Skip to content

יוסי בנאי ותזמורת המהפכה: סבב נוסף בירושלים, תל אביב, חיפה והרצליה לבקשת הקהל

לאור ההצלחה המסחררת ובעקבות בקשות הקהל חוזרת תזמורת המהפכה במופעים נוספים ברחבי הארץ. הקהל המתגעגע הצביע ברגלים וגדש את האולמות. תשואות סוערות על הערב הנפלא הזה שהנפיקה תזמורת המהפכה. שאגות בראבו למלכה רבקה מיכאלי, קריאות הידד לזמרת עדי כהן בביצועים מרהיבים לשירים יחד עם אבי גרייניק. עונג צרוף לחוות את הישראליות שלנו דרך השירים והמערכונים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יוסי בנאי ותזמורת המהפכה חוזרים

לאור ההצלחה המסחררת סדרת המהפכה שפתחה עונה שישית באופרה הישראלית , חוזרת לסבב מופעים נוסף עם מופע מיוחד המוקדש כולו ליוסי בנאי היוצר, הזמר, השחקן והקומיקאי, חתן פרס ישראל ומגדולי אמני הבמה. לבקשת הקהל יוצא המופע "יוסי בנאי ותזמורת המהפכה" בסבב נוסף בירושלים, תל אביב,  חיפה והרצליה בינואר-פברואר 2023
במופע שראיתי בתיאטרון ירושלים, היה עונג צרוף לחוות את הישראליות שלנו דרך השירים והמערכונים הישנים והאהובים. שמחתי על ההזדמנות הנהדרת לצחוק ולהעלות חיוכים מן ההפקה הנהדרת הזאת שמשלבת מוסיקה, שירה, צילומי וידיאו, והומור שנון מארצנו הקטנטונת, המצחיקה והאהובה.
יוסי בנאי יפה וצעיר לנצח. ועם תזמורת המהפכה הוא קם לתחיה וסחף את הקהל למחוזות האהבה והנוסטלגיה הישראלית בתיאטרון ירושלים.       צילום: רותי קדוש.
זה היה ערב נפלא! מרחיב לב ונפש. כשהסתיים המופע, בנוסף לתשואות הסוערות, הקהל הנרגש לא רצה לעזוב את המקום… על רקע שאגות בראוו!!! כמו ביקש עוד, ולהישאר בתוך הקסם הזה שיצרה תזמורת המהפכה במופע המחווה ליוסי בנאי, שהתגלה מחדש לא רק כקומיקאי משובח אלא גם כשאנסונר מרגש ששר על אהבה ומתפייט על החיים בניחוח פריזאי, כמו היה בראסאנס או ז'אק ברל הישראלי. אני לא חושבת שהיה אחד בקהל שיצא מן המופע בלי חיוך מאוזן לאוזן.
צלילי הנבל שנשמעו בנגינת התזמורת הפתיעו אותי. הכלי האצילי שהוסיף נופך היסטורי נוסף למופע "יוסי בנאי ותזמורת המהפכה" .       צילום: משה צ'יטיאת.

בערב קסום נשאה תזמורת המהפכה את הקהל הירושלמי למסע נדיר בעקבות השירים, המערכונים והקטעים הנפלאים שיצר יוסי בנאי.

היוצרים הכותבים והמוסיקאים, אמני המילים והווידיאו,  והמבצעים על הבמה יצקו חיבור מרגש בין המוסיקה המוכרת בשירים של יוסי בנאי, לבין קטעים חדשים שנכתבו בהשראתה.

הם עירבלו ושילבו קטעי וידאו נדירים, עם הגיבורים האהובים של בנאי ועם האורחים הנפלאים שהביאו את יוסי בנאי דרך השירה והמשחק שלהם. – יוצרת תזמורת המהפכה הצליחה ליצור ערב מלא הומור וגעגוע אל האמן שהפך לאגדה ישראלית עוד בחייו.

יוסי בנאי ותזמורת המהפכה. במערכון עם רבקה בנאי "הלו זה יוסי בנאי?…"    צילום: משה צ'יטיאת .

רבקה מיכאלי, מי שהיתה שותפתו לבמה של יוסי בנאי לאורך שנים רבות, האורחת המיתולוגית שהצטרפה אל התזמורת קצרה תשואות סוערות מן הקהל, כאשר הצטרפה לשירים של יוסי בנאי שהוקרנו מעל מסך הוידיאו הענק. עם "אהבה בת עשרים" שירו של ז'אק ברל שתורגם על ידי נעמי שמר, היא סחפה את הקהל במילים מלאות הגעגוע ליוסי בנאי.

רבקה מיכאלי סחפה את הקהל וקצרה תשואות סוערות במופע "יוסי בנאי ותזמורת המהפכה". צילום: משה צ'יטיאת.

מיכאלי, זוכת "פרס אופיר", "פרס האקדמיה הישראלית לטלוויזיה", "פרס מסך הזהב",  וזוכת "פרס התיאטרון הישראלי" למפעל חיים, הוכיחה שגם בגיל 84 היא חיית במה עתירת כשרון. בנוכחות הבימתית שלה על רקע קטעי הווידיאו של המערכונים הבלתי נשכחים, והנגינה הווירטואזית של נגני תזמורת המהפכה שהופיעו בחי על הבמה היא נראתה כמו התגלות שמיימית. והקהל אוהב ומעריץ  אותה כאילו היא עדיין רק בת 20…

במופע מתארחים גם אניה בוקשטיין / עדי כהן ואבי גרייניק בקטעי משחק ושירה.

עוד שירים ומערכונים אהובים של יוסי בנאי כיכבו במופע בדרכים מפתיעות ומרגשות.  ביניהם: "שיכור ולא מיין", "אני וסימון ומואיז הקטן" (שיבוצע ביחד עם קטעים מאגדות ילדים שהקליט בנאי בקולו), "מרוב אהבה", "אהבה בת עשרים" וחומרים נוספים של בנאי אשר מזמן הפכו לקלאסיקה.

בין יתר השירים והמערכונים ביצע אבי גרייניק, בכשרון ענק את "זהירות הגורילה", והקסים גם בדואטים נוספים עם  עדי כהן ורבקה מיכאלי, לצלילי המוסיקה הנהדרת של תזמורת המהפכה.

אבי גרייניק, ביצוע זוהר ל"זהירות הגורילה". במופע יוסי בנאי ותזמורת המהפכה. צילום: משה צ'יטיאת .

בגיזרת המערכונים, היה הקטע "ספירת מלאי". שבו יוסי בנאי מספר על החיבור המיוחד בין בנאי למלחינה והפזמונאית נעמי שמר. בראיון לאחר מותה של שמר, יוסי בנאי מספר בקטע ארכיון ששודר בטלוויזיה הישראלית, כיצד פנה אליה כדי לכתוב שיר שהוא מעין "ספירת מלאי" של המדינה שלנו. ואילו נעמי שמר, שכנראה מאוד העריכה את כשרון הכתיבה שלו,  שלחה אותו לכתוב את השיר בעצמו. והתוצאה היא אחד השירים המוכרים והשנונים שלא נס ליחו עד היום. את  "אחד אלוהינו". הוא כתב, ונעמי שמר הלחינה. את הראיון של בנאי והקלטה של השיר במופע משנות ה-70 בשחור לבן, הופך אמיר לקנר ליצירה מוזיקלית חדשה על בסיס הלחן העממי מההגדה של פסח שמתגלגל על כל לשון.

"הלו, זה יוסי בנאי?" – בנאי ורבקה מיכאלי שיתפו פעולה והצחיקו שנים רבות על אותה במה. מערכון הטלפון האהוב שלהם, יבוצע בליווי מוסיקלי של התזמורת, עם פרק חדש שאותו כתב רוני סיני במיוחד למופע הזה.

מלכת הבמה, רבקה מיכאלי ותזמורת המהפכה במערכונים שלא נס ליחם בריוניון דיגיטלי עם עם יוסי בנאי שהוחזר לבמה, נכח, דיבר, שר והצחיק מעל מסכי הווידיאו.        צילום: משה צ'יטיאת.

"אשת מהנדס – רבע עוף" – קטע וידאו של המערכון הנודע שכתב חנוך לוין יתחבר ליצירה מוסיקלית בביצוע התזמורת כבחתונה המתרחשת על הבמה, אלא שהפעם הקהל יזכה גם לראות את אשת המהנדס, 30 שנה אחרי, כשהיא אשת מהנדס לשעבר, וישמע ממנה מה עלה בגורל בן זוגה, והאם זכה לאכול רבע עוף או בורקס.

 

גילוי נאות בעניין יוסי בנאי:

התאהבתי בו בגלל שהזבוב אומר לזבובית "מכולן יפיפית"

לצערי, מעולם לא הייתי בעבר במופעים חיים של יוסי בנאי. עקבתי מרחוק אחרי תחומי הבמה המגוונים שלו, בתיאטרון, בשירה בזמר ובתחומי הבידור המערכונים שלו דרך התקשורת והטלוויזיה. אבל מופע סוף התיכון של נכדתי נטע שהוקדש למופע מוסיקלי עם שירי יוסי בנאי גרם לי להתאהב בו. כשהחזקתי בידי את דפי השירון שחולק להורים התמוגגתי על המילים היפות, הפשוטות והגאוניות , המרגשות והנפלאות שהוא כתב. ולכן, סיקרן אותי מאוד המופע המיוחד של תזמורת המהפכה שהוקדש לו אשר הועלה בבכורה במסגרת סדרת המהפכה באופרה הישראלית.
ואלה המילים ששבו את ליבי בשיר שכתב יוסי בנאי ורק אני מרוב אהבה שותק… שיר האהבה האולטימטיבי, שבוצע בירושלים על ידי אבי גרייניק ועדי כהן, וריגש את הקהל. והשורה המהממת של הזבוב המאוהב בזבובית, שמהדהדת את שירו של טשרניחובסקי "את אינך יודעת מה מאוד יפיפית"… או כשהפיל אומר לפילה "בואי בואי כלה" וזה מצחיק כשזה נשמע כמו בואי בואי קלה…
מרוב אהבה / שיר של יוסי בנאי
כשההוא אוהב את ההיאתמיד הוא אומר להחוזר ואומר להכמה היא אלוהיתכמה היא אלוהית
כשענן אוהב עננהתמיד הוא אומר להחוזר ואומר להאת כל כך עדינהאת כל כך עדינה
ורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקמרוב אהבה שותקשותק
כשהזבוב אוהב ת'זבוביתתמיד הוא אומר להחוזר ואומר להמכולן יפיפיתמכולן יפיפית
כשהפיל אוהב ת'פילהתמיד הוא אומר להחוזר ואומר להבואי בואי כלהבואי בואי כלה
ורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקמרוב אהבה שותקשותק
כשמלאך אוהב מלאכיתתמיד הוא אומר להחוזר ואומר להאת הכי חתיכיתאת הכי חתיכית
כשהפסיק אוהב ת'נקודהתמיד הוא אומר להחוזר ואומר להשהוא פסיק על ידהשהוא פסיק על ידה
ורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקמרוב אהבה שותקשותק
כשההוא אוהב את ההיאתמיד הוא אומר להחוזר ואומר להכמה היא אלוהיתכמה היא אלוהית
ורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקורק אני מרוב אהבה שותקמרוב אהבה שותקשותק
שותק
יוסי בנאי "מרוב אהבה שותק"…       צילום: רותי קדוש בתיאטרון ירושלים.
איזה מזל שיש לנו גיבורי תרבות משלנו שהם נכסי צאן ברזל, שמצליחים לחבר בין השמאל והימין, הדתיים והחילוניים, הסטרייטים והלהטבים. איזה כיף שיש מי שיודע ליצור אירועים על טהרת אהבת האדם ורוח היצירה שלו. כמו מגשים את השורות הנצחיות של טשרניחובסקי בשירו האוטופי "שחקי שחקי על החלומות". אחרי המופע כמו יוצאת מתוך חלום, מצאתי את עצמי מפזמת לעצמי את השיר האופטימי.
שחקי שחקי על החלומות,
זו אני החולם שח.
שחקי כי באדם אאמין,
כי עודני מאמין בך.
כי עוד נפשי דרור שואפת,
לא מכרתיה לעגל פז,
כי עוד אאמין באדם,
גם ברוחו, רוח עז.
עבודת וידיאו ארט מפעימה של אורן גבאי    צילום: רותי קדוש.

יום בלי צחוק הוא יום מבוזבז ויוסי בנאי ממשיך לגרום לנו לצחוק

וכך מוצא את עצמו הקהל בסוף המופע, כשהוא שיכור מאהבה וגעגוע ליוסי בנאי, עם יוצא מן האולם עם חיוך מאוזן לאוזן. מגשים את המשפטים הנפלאים של צ'ארלי צ'פלין שאמר: "יום בלי צחוקהוא יום מבוזבז", וגם: "הצחוק מהווה סם חיזוק, ומקל על הכאב". צ'פלין כוכב הקולנוע הגאון, שגם הוא זכה למופע מיוחד עם תזמורת המהפכה, לא שיער עד כמה הוא צדק. מסתבר שהצחוק תורם לבריאות.  זה מחקרים רבים כבר הוכיחו כי הצחוק משפיע לטובה על מערכת הלב, הוא מגן על המערכת החיסונית וההורמונלית. בזכות הצחוק, משתחררים אנדורפינים בגופנו, שמסייעים לשיכוך כאבים פיזיים ומשפרים את מצב הרוח.

 

יוסי בנאי ותזמורת המהפכה. עבודת וידיאו ארט נהדרת, שמנכיחה ומשכפלת ומחזירה לחיים את הדמות שהפכה לאגדה. נכס צאן ברזל של התרבות הישראלית.   צילום: משה צ'יטיאת

יוסי בנאי ותזמורת המהפכה

                שילוב מנצח של אמנויות הבמה               

שמזקקות את הישראליות

לקוקטייל משובח שמחבר בין עבר לעתיד 

כל ההפקה המופלאה הזאת של המחווה ליוסי בנאי ולמורשתו בתרבות הישראלית לא היתה מתאפשרת ללא היוזמה של תזמורת המהפכה מבית האופרה הישראלית , שעליה מנצח רועי אופנהיים, בשיתוף הדוק עם המלחין והמעבד אמיר לקנר, ועםמעצב הווידאו ארט: אורן גבאי, הכתיבה והייעוץ אמנותי של רוני סיני.

על הניהול אמנותי עבדו יחד אמיר לקנר, זהר שרון ורועי אופנהיים.

האורחים במופע היו רבקה מיכאלי, אניה בוקשטיין / עדי כהן, אבי גרייניק.

המופע הופק בשיתוף  עם ארכיון הסרטים של "כאן תאגיד השידור הישראלי", ולא היה מתאפשר בלעדי  חדשות 13, לי שירה, ואביבה בנאי רעייתו של יוסי בנאי.

ואני כפרנקופילית, התמוגגתי על השירים בניחוח צרפתי שיוסי בנאי הכניס לפסקול הקולקטיבי שלנו. יוסי בנאי שנודע כזמר בעל קול עמוק עם סגנון הגשה הייחודי, שהזכיר לי את השאנסונרים הצרפתיים. בנאי שהרבה לשיר שירים צרפתיים מתורגמים של זורז' בראסנס, ז'אק ברל ואחרים. הדמות הירושלמית שלנו שפתחה דלת למוסיקה והשירה הצרפתית שהקדישה להן כמה אלבומים וערבי יחיד. כגון: התוכניות משירי ברסנס "אין אהבות שמחות" מ-1969  ו"בנאי שר ומספר ברסאנס" מ-1967, והאלבום משירי ברל "אם נדע לאהוב" מ-1984. את מרבית השירים הצרפתיים תרגמה למענו נעמי שמר, והידוע בהם היה השיר "אהבה בת עשרים" של ברל. שאותו שרה באהבה ובגעגוע ליוסי רבקה מיכאלי בסוף המופע.

זה היה ערב שכולו אהבה, שהתחיל במילה אחת "אהבה" שהוקרנה בענק על המסך, כשהיא משמשת רקע לקולו של יוסי בנאי שאומר, שאילו היה צריך לבחור במילה אחת על המופע שאנחנו עומדים לראות, הוא היה בוחר במילה "אהבה".  והערב המשיך וזרם אל "אהבה בת עשרים" ועוד ועוד שירים שהכניסו אהבה לאולם, והרחיבו את הלב של הקהל הירושלמי שגדש את האולם.  

ואם הייתי צריכה לסכם במילה אחת את המופע, הייתה זו המילה:

לרוץ!!!!

או בשתי מילים:

אסור להחמיץ!!!

מועדי סבב המופעים בינואר – פברואר 2023 :

15.1 היכל אמנויות הבמה הרצליה בשעה 18:00 ו – 21:00
8.2 תיאטרון ירושלים.
18.2 בשעה 18:00 ו – 21:00 באופרה הישראלית בת"א.  
21.2 אודיטוריום חיפה.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן