Skip to content

קונצרט מיוחד: "מסע חורף" של שוברט בביצוע בריטון ופסנתר

הבריטון הענק תומס המפסון מגיע לארץ ויופיע עם הפסנתרנית אלנה בשקירובה בתל אביב ובירושלים בהם יבצעו את 'מסע חורף' של שוברט. 3-4.7.24 בהיכל התרבות בתל אביב ובימקא ירושלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תומס המפסון, הינו אחד מגדולי הסולנים האופראיים של זמננו, יליד קולורדו, נחשב לאחד הקולות החשובים והמובילים בתחום האופרה בימנו. הוא זכה בפרסים בינלאומיים רבים על היותו דמות מובילה בתחומיי האומנות והתרבות. רפרטואר האופרה שלו חולש על פני יותר מ-80 תפקידים ובהקלטותיו יותר מ-170 אלבומים, כולל מועמדויות וזכיות בפרסים רבים, לרבות גראמי.

יחד עם אלנה בשקירובה, המייסדת והמנהלת האמנותית של הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית בירושלים, הם יבצעו את מחזור השירים של שוברט 'מסע חורף'.

צילום: יחצ מרומי

שוברט הלחין את "מסע חורף", מחזור שירים מאת וילהלם מולר, בשנת 1827 כשהיה בן 30, שנה לפני מותו.  "מסע החורף" הוא אחד משני המחזורים הגדולים שחיבר שוברט לשירים של מולר ונכתב אחרי "הטוחנת היפה".

ב"מסע חורף" מרומם שוברט את תפקיד הפסנתרן לחשיבות שווה לזו של הזמר. מקצבי הפסנתר מבטאים בהתמדה את הלכי הנפש של המשורר והוא מספק אפקטים עשירים בדימויי הטבע של הפואמות, קולות היסודות, היצורים החיים ונושאי הפעילות. הסופה המסתערת, הרוח המייבבת, המים המפכים מתחת לקרח, שירת הציפורים, קרקורי העורבים, נביחת הכלבים, חריקת שבשבת הרוח החלודה, תרועת קרן הדואר והמלודיה החדגונית והחוזרת על עצמה של תיבת הנגינה.

ידידיו של שוברט, אלה שהרבו לבוא לשוברטיאדות (המפגשים המוזיקליים שלו) תיארו את תקופת חיבורו של "מסע חורף" כזמן, שבו היה שוברט שרוי בהלך נפש של מלנכוליה עמוקה, כפי שתיאר זאת חברו יוהאן מאיירהופר, "החיים איבדו את ורדיותם והחורף ירד עליו."

משימתו האחרונה של שוברט בחייו היתה ההגהות לחלקו השני של "מסע חורף". את מחשבותיו כשעבד על השיר האחרון, "נגן תיבת הנגינה" (Der Leiermann), חולה ומודע ללא אשליות כי זו מחלתו האחרונה, אפשר רק לשער. הוא הספיק לשמוע את כל מחזור השירים בביצועו של יוהאן מיכאל פוגל (שקיבל תגובה נלהבת), אך לא זכה לראות את פרסומו הסופי.

3.7.2024 בשעה 20:00 אולם צוקר, היכל התרבות תל אביב

4.7.2024 20:00 אולם ימקא ירושלים

תוכנית: שוברט: מסע חורף ד' 911

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן