Skip to content

נשיא הונגריה כרע תחת לחץ הקהל – והתפטר מתפקידו

לפני כשלושה חודשים פרסם שבועון הונגרי כי הדוקטורט של הנשיא, פאל שמיט, הועתק מעבודותיהם של אחרים. ועדת חקירה של האוניברסיטה אישרה את הטענות, והביאה לביטול הדוקטורט. דעת הקהל יצאה נגד התרמית - ושמיט נאלץ לפרוש בבושת פנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
העתקה גורלית. נשיא הונגריה המתפטר, פאל שמיט (מקור תמונה: ויקיפדיה)

לפני כשלושה חודשים פרסם שבועון הונגרי כי הדוקטורט של הנשיא, פאל שמיט, הועתק מעבודותיהם של אחרים. ועדת חקירה של האוניברסיטה אישרה את הטענות, והביאה לביטול הדוקטורט. דעת הקהל יצאה נגד התרמית – ושמיט נאלץ לפרוש בבושת פנים

מאת אורי קציר

נשיא הונגריה, פאל שמיט, התפטר מתפקידו, בעקבות השערורייה המטלטלת את הפוליטיקה ההונגרית שבה הסתבך. שמיט (69) נאלץ להתמודד עם חשיפה שהעתיק קטעים שלמים מעבודת הדוקטורט שלו. זאת, ימים ספורים לאחר שהכריז כי אין בכוונתו להתפטר מתפקידו. דעת הקהל הכריעה אותו לבסוף, והוא נאלץ לבצע תפנית בעמדתו ולנטוש את תפקידו הרם.

שמיט אמר אתמול בנאום בפני הפרלמנט, כי המצב הקיים אינו מותיר בידיו ברירה אחרת, פרט להתפטרות. "במצב זה, כאשר ענייני האישיים מפלגים את ארצי האהובה במקום לאחדה, אני חש כי חובתי היא לסיים את שירותי ולהתפטר", אמר.

שמיט, סייף אולימפי לשעבר שאף זכה במדליות זהב במשחקי מכסיקו סיטי 1968 ומינכן 1972, הגיש בשנת 1992 את עבודת הדוקטורט שלו לאוניברסיטה לחינוך גופני, שהיא חלק מאוניברסיטת זמלווייס בבודפשט. בינואר השנה פירסם השבועון ההונגרי HVG כתבה ובה הטענה כי עבודת הדוקטורט של שמיט הועתקה מעבודותיהם של אחרים. ועדת חקירה שהקימה האוניברסיטה אישרה את מרבית טענות העיתון וקבעה כי העתיק את עבודת הדוקטורט שלו כמעט במלואה. הוועדה גילתה כי בעבודה יש דמיון חריג לעבודותיהם של שני כותבים אחרים.

עבודתו של שמיט, שאורכה כ-215 עמודים, עוסקת במשחקים האולימפיים בעת החדשה. דוח הוועדה מבהיר, כי יותר מ-200 עמודים מהעבודה הם תרגום "מדויק או דומה" מעבודות אחרות, אחת מהן של היסטוריון הספורט הבולגרי ניקולאי גרגייב. עוד גרסה הוועדה, כי 17 עמודים מהתזה של שמיט הועתקו מעבודה של סוציולוג ספורט גרמני בשם קלאוס היינמן; 180 עמודים הועתקו "חלקית" מגרגייב. בעקבות הגילויים הללו, ביטלה האוניברסיטה את תואר הדוקטור שהעניקה לשמיט לפני כעשרים שנה.

עם סיום הקריירה הספורטיבית שלו פנה שמיט לעיסוק בתחומי המדיניות. הוא הצטרף למשרד החוץ, ובין השאר כיהן כשגריר בספרד ובשווייץ. ביוני 2010 נבחר כנשיא הונגריה, בעיקר לאחר שנתמך על ידי מפלגות הימין השמרניות המרכיבות את הקואליציה השלטת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן