסופרן הקוריאנית אליסה צ'ו, שגילמה את תפקיד הגיישה היפנית צ'ו צ'ו סאן במאדאם בטרפליי בירושלים, יגלמו לסירוגין את תפקיד נדה, האישה של קניו המחפשת אהבה צעירה ומושכת יותר.

את תפקיד טוניו המאוהב בנדה ומלשין לקניו על בגידתה יגלמו לסירוגין זמר הבריטון הרומני יונוץ פאסקו, וזמר הבריטון הקוריאני הנסונג יו, שזו לו הופעתו הראשונה באופרה הישראלית.

יונוץ פאסקו עצמו — בן טיפוחיו של דניאל אורן, ומי שגילם 24 תפקידים באופרה שלנו מאז שנת 2011 — שר את תפקיד טוניו  כבר ב-2011.

הבריטון האוקראיני דמיטרו קלמוצ'ין וזמר הבריטון הניו זילנדי זו'ליין ון מלארטס יגלמו לסירוגין את סילביו, המאהב הצעיר של נדה; ואת תפקיד הליצן בפה ישירו לסירוגין זמר הטנור הישראלי איתן דרורי וזמר הטנור הבריטי ויליאם וואלאס, שזו לו הופעתו הראשונה באופרה. הטנור סיימון קריכלי והבריטון מיכאל גייסינסקי יגלמו לסירוגין את תפקיד האיכר.

לחובבי המוזיקה של לאנקאוולו ולמשתוקקים להזיל דמעה יחד עם דמותו הנבגדת של קניו – צפויה הנאה.

כתבות אחרונות באתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן