Skip to content

אותלו וחנוך לוין, בריכת מים על הבמה וגיליוטינה: עונת 23-24 באופרה הישראלית

בין ההפקות הבולטות בעונה הבאה: בכורה עולמית להפקה ישראלית חדשה עם הדמויות העצובות והמצחיקות של חנוך לוין ומוסיקה שנכתבה על ידי חמישה מלחינים ישראליים. יחזקאל לזרוב מגיע לראשונה לאופרה, ויביים "אורפיאו ואאורידיצ'ה" . במת האופרה תהפוך לבריכת מים ענקית עבור "רוסלקה" בת הים שמבקשת לממש את אהבתה לבן אדם, בבימויו של סטפנו פודה. ושיתופי פעולה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבוקר במסיבת עיתונאים שנערכה על חלל הפיט של תזמורת האופרה הישראלית, חשף צח גרניט מנכ״ל האופרה  את הרפרטואר של עונת האופרה הבאה. על רקע התפאורה של "הטרובדור" במפגש אישי מרתק עם צוות היוצרים העושים במלאכה ביניהם: הבמאים יחזקאל לזרוב, עומר בן סעדיה ושירית לי וייס, המלחינה רוני רשף, המלחין והמנצח דודי זבה,  ומיכאל אייזנשטט, הם גילו אנקדוטות,ושיתפו את העיתונאים בעשיה שלהם בתהליך יצירת האופרה. תוכנית טעימות מוסיקלית הוגשה על ידי מבחר זמרי אופרה שביצעו קטעים מן האופרות החדשות שיועלו בעונה הבאה. עונת האופרה לשנת  2023-2024 כוללת אופרות של גדולי המלחינים הקלאסיים, לצד אופרה ישראלית מקורית בבכורה עולמית.

תוכנית עונת האופרה והמחול 23-24
מפגש מרתק עם מנכל האופרה צח גרניט וצוות יוצרים במאים ומוסיקאים שמציגים את תוכנית העונה החדשה לשנת 23-24 באופרה הישראלית. צילום: סיגל גליל

שמונה הפקות אופרה – מהמאה ה-18 ועד ימינו, עם יוצרים ישראליים ובינלאומיים שבוראים עולמות מרתקים יועלו על במת האופרה: "חנוך לוין – האופרה"  בכורה עולמית להפקה אופראית חדשה עם הדמויות העצובות והמצחיקות של גדול המחזאים שלנו עבורם נכתבה מוסיקה על ידי חמישה מלחינים ישראליים. "אורפיאו ואאורידיצ'ה" – בבימויו של הבמאי הישראלי יחזקאל לזרוב המביים לראשונה באופרה הישראלית. "אותלו" מאת ורדי בהפקה חדשה בבימויו של אדריאן נובל, מגדולי במאי שקספיר בעולם ובניצוחו  של דן אטינגר. אשר פיש חוזר לאופרה הישראלית לנצח על ההפקה המצמררת של "הדיאלוגים של הכרמליטיות", יצירת המופת של פולנק. דניאל אורן ינצח על "לה בוהם" מאת פוצ'יני. סטפנו פודה הופך את במת האופרה לאגם מים מרהיב שבו מתגוררת רוסלקה – בת הים הקטנה באופרה של דבוז'ק. עוד בעונה זו: "ריגולטו" מאת ורדי ו"לוצ'יה די למרמור" מאת דוניצטי.

צח גרניט מנכ"ל האופרה מסר כי בשנים האחרונות רושמת האופרה מגמה משמחת של הגעתו של קהל חדש וצעיר למופעי האופרה הישראלית. מועדון הצעירים שהושק לפני כ-5 שנים מונה כיום כ-6500 חברים פעילים. ובנוסף מגיעים מכל רחבי הארץ אלפי תלמידים. מגמה זו מתחברת למהפך התפיסתי המתחולל באמנות האופרה בעולם  ובאופרה הישראלית- הרואה באופרה אומנות טוטאלית שבה המוזיקה היא הכוח המניע אבל יש בה מקום חשוב לתיאטרון, משחק ובימוי, תנועה, תפאורה, תלבושות, עיצוב, תאורה ועוד.

בהתאם הפכה האופרה הישראלית לזירת מפגש עכשווית ומסקרנת בין יוצרים מהשורה הראשונה מכל תחומי הבמה והתוצאה היא חוויה תיאטרונית מוסיקלית טוטאלית ורלוונטית. גם תוכנית העונה הבאה מקבצת במאים, מעצבים, מנצחים ומבצעים בינלאומיים לצד כוחות ישראליים שמקומם בהפקות האופרה הופך להיות משמעותי יותר ויותר בשנים האחרונות.

העונה הבאה תיפתח עם "חנוך לוין – האופרה" יצירה המקבצת ביחד את המלחינים הישראליים יוסי בן נון, דודי זבה, יונתן כנען, יונתן קרת ורוני רשף ואת הבימאית שירית לי וייס להפקה אופראית מיוחדת על הדמויות העצובות והמצחיקות של לוין.

"חנוך לוין – האופרה" , הפקה ישראלית מקורית. צילום מחוברת התוכנית לעונה הקרובה : סיגל גליל

הבמאי והכוריאוגרף הישראלי יחזקאל לזרוב יגיע לראשונה לאופרה הישראלית ויביים את "אורפיאו ואאורידיצ'ה" מאת גלוק, בהפקה שמחברת בין שפת התיאטרון-מחול הייחודית ללזרוב לבין במה מהפנטת.

הבמאית הישראלית עומר בן סעדיה, החלה את דרכה כעוזרת במאי באופרה הישראלית וכיום היא במאית פעילה בבתי אופרה רבים בארה"ב. עתה היא חוזרת אל הבמה שבה החלה את דרכה המקצועית, כדי להציג גרסה חדשה לאופרה "לוצ'יה די למרמור" בעקבות ההפקה עטורת השבחים של אמיליו סאחי.

שלושה מנצחים ישראליים שנמנים על מנצח האופרות החשובים בעולם, יובילו חלק מהפקות העונה הבאה: דן אטינגר, מנהלה המוסיקלי של האופרה ינצח על הפקה חדשה של "אותלו" מאת ורדי, והוא יחזור לשתף פעולה עם הבמאי הנודע סטפנו פודה בהפקה מרהיבה של "רוסלקה" מאת דבוז'ק; לאחר היעדרות ארוכה המנצח אשר פיש יחזור לאופרה הישראלית וינצח על "הדיאלוגים של הכרמליטיות" – יצירת המופת של פולנק; דניאל אורן, רב המנצחים של האופרה הישראלית, חוזר גם הוא וינצח על "לה בוהם" מאת פוצ'יני.

תוכנית העונה 23-24 באופרה הישראלית

"חנוך לוין – האופרה" למוסיקה של יוסי בן נון ,דודי זבה, יונתן כנען, יונתן קרת ורוני רשף בבימוייה של שירית לי וייס ובניצוחו של דודי זבה. חמישה מלחינים ישראליים יצרו עולם עשיר וסוחף עבור כמה מהקטעים והשירים האהובים ביותר של חנוך לוין. הפקה אופראית חדשה עם הדמויות העצובות והמצחיקות של גדול המחזאים שלנו. (אוקטובר 2023).

"לוצ'יה די למרמור" מאת גאטנו דוניצטי ובניצוחו של דניאל קלגרי. עומר בן סעדיה תעניק גירסה חדשה להפקה הנודעת של אמיליו סאחי, על לוצ'יה שרוצחת את בעלה הטרי ומאבדת את שפיותה באריית השיגעון הגדולה מכולן שהלחין דוניצטי. (נובמבר 2023).

"לה בוהם" מאת ג'קומו פוצ'יני בניצוחו של דניאל אורן. אהבתם של מימי ורודולפו ניצתת בפריס בערב חג המולד באופרה האהובה של פוצ'יני, עם קאסט של זמרים שמופיעים בקביעות על במות האופרה החשובות באירופה. (דצמבר 2023 – ינואר 2024)

"אותלו" מאת ג'וזפה ורדי ובניצוחו של דן אטינגר. דרמת הנקם היצרית של ורדי המבוססת על מחזהו של שקספיר. אותלו נכנע לרגשות הקנאה הגועשים בקרבו ורוצח את אשתו על לא עוול בכפה בהפקה גרנדיוזית שמביים אדריאן נובל, מגדולי במאי שקספיר בעולם. בהפקה מרהיבה בשיתוף בית האופרה של וינה (פברואר 2024).

אותלו – האופרה על פי המחזה של שייקספיר. צילום מחוברת תוכנית העונה הבאה: סיגל גליל

"רוסלקה" מאת אנטונין דבוז'ק ובניצוחו של דן אטינגר. במת האופרה הופכת לבריכת מים ענקית עבור סיפורה של בת הים המתאהבת בבן אדם ומוכנה לעשות הכל כדי לממש את אהבתה. האופרה הסוחפת של דבוז'ק בהפקה מרהיבה של אחד הבמאים החשובים בימינו – סטפנו פודה. הפקה משותפת עם בית האופרה של טולוז (מרס 2024)

"רוסלקה" . סיפור על בת הים שהתאהבה בבן אדם, ונאבקת על מימוש אהבתה. צילום מחוברת התוכנית לשנה הבאה: סיגל גליל
בימת האופרה הופכת לבריכת מים. "רוסלקה" צילום: מירקו מגליוקה crédit Mirco Magliocca

"אורפיאו ואאורידיצ'ה" מאת כריסטוף ויליבד גלוק בניצוחו של מיקלה גמבה, שחוזר לאופרה הישראלית לאחר שהלהיב את הקהל בעונה הקודמת. יחזקאל לזרוב יגיע לראשונה אל האופרה הישראלית כדי לביים את סיפורו של אמן המבכה את מות אהובתו ומוכן לצאת למסע מסוכן כדי להחזירה אליו. (אפריל 2024).

"הדיאלוגים של הכרמליטיות" מאת פרנסיס פולנק. לאחר 15 שנה, חוזר אשר פיש אל האופרה הישראלית כדי לנצח על אחת היצירות החשובות של המאה ה-20. אוליבר פי, מגדולי הבמאים של ימינו" ביים הפקה מצמררת של יצירת המופת של פולנק העוסקת האמונה, הקרבה ואהבת האדם בזמן המהפכה הצרפתית. (מאי-יוני 2024).


הדיאלוגים של הכרמלטיות . צילום: וינסנט פונטט. Photo : Vincent PONTET

את העונה תנעל האופרה "ריגולטו" מאת ג'וזפה ורדי בניצוחו של פאול קריניאני. במאי התיאטרון הנודע מיגל דל ארקו מגיש הפקה פיוטית ומלאת יופי וכאב על ליצן החצר שמבקש להגן על בתו, אך תעלולי הדוכס המושחת מביאים אותם אל הסוף הטרגי. הפקה משותפת עם בית האופרה של מדריד (יולי 2024)

זמרי האופרה האורחים והסולנים שיככבו באופרות בעונה הבאה

לצד סולנים בינלאומיים שישירו על במת האופרה בעונה זו יככבו סולני האופרה הישראלית שזכו לאהבת הקהל בשנים האחרונות, וביניהם עודד רייך, וענת צ'רני שקצרו לאחרונה שבחים רבים על תפקידם באופרה "תיאודור", הילה פחימה שתשיר את התפקיד הראשי ב"לוצ'יה די למרמור" ואת ג'ילדה באופרה "ריגולטו", אלה וסילביצקי שתשיר את מימי ב"לה בוהם", את בת הים ב"רוסלקה" ואת אם המנזר החדשה ב"דיאלוגים של הכרמיליטיות", יעל לויטה שתשיר את מוזטה ב"לה בוהם" ובלאנש ב"דיאלוגים של הכרמיליטיות", שירה פטשורניק שתבצע את תפקיד קונסטנס ב"דיאלוגים של הכרמיליטיות" ורבים אחרים.

בין סולני האופרה האורחים שיגיעו השנה לראשונה לאופרה הישראלית זמר הקונטרה טנור הקנדי ממוצא פרסי קמרון שבאזי (אורפיאו ב"אופריאו ואאורידיצ'ה"), הטנור קרלו וטרה (התפקיד הראשי ב"אותלו"), הסופרן אייגול קישמטולינה (התפקיד הראשי ב"לוצ'יה די למרמור), הבריטון דליבור יניס(יאגו ב"אותלו") ועוד. כמו כן ישובו לשיר אצלנו הטנורים אלכסיי דולגוב ואורסטה קוזימו, הבריטונים יונוץ פאסקו ומריו קאסי וזמר הבס סימון לים.

בניין האופרה הישראלית בתל אביב. צילום: סיגל גליל
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן