Skip to content

האמנית רונית קרת מזהירה בשתי תערוכות מפני הקרחונים הנמסים המהווים את האיום האקולוגי הכלל עולמי

רונית קרת משתמשת בקלקרים ומוצרים בלתי מתכלים אחרים כאנטי תזה למשאבי הטבע המקוריים ומציגה מיצבי קרחונים ענקיים ועבודות וידיאו המבקשים להתריע על עתיד עולמנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שתי התערוכות של רונית קרת בנושא משבר האקלים מוצגות בעוטף הביאנלה בונציה בחודשים אלו ובמכון וייצמן שברחובות. האוצרים מציינים כי "רונית קרת עוסקת בשאלה, מה יישאר כשה"יש" ייעלם. זהו ה"יש" של החיים, כפי שאנו מכירים אותם על פני כדור הארץ: הטבע על משאביו ונופיו, על שבריריותו וסכנת הכליה המאיימת עליו. בעת ובעונה אחת, באמצעות התקת הצופה מחלל התערוכה הניטרלי לחלל אחר, דמוי טבע , קרת מציעה את יצירת האמנות כאפשרות להבין את הטבע ואת משמעותו באמצעות הגוף הנמצא במרחב החומרי־מטאפורי".

צילום: אבי חי

התערוכות מתרכזות בקרחוני העד והסכנות הצפויות מהנמסותם, החל מהצפות ובצורות ועד לאפשרות שמיליוני פליטי אקלים יאלצו לעזוב את מקום מושבם. בתערוכות מוצגים שני מיצבים גדולים תלויי מקום ועבודות וידאו העוסקות במשברים האקולוגיים שמייצרים קטסטרופות על פני כדור הארץ. במקביל מקיימת קרת, דיאלוג עם תולדות האמנות ועם החוויה האמנותית, על הציר שבין ציור, פיסול ומיצב, בין הדימוי הפיגורטיבי להפשטה.

במכון ויצמן למדע, מוצג המיצב הראשון, שאורכו 7 מטר ומיצב נוסף מוצג במהלך הביאנלה לאמנות 2022 בוונציה, עיר שהיא דוגמא עצובה לבעיית ההתחממות הגלובלית הסובלת מהצפות ומתקופות של יובש.

בוונציה, במיצב האימרסיבי, פסלי הקרחונים ממלאים את החלל מהרצפה עד התקרה, לצד עבודות ווידאו העוסקות אף הן בהיבטים הקשורים לאיום האקולוגי ומלוות בפסקול -הקלטה אותנטית של קולות שבר של קרחונים נבקעים וקורסים מטה. בשתי עבודות ווידאו נוכחים סוסי פרא שחורים אציליים, כמייצגים את עולם החי שכבר נמצא בהישרדות מול שינויי האקלים. הסוסים דוהרים בסערה על רקע ערבות קרח, כמי שבורחים בדחיפות מפני אסון קרב , קרחוני הענק מתרסקים ונופלים, ועדר הסוסים, נופל איתם לתהום.

צילום: אבי חי

האמנית מעניקה לקלקר הילה וייחודיות. היא בוחנת את החומר ואת צורתו, ואת החלל שהוא יוצר: היא הופכת את הנוקשות ואת הפונקציונליות של הקלקרים, המרפדים מארזים, ארגזים ומכולות, לחומר פלסטי־ אמנותי, היוצר מבנים פיסוליים חדשים, פנטסטיים ומסעירים, הלוכדים את המבקר בחללים שכמו שקועים מתחת למים. היא בחרה להשתמש בקלקר, או בשמו המדעי, פוליסטירן מוקצף – חומר בלתי מתכלה, הקשור כל כולו לתעשייה ולסחר הבינלאומיים, שהם מן המקורות העיקריים לזיהום כדור הארץ. פולימר המיוצר באופן מסחרי מנפט גולמי, ומשמש, בין השאר, למארזים ולבידוד תרמי – מתוך הבנה שזהו החומר הנכון ביותר, "האנלוגיה הראויה והצורבת ביותר", למיצבי הקרחונים בתערוכות.

\\ מכון וייצמן למדע, בניין מדעי כדור הארץ והסביבה על-שם משפחת זוסמן, רחובות,

"רונית קרת / TEARS" אוצר : יבשם עזגד

החל מתאריך 21.4.2022 עד 15.6.2022

א'-ה': בין השעות 09:00-15:00.

\\ Palazzo Mora, חדר 214, ונציה, איטליה.

"רונית קרת / Personal Structures 2022" אוצרת : ורה פלפול

החל מתאריך 20.4.2022 באפריל עד 27.11.2022

א'-ש' בין השעות 10:00 ועד 18:00, מלבד יום שלישי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן