Skip to content

נחשפו אלבומי תיעוד אמנות ששדדו היטלר ושלוחיו

לאדולף היטלר היה חלום - מוזיאון עם מיטב יצירות האמנות. כדי לממש אותו בזזו ושדדו הנאצים את קרבנותיהם. בשם הסדר וההקפדה שכה אופייניים לגרמנים, תועד הכל. שניים מאלבומי התיעוד נתגלו לאחרונה בארה"ב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאדולף היטלר היה חלום – מוזיאון עם מיטב יצירות האמנות בעירו לינץ. כדי לממש אותו, בזזו ושדדו הנאצים את קרבנותיהם. בשם הסדר וההקפדה שכה אופייניים לגרמנים, תועד הכל. שניים מאלבומי התיעוד נתגלו לאחרונה בארה"ב

מאת גרשון גירון

שני אלבומי תמונות, בכריכת עור, שנמצאו בטירתו של היטלר, התגלו בארצות הברית. באלבומים קוטלגו ציורים ופריטי ריהוט שהנאצים בזזו מבתים פרטיים, כאשר אגרו אוצרות אמנות כדי להגשים את חלום המוזיאון של הרודן. כך מדווח אתר ניוז.קום.

הארכיון הלאומי הודיע על התגלית אחרי שהאלבומים נמסרו על ידי היורשים של שני חיילים אמריקניים, שנטלו אותם כמזכרות מלחמה מקן הנשרים, טירתו של היטלר ברכס האלפים הבווארי, בסוף מלחמת העולם השנייה, בלי שהיו מודעים לערכם.

אלה רק שניים מתוך 39 אלבומים שהכין כוח משימה נאצי "איינזצשטאב רייכסלייטר רוזנברג (ERR) – רוזנברג הוא אלפרד רוזנברג ה"אידיאולוג" הנאצי הידוע לשמצה – ונמסרו להיטלר, כדי לעדכנו על התקדמות צבאותיו בצרפת.

ככל הנראה, הם גם עוררו בהיטלר את ההשראה להקים ועדה שתפקח על האוסף הצומח, למה שנועד להיות מוזיאון הפיהרר, תשלובת גלריות שהיטלר תכנן לבנות בעיר הולדתו לינץ.

אחד האלבומים שנחשף לציבור, בטקס שהתקיים בדאלאס, מכיל תצלומי 41 פריטי ריהוט, רובם מאוסף משפחת רוטשילד.

פרגונר - נערה אוחזת ביונה
פרגונר - נערה אוחזת ביונה

האלבום השני מתעד 69 ציורים גנובים, לרבות שניים שצייר אמן הרוקוקו הצרפתי ז'אן-הונורה פרגונאר, אחד האמנים החביבים על הצורר. על פי דובר הארכיון, אחד מהם, "נערה ושני יונים," הושב לבעליו ב-1946 ונמכר בשנת 2000 במכירה פומבית בארצות הברית, תמורת יותר מחמישה מיליון דולרים.

מקום הימצאם של כמה מהפריטים האחרים נותר עד היום בחזקת מסתורין.

משפחות שני החיילים, שסחבו את האלבומים כנראה כהוכחה לכך שהיו בביתו של היטלר, מסרו אותם ל"קרן מן לשימור אמנות". הקרן תתרום אותם לארכיון הלאומי, המחזיק ביתר אלבומי ERR שהוכנו עבור היטלר.

"הקרן מקבלת תכופות פניות מוותיקי מלחמה ויורשיהם, שאינם מודעים לחשיבות הפריטים שנטלו במהלך שירותם הצבאי, או לכך שמישהו מחפש אותם," אמר נשיא הקרן, רוברט מ. אדסל. "אלבומים אלה הם רק קצה הקרחון, המכיל מאות אלפי פריטי תרבות, החסרים מאז מלחמת העולם השנייה."

מר אדסל הוסיף, שהוא מקווה שוותיקי מלחמה אחרים ובני משפחותיהם "יחפשו בעליות הגג ובמרתפי בתיהם פריטים שאבדו במלחמה, העשויים לסייע בפתרון חידות היסטוריות בלתי פתורות."

לקריאה נוספת מומלץ לעיין ב"אוצר השדוד", ספרם המרתק של ג'ון אותרס וריצ'רד וולף.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן