Skip to content

כשחג פורים פוגש את תרבות יפן כל הפנטזיות משתחררות

אלפים גדשו את בניני האומה בכנס הארוקון 2022, שכולו עוסק בדמויות המנגה והאנימה היפניות. סביב הדמויות הללו נוצרה קהילת אוהדים ישראלית שחוגגת מידי שנה בפורים, מי בתחפושת, מי בספר, מי בסרט, מי בהרצאה וסדנה ומי בתחרויות מי הכי יפה. היה מרתק לצפות...
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התרבות היפנית עשירה בדימויים וסמלים הלקוחים מאמונות ואגדות. הדימויים החזותיים צבעוניים ביותר והם ניכרים בשלל מדיות. אחת המדיות הפופולריות היא הכנת מסיכה, כזו שמסתירה את המציאות והופכת את האדם למישהו או משהו אחר. הבריחה אל הדמיון מאפיינת את התרבות היפנית המודרנית, באמצעות משחקים, בתי בילוי מדומיינים, זוגיות מדומיינת וביגוד הנלבש בזמנים מדומינים. על כן, ברור מאד מדוע נוצרו המנגה והאנימה וכל מה שסובב אותם דווקא ביפן.

צילום: שרה פלד

המנגה=קומיקס מצויר והאנימה=סרטי אנימציה המבוססות על ציורי מנגה, מלאים בסיפורים של דמויות מלאות חיים לילדים ומבוגרים. כחובבת אנימה, לעיתים אני משתאה מהעושר הצבעוני והעלילה המבוצעת היטב, אשר מופקים מסרט מצויר. הדמויות מאופיינות בעיניים ענקיות, לחלוטין מערביות, לא צרות ולא מלוכסנות. למרות זאת, הדמויות מתנהלות על פי קודי התרבות היפנית. הדמויות הללו הן מקור לחיקוי ולבריחה מהמציאות. אפשר למצוא אותן בלהקות מוזיקליות, בבתי קפה, בתלבושות/תחפושות למכירה, בובות, משחקי קלפים ומחשב ועוד. בטוקיו, הם יוצאים בימי שבת וראשון במיטב התחפושות לאזור הרג'וקו להתהדר בדמותם הזמנית. תופעה זו נקראת קוספליי, קיצור משולב בין COSTUME ל-PLAY. הקוספליירים לא רק נראים כמו הדמויות, הם גם מתנהגים כמוהם ועושים פוזות למצלמה בצורה שהדמויות היו עושות, לו היו בשר ודם.

צילום: שרה פלד
להקת טאיקו. צילום: שרה פלד
צילום: שרה פלד

אוהדי הג'אנר מקימים ארגוני אנימה מנגה ברחבי העולם וכאן בישראל הם נקראים אמא"י – ארגון מנגה (קומיקס יפני) ואנימה (אנימציה יפנית) ישראל. זהו ארגון ללא מטרות רווח, אשר פועל מעל לעשור לקידום תחום האנימה, מנגה ותרבות יפן בישראל מתוך אהבה לתחום.

לכל אורך השנה מתקיימים פרויקטים רבים המופעלים על ידי הארגון, כגון: פרויקט "הספרייה" שבמסגרתו דאגנו לכך שתהיה אפשרות לשאול מנגה מספריות עירוניות, מנגה קפה, מסיבות מוזיקה יפנית, מפגשי הרצאות ברחבי הארץ, אירועי קראוקה ועוד. בנוסף לכך, מקיים הארגון שני כנסים גדולים מדי שנה; האחד הוא כנס "הארוקון" (הארו=אביב, קון=כנס) המתקיים בחג הפורים, והשני הוא "אנימאטסורי" (אנימה, ומאטסורי=פסטיבל) המתקיים בחודש אוגוסט.

לכנסים מגיעים אלפי מעריצים מכל הגילים וניתן למצוא בהם מגוון פעילויות: סדנאות, הרצאות (מהקהילה והרצאות אקדמאיות), מחזות זמר מקוריים, משחקים וקונסולות, דוכנים מגניבים (הן מסחריים והן של אמנים ישראליים!), סרטי אנימציה חדשים מיפן, תחרויות שירה ותחפושות ועוד. הכנסים מתקיימים בשיתוף שגרירות יפן בישראל, והשנה גם חוגגים 70 שנות ידידות בין שתי המדינות.

בכנס שנערך השנה, תופפו במרץ חברי להקת טאיקו, שגריר יפן הופיע מחופש כתמיד, תחרות הקוספליי ואמאידול התקיימו, היו הרצאות מרתקות על הבריחה מהמציאות של היפנים ועל הסטיילינג של הקוספליי, היו סדנאות שונות, לציור, לימוד יפנית, שולחנות משחקים, הקרנות סרטי אנימה ובכורה של סרט אנימה חדש. היה פורים שמח ביותר במציאות מדומיינת יפנית, בעוד שיפן עדיין סגורה לתיירים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן