Skip to content

תוכן ממומן ע"י ישראכרט משנים מסלול: איך לבצע הסבה מקצועית בצל המשבר הכלכלי

(פ) כתבת תוכן שיווקי ממומנת - הפרסום כולו באחריות המפרסם (המערכת אינה אחראית לתוכן, למוצרים או לצילומים המופיעים בה)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מה חשוב לבדוק ואיך לפני שעוברים לתחום חדש, איך מתכננים כלכלית את ההסבה, ומתי להתחיל לקרוא בלינקדאין? מדריך מלא להסבה מקצועית – לא רק להייטק, לא רק לצעירים

אורן הדר

אם בעבר בחרו ישראלים לעשות הסבה מקצועית ממקום של תחושת מיצוי או רצון להגשים את עצמם בתחום אחר, הרי שבימינו המניע העיקרי הוא כלכלי: יוקר המחיה הוכבד בשל שילוב בין התאוששות איטית ממשבר הקורונה, קיפאון בהייטק, ומשבר אנרגיה עולמי שהוחרף על רקע המלחמה באירופה. לצד התייקרות כלל המוצרים בשוק, החלו ארגונים בגלי פיטורים – ולכן ישראלים רבים מחפשים עיסוק יציב ומכניס יותר. מדריך זה יראה לכם כיצד נכון לתכנן הסבה מקצועית בכל גיל, לבחור תחום, ואף לקבל הלוואה מיידית למימון הכשרות, קורסים חינמיים ועוד.

איזה תחום מתאים לכם?

בין אם אתם מתעניינים בסיעוד, הוראה, טיס או סייבר, כל הסבה מקצועית חייבת להתחיל בתחקיר מקיף: קראו על התחום בוויקיפדיה או בכל מקור שיספק תמונה נרחבת, כדי שתוכלו להבין איך הוא עובד בגדול. אחרי שקראתם על התחום, קראו על המקצוע עצמו – גם ברמת ההגדרה, וגם בקבוצות פייסבוק וקהילות קשורות אחרות. אל תתביישו לפרסם פוסט שמבקש טיפים לצעדים ראשונים. כך תגלו בעיקר אם התחום באמת מדבר אליכם, אחרי ששמעתם קצת אנשים מבפנים.

איזה ארגון מתאים לכם?

ישראלים רבים רוצים להחליף סביבת עבודה, לא פחות מאשר תחום ומקצוע. זכרו שגודל ואופי הארגון משפיעים על פוליטיקה פנימית, תחרותיות, מסלולי קידום אפשריים ועוד. ההבדלים בין הארגונים גדולים, ולכן צריך קודם כל לשאול את עצמכם איך צריכה להיראות סביבת העבודה הרצויה לכם, על מה אתם לא מוכנים להתפשר, ואז להתחיל לחפש מסגרת שכזו. למשל, ארגונים ממשלתיים מספקים יציבות בשל קצב תחלופת כ"א איטי, אך גם קצב העבודה נוטה להיות איטי – מה שעלול לתסכל עובדים בעלי מוטיבציה ורעיונות, שיתקשו לקדם אותם אל מול השדרה הניהולית.

צלום: shutterstock

כמה עולה הסבה מקצועית בישראל?

כמעט כל תחום מקצועי מצריך הכשרות והסמכות – שיעלו לכם בזמן, מאמצים וכסף. קבוצות פייסבוק בתחום שקוסם לכם יוכלו לספק המלצות על מוסדות אקדמיים מתאימים להכשרה, וכדאי לכתוב בפרטי לממליצים ולשאול על המוסד בו למדו ועל העלויות.

מימון מקדים להכשרה חשוב מאוד: לעיתים תצטרכו לרכוש גם מחשב ייעודי, חומרים, ציוד, לשכור חלל עבודה והוצאות נוספות. ולכן, יש לקבל תמונה מדויקת של כלל הוצאות ההכשרה. אחד המשאבים הכי חשובים הוא הזמן: בררו מתי נפתחים קורסים נדרשים, כמה זמן הם אורכים, ואיזה אורך נשימה כלכלי יש לכם בזמן הלימודים.

כשיש לכם סכום נדרש, אפשר לשקול לבקש הלוואה מיידית* אונליין אצל חברת אשראי. בימינו אפשר ללכת גם על הלוואה מיידית חוץ בנקאית מבלי לחשוש, אם בוחרים בחברה מסודרת ומפוקחת. לא משנה איזו הלוואה תבחרו, דאגו לעשות זאת רק לאחר ששקלתם באחריות רבה את כל הפרמטרים, כגון: הגוף המלווה, הריביות ותנאי השירות. כל זאת נועד כדי לעזור לכם לבחור את ההלוואה המתאימה לכם ביותר.

זכרו שישנן קהילות שמציעות הכשרות זולות ביותר, כמו Shecodes שמלמדת תכנות עבור נשים. מומלץ להעדיף קורסים עם תוכניות התלמדות, במהלכן תיצמדו לאנשי מקצוע ותלמדו אותו מהשטח.

איך לעשות הסבה מקצועית בישראל?

קבלו תמונה מדויקת של התחום שבחרתם. הרבה תחומים נראים מרתקים, מכל מיני סיבות – אך גם עטופים בהילה שלא בהכרח מייצגת את המציאות. לפעמים זה לטובתכם: למשל, אל תחום הסייבר אפשר להיכנס גם בלי תואר במחשבים או ניסיון מ-8200. מצד שני, לרוב הדימוי הוא מוגזם ומטעה, בעיקר כשמדובר במשכורות ופוטנציאל קידום. ולכן, כל הסבה מקצועית צריכה לכלול שיחת עומק עם מישהו שבאמת עובד בו, ובתפקיד ליבה, במשך מספר שנים.
נתחו את היכולות האמתיות שלכם. מיומנויות שהשגתם, ניסיון שצברתם ויישומים שלהם בשטח במסגרת התפקידים שעשיתם. לאחר מכן, הציגו זאת לאדם שעובד בתחום בו אתם רוצים להשתלב. השתמשו בפידבק שלו כדי להבין עד כמה אתם מתאימים לתחום – ולגלות את הפערים שלכם. תוכלו גם להיעזר ביועצים מקצועיים למיניהם – חלקם מטעם חברות השמה, ואחרים מטעם גורמים ממשלתיים כמו שירות התעסוקה, שמציע שירותי ייעוץ ללא תשלום בלשכותיו.

מפו את הפערים המקצועיים. כל מערכת ותוכנה שמקובלת בתחום, כל התנסות בסיסית – למשל, עבודה מול קהל או עבודה אך ורק באנגלית, וכל פלח שוק בו התמקדתם בעבר יכולים להפוך לסעיף פסילה שלכם בעיני המגייסים. ולכן, חשוב לדעת מה אתם לא יודעים, כדי שתוכלו להחליט על הצעדים הבאים.

הפערים שלכם יעלו גם משיחות עם אנשי מקצוע, ומומלץ גם להיכנס ללינקדאין ולהסתכל על תפקידים שמעניינים אתכם, ולקרוא את רשימת הדרישות. לפעמים הפער אינו מה שהוא נדמה: במקצועות הייטק ומסחר תיתקלו בראשי תיבות שמייצגים הסמכות, תת-תחומים ופרקטיקות, שהם לעיתים שפה טכנית לדברים שהכרתם במסגרת שונה.

סיכום

בשורה התחתונה, הסבה מקצועית היא מהלך מורכב שחשוב לעשות בצורה מושכלת. מי שיקפיד ללמוד את התחום הכללי ולא רק את המקצוע המבוקש, למצוא לו מנטור או יועץ מתאים, ויגייס לו את המשאבים הנדרשים צפוי להשלים אותו בהצלחה.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

 אורן 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן