Skip to content

היועצת המשפטית מתנגדת להצעת חוק המתנות – " יש בה כדי לפתוח פתח של ממש לשחיתות שלטונית

גלי בהרב מיארה, שוללת את הצעת חוק שתכשיר את ראש הממשלה ומשפחתו לקבל במתנה כספי תרומה למימון הליכים משפטיים באמצעות גיוס כספים מגורמים פרטיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גלי בהרב מיארה, שוללת את הצעת חוק שתכשיר את  ראש הממשלה ומשפחתו לקבל במתנה כספי תרומה למימון הליכים משפטיים באמצעות גיוס כספים מגורמים פרטיים

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגיבה היום (ראשון) בשלילה והודיעה כי היא מתנגדת להצעת "חוק המתנות", שאמור לעבור בוועדת שנועדה לאפשר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקבל תרומות למימון הוצאותיו המשפטיות.

היועצת המשפטית לממשלה – גלי בהרב-מיארה (צילום: מישל אמזלג, לע"מ)
קבר את עונש המוות למחבלים בוועדה. בנימין נתניהו (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
 בנימין נתניהו (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

הצעת החוק הוכנה על ידי ח"כ עמית הלוי מהליכוד מבקשת לתקן את חוק שירות הציבור (מתנות), כך שיתאפשר לעובד ציבור ולבן זוגו המתגורר עמו, או לילדו "הסמוך על שולחנו", לקבל במתנה כספים למימון הליכים משפטיים או טיפולים רפואיים הכרחיים באמצעות גיוס כספים אקטיבי מגורמים פרטיים, גם כשהכספים ניתנים לעובד הציבור בגין תפקידו. ההצעה גם קובעת הסדר באשר לאופן גיוס תרומה, באמצעות עמותה ייעודית שתוקם, וכוללת הגבלות לעניין גובה סכום התרומה, זהות התורמים, פרסום התרומה ודיווח למבקר המדינה, וכן הגבלה מצומצמת בדבר קבלת החלטות הנוגעות לתורמים על ידי עובד הציבור. הצעת החוק קובעת גם קנס למי שיפר את הוראות הסעיף המוצע.
בחוות דעת של גיל למון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה שהוגשה לקראת דיון בהצעה בוועדה בכנסת, נכתב כי "במבט רחב יותר, הצעת החוק עומדת בסתירה לרציונל הכללי שבבסיס המנגנונים השונים שנועדו להבטיח את טוהר המידות בשירות הציבורי, שביניהם ניתן למצוא גם את עבירות השחיתות השלטונית. אל מול פגמים מהותיים אלו, תכליתה של ההצעה לא מבוססת, והאופן בו היא מנוסחת הוא רחב ביותר ונעדר מנגנונים אפקטיביים להגנה על טוהר המידות בשירות הציבור".
לסיכום נכתב "כי לאור כל האמור, ועל דעת היועצת המשפטית לממשלה, עמדתנו היא כי הצעת החוק פוגעת באופן מהותי בטוהר המידות בשירות הציבורי ובאמון הציבור בו. ההצעה מנוגדת לתכליתו של חוק המתנות ולמגמה בפסיקה ובחקיקה למנוע מצבים בהם עובד הציבור יזכה בכספים בשל מעמדו זה. יש בה כדי לפתוח פתח של ממש לשחיתות שלטונית. על כן יש להתנגד לה."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן