Skip to content

לונדון בירושלים: תיאטרון בריטי משובח על מסכי סינמטק ירושלים

כבר לא צריך לעלות על מטוס כדי לראות תיאטרון בריטי משובח. מיטב ההצגות מהבמות הנחשבות בלונדון משייקספיר , דרך צ'כוב, ועד למחזאים עכשוויים לצפיה מהכורסות הנוחות של סינמטק ירושלים. במסגרת הסידרה "התיאטרון הלאומי לונדון על המסך 2024" יוקרנו ההצגות אחת לחודש החל מן ה-22.1.2024.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מיטב הצגות התיאטרון הלאומי הבריטי מגיעות לירושלים ויוקרנו על מסך הסינמטק בעיר. בתוכנית National Theatre Live לשנת 2024 יוקרנו בין היתר מחזות מאת דיוויד הייר, ויליאם שייקספיר, עיבוד לדוד וניה של אנטון צ'כוב, הפקות בכיכובם של טובי השחקנים הבריטיים של ימינו, ביניהם קארי מאליגן, ג'וזף פיינס, אנדרו סקוט, דיוויד טננט ובנדיקט קמברבץ‘ והמחזה שהפך לקאלט: פליבג.

הצגת הבכורה "גג שקוף" תוקרן ב-22 בינואר.  מאת דיוויד הייר, בימוי: סטיבן דלדרי, משחק: קארי מאליגן, ביל ניי. הצגות נוספות בסידרה: אנגליה יקירתי ӏ וניה ӏ טוב ӏ המלט ӏ פליבג ועוד

"המלט" של שייקספיר מגיע לירושלים. צילום בתיאטרון הבריטי ג'והאן פרסון. Johan Persson

סינמטק ירושלים מגיש לקהל בישראל את המיטב הרפרטואר של התיאטרון הלאומי הבריטי ה-National Theatre  על מסך הקולנוע עם תרגום לעברית. במסגרת הסדרה, אחת לחודש תוקרן הצגה שצולמה על אחת הבמות החשובות בלונדון.  זהו המשכה היוזמה שהחלה לפני עשר שנים, במסגרתה מוקרנות הצגות התיאטרון לקהלים מרחבי העולם. היוזמה תפסה תאוצה בהצלחה כבירה וכ-13 מליון איש צפו בהצגות נבחרות ואליה הצטרף סינמטק ירושלים ובשנים האחרונות הוא מקרין אחת לחודש את מיטב הרפרטואר של התיאטרון שצולמו על הבמות הנחשבות ביותר בלונדון. בין ההצגות העונה מחזות מאת דיוויד הייר, ויליאם שייקספיר, עיבוד לדוד וניה של אנטון צ'כוב, הפקות בכיכובם של טובי השחקנים הבריטיים של ימינו, ביניהם קארי מאליגן, ג'וזף פיינס, אנדרו סקוט, דיוויד טננט ובנדיקט קמברבץ‘ והמחזה שהפך לקאלט: פליבג.

היאוש נעשה יותר נוח

אמנם במילות השיר "לונדון" שכתב חנוך לוין ושרה חווה אלברשטיין, משום מה לא מצויין התיאטרון הבריטי ששמו יצא לפניו בכל העולם. אבל זה כאילו מובן מאליו, שהתיאטרון הבריטי יכול לספק אסקפיזם משובח, במיוחד בימים קשים אלה שאנחנו חווים, שספק אם לוין היה מעלה על דעתו סצנריו מופרך ומדכא כל כך…

אבל בלונדון יש יותר סרטים
בלונדון יש מוסיקה טובה
בלונדון טלויזיה מצוינת

בלונדון אנשים יותר אדיבים
כך שהייאוש נעשה יותר נוח

השקת העונה החדשה בסינמטק ירושלים תחל כאמור החודש במחזה גג שקוף במסגרתו הבמאי סטיבן דלדרי ("השעות" ) מביא לבמה את המחזה עטור השבחים של דיוויד הייר, בהפקה מלאה באומץ ולב. בערב קפוא בלונדון, המורה קירה זוכה לביקור מפתיע מהמאהב שלה לשעבר. ככל שהערב מתקדם, השניים מגלים שיש ביניהם עוד ניצוצות ובניסיון להצית מחדש את המשיכה שהיתה פעם, הם מוצאים את עצמם לכודים בקרב מסוכן של אידיאולוגיות מנוגדות ותשוקות משותפות.

הגג השקוף . צילום ג'ון הייאנס . John Haynes

עוד יוקרנו השנה "וניה" עיבוד חדשני ל"דוד וניה" של צ'כוב, והמלט של שייקספיר בכיכובו של בנדיקט קמברבץ‘. באנגליה יקירתי ג'וזף פיינס הוא ג'ארת סאות'גייט, בהפקה המשלבת בצורה מבריקה ספורט ואמנות: למה גברי אנגליה לא יכולים לנצח במשחק שלהם? עם הרקורד הגרוע ביותר בעולם בפנדלים, סאות'גייט יודע שהוא צריך לחשוב מחוץ לקופסה ולהתמודד עם שנים של כאב, כדי להוביל את הקבוצה והמדינה חזרה לארץ המובטחת ועוד.

בנוסף יוצגו "טוב", אחד מהמחזות החשובים של המאה ה-20 ו"פליבג" הצגת היחיד מאת ובכיכובה של פיבי וולר-ברידג' שהכתה גלים כשהוצגה לראשונה והפכה בהמשך לסדרת קומדיה מוערכת (אנדרו סקוט, הזכור לכולנו ככומר בעונה השניה של הסדרה, מככב בוניה שיוצג במסגרת התכנית).

מועדי ההקרנות של ההצגות בסינמטק ירושלים
3.2.24 גג שקוף, מאת דיוויד הייר. בימוי: סטיבן דלדרי. משחק: קארי מאליגן, ביל ניי.
בערב קפוא בלונדון, המורה קירה זוכה לביקור מפתיע מהמאהב שלה לשעבר. ככל שהערב מתקדם, השניים מגלים שיש ביניהם עוד ניצוצות ובניסיון להצית מחדש את המשיכה שהיתה פעם, הם מוצאים את עצמם לכודים בקרב מסוכן של אידיאולוגיות מנוגדות ותשוקות משותפות. סטיבן דלדרי מביא לבמה את המחזה עטור השבחים של דיוויד הר בהפקה מלאה באומץ ולב.

17.2/27.2.24 אנגליה יקירתי, מאת ג'יימס גרהאם. בימוי: רופרט גולד. משחק: ג' וזף פיינס

המדינה שהביא לעולם את המתנה ששמה כדורגל, זכתה מאז רק להפסדים. למה או למה גברי אנגליה לא יכולים לנצח במשחק שלהם? עם הרקורד הגרוע ביותר בעולם בפנדלים, גארת' סאות'גייט יודע שהוא צריך לחשוב מחוץ לקופסה ולהתמודד עם שנים של כאב, כדי להוביל את הקבוצה והמדינה חזרה לארץ המובטחת. ג'וזף פיינס הוא ג'ארת' סאות'גייט במחזה סוחף על אומה ומשחק, בהפקה שמשלבת בצורה מבריקה ספורט ואמנות.

28.3/30.3.24 וניה מאת אנטון צ'כוב. עיבוד מאת סיימון סטיבנס. בימוי: סם ייטס. משחק: אנדרו סקוט
אנדרו סקוט , בהופעה עילאית ומהפנטת, מביא לבמה דמויות מרובות בגרסה חדשה ושוברת מוסכמות של סיימון סטיבנס לדוד וניה של צ'כוב. תקוות, חלומות
וחרטות מתכנסים בהצגת יחיד זו, תיאטרון במיטבו, הבוחנת את מורכבות תהומות הלב.

וניה. צ'כוב בהפקה בריטית בסינמטק ירושלים. צילום: מרק ברנר. Marc Brenner

16.2/20.2.24 טוב. בימוי: דומיניק קוק. משחק: דיוויד טננט, אליוט לוי
בעוד העולם נכנס לסחרור מלחמת העולם השנייה, ג'ון האלדר הוא פרופסור גרמני ואיש טוב, אבל גם אנשים טובים צריכים להסתגל כדי לשרוד, והפרופסור מוצא עצמו נשאב לתוך תנועה עם השלכות בלתי נתפסות. דיוויד טננט חוזר לבמת הווסט אנד בעיבוד עוצמתי וחורך לאחד מהמחזות הפוליטיים הבריטיים המשמעותיים והחשובים של המאה ה-20.

טוב. צילום ג'והאן פרסון Johan Persson

24.5/29.5.24 המלט מאת ויליאם שייקספיר. בימוי: לינדזי טרנר. משחק: בנדיקט קמברבץ‘
נדמה שאין כוכב עכשווי המתאים לתפקיד המלט יותר מבנדיקט קמברבץ‘ – שניהם חולקים הילה של חריפות ומלנכולית נעורים מעוררת אהדה. לינדזי טרנר מתחילה את העיבוד שלה מהמקום הזה, אבל בהדרגה מובילה אותו למחוזות חדשים – שבהם הנסיך הדני הזועם מגלה את כוחותיו בהתמודדתו מול התסבוכת המשפחתית והפוליטית שמזעזעת את חצר המלוכה. זהו עיבוד נועז, מודע לעצמו ולמעמדו של המחזה, עיבוד שאינו חף ממשמעויות פוליטיות, ונעזר באנסמבל מרשים כדי להביא “המלט“ חדש ומודרני לבמה ולמסך.

המלט. נסיך דני במחזה בריטי מבקר בסינמטק ירושלים.  צילום בתיאטרון הבריטי ג'והאן פרסון. Johan Persson

17.6/22.6/25.6.24 פליבג. מאת פיבי וולר־ברידג’. בימוי: ויקי ג’ונס. משחק: פיבי וולר־ברידג’

פליבג חיה חיים כלשהם בלונדון. היא שנונה, מרוכזת בעצמה, נוטה לאובססיביות, בעלת תיאבון מיני ואין לה שום פילטרים, אך זהו רק קצה הקרחון. יש לה משפחה וחברים, אבל נדמה שהיא תמיד בריב כזה או אחר איתם ובית קפה עם שרקן שאיכשהו, אבל לא ממש, מצליח להישאר פתוח. אז מה כבר יש לה להפסיד? הצגת היחיד מאת ובכיכובה של פיבי וולר-ברידג' הכתה גלים כשהוצגה לראשונה והפכה בהמשך לסדרת קומדיה מוערכת. המבט הכנה על חיי נשים בעולם המערבי של ימינו לצד הומור שנון, הבחנות מבריקות ודמות מעוררת הזדהות, זיכו את פליבג  במעמד של קאלט.

פרטים נוספים באתר https://jer-cin.org.il/he/lobby/National_Theatre2024

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן