Skip to content

השאירו את הסטטוס קוו על כנו

מושה לורבר, חרדי ומוביל דעה בקרב צעירים חרדים, חרד מפיצוץ מערכת היחסים שבין צה"ל למגזר החרדי / דתי בשם הקידום, השוויון ופתיחת יחידות מיוחדות לגברים והפיכתן ליחידות מעורבות (מאמר דיעה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השבוע עמדה על הפרק סוגיית רבנים סרוגים מכל זרמי הציונות הדתית שחתמו על מכתב נגד כוונת הרמטכ"ל לשלב בנות במערך הלוחם: "להימנע מצעדים מסוכנים אלו, ולשמור על אחדות צה"ל ועל אחדות העם". הרבנים הסרוגים פנו כנגד הרמטכ"ל אביב  כוכבי שאישר את שילוב הבנות ביחידות הלוחמות של צה"ל. במכתב מיוחד שהתפרסם בימים האחרונים עליו חתומים רבנים מכל הקשת הסרוגה, התריעו הרבנים מפני פילוג צה"ל והפיכתו לצבא שבטים.

לטעמי במשך 74 שנות קיום המדינה התמידו בצה"ל ונמנעו מלהיכנס למאבקים פוליטיים או פרובוקציות שעלולות לפרק את תבנית צבא העם. איך יכול להיות שפתאום צה"ל, כור ההיתוך במדינתנו הקטנה, עלול להיתפס כגוף שמחדיר פרובוקציות שונות ודעות בעלי מחלוקות ענקיות. ואכן לאחרונה נוכחנו במספר פרשיות שערערו לדעתי את ההיתוך הצה"לי. כך בחוק החמץ בבסיסי צה"ל וכעתך מירור הממסד הרבני עובר ליחידות מעורבות כאשר עיקר הלחץ הרבני מגיע מחשש ליחידות מעורבות שבהם משרתים ומשרתות חיילים וחיילות דתיים.

צילום: דובר צה"ל

היכן כל אלו שצועקים ונלחמים על "בטחון לאומי", "כור היתוך", "משילות", "צבא העם"

אם טובת הביטחון הלאומי וצבא העם היא ערך עליון, כדאי מאוד לשמר את 74 השנים שבהן נמנעו רבים וטובים ממנהיגי העם מלהכניס או לעסוק בכל הקשור הסטטוס-קוו בתוך מסגרות צה"ל בנושאי דת וממניעת מאבקים הנוגעים לדתיים וחרדים.

האם עקב המאבקים בשם הפרובוקציה של שילוב הנשים אשר מתנהלים לטעמי בדרכים ובצורות לא נכונות ולא ראויות, אנו מוכנים לאבד מגזרים שלמים שמתגייסים לצבא  ולמנוע מהם בשל המאבקים הללו לשרת בצה"ל?

האם אנחנו לוקחים בחשבון את דעת ההלכה באשר לשירות מעורב?

האם גורמי הצבא והביטחון לקחו בחשבון שבשל גיוס נשים לתפקידי לחימה מסוימים ביחידות מעורבות, אנחנו עלולים לגרום לכך שהמפקדים, קרי, כלל הסגל הפיקודי, החיילים והחיילות הדתיים לאומיים יפסיקו לשרת בצה"ל כצעד של מחאה על הפגיעה הקשה שתגרם לשירותם ולאמונתם הדתית ומשום כך בשם ההלכה הם לא יהיו מוכנים (ובצדק) לשנות את  עצמם, אמונתם והילכתם ולו לרגע? אתם קולטים לאיזה משבר אנו הולכים ומה הוא עלול לגרום?

צילום: דובר צה"ל

אקצין ואומר שהנזק עלול להיות חמור. אם ניקח את המצב הדמוגרפי הישראלי בה מספר הדתיים והחרדים עולה מעלה בעקומות חדות, הנזק הזה עלול לגרום חלילה עד כדי לפירוק צה"ל! כלומר, לסירוב החסרה הדתית חרדית לשרת בצבא, דבר שאף אחד או אחת מאתנו לא היו רוצים שיתרחש חס וחלילה.

החשש הוא כי מהלך אחד יוביל  לשלבים נוספים

זה עלול להתחיל בכך שרק ישלבו ביחידת 669 (חילוץ והצלה) לוחמות כיחידה מעורבת, אחר כך יעברו לפתוח פלוגות חי"ר מעורבות ומשם לשאר תפקידי ויחידות הצבא. אני חושש שההליכים הללו  עלולים להביא לשרשרת של שבירת האמון בכור ההיתוך הצה"לי.  יתכן בהחלט כי בשלב הקרוב יתחילו לחייב חיילים או חיילות דתיים וחרדים לשרת ביחידות מעורבות.
ואני שואל את עצמי – האם יכול להיות מצב כזה? התשובה כן. אחר כך ימשיכו אולי לצמצם את היחידות שהן מיועדות רק לגברים ובשם ה"שיוויון", יפתחו אותן לנשים.  מיד אחר כך יגישו בשם שוויון שילוב הנשים עתירה אחרת לבג"ץ בה תידרש המדינה להסביר מדוע שלא תפסול את מסלולי השירות והגיוס של המגזר החרדי בצה"ל, שוב –  בשם השוויון או שילוב הנשים. כך בהמשך עלולים הרבנים בתיאום עם גורמי צה"ל פשוט להורות על סגירת המסלולים של שילוב החרדים בצה"ל לגברים והנוער החרדים. לה להיכנס למיטה חולה כשאפשר להימנע ממנה?

צילום: דובר צה"ל

ואז רבותי הקוראים ירדו לטמיון 2 עשורים של גיוס חרדים כאשר בעשור או בחמש שנים האחרונות החלו גיוסים מאסיביים ומשמעותיים מאוד של נוער חרדי להתגייס והחלו להיפתח גדודים קרביים מסלולי הנדסה סייבר וכדומה והמספרים להבנתי גדלים בצורה עקבית דרמטית יחסית.

אני תוהה האם אחרי כל אלו, האם באמת יחידות מעורבות זה הפתרון?
האם יחידות מעורבות והמאבק עליהן מוצדק ונכון לנו ובעת הזו?
תוהה, חרד ושואל – אם נגיע למצבים קשים ורעים אותם ציינתי האם אינכם חרדים שכולנו נעמוד במבחן צבא העם מחד או פירוק צה"ל ממבנה "צבא העם", מאידך?, אתם, קוראות וקוראים תשיבו על כך. אני חרד מאפשרויות אלו וקורא למנהיגים ולרמטכ"ל – השאירו את הסטטוס קוו ואל תפגעו בו. הוא חלש ושברירי, אבל נושא על כתפיו את אחדות העם ואת הגיוס החרדי לצבא.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן