Skip to content

"אנטומיה של נפילה": דרמת בית משפט המאתגרת את תפיסת האמת

ביקורת סרט: הסרט ממכר כמו כל סיפור פשע אמיתי, אך יותר מכך, הופך למרתק תוך שמנסה לפתור אחת מתעלומות הרצח הטובות ביותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר הקרנת הבכורה שלו בפסטיבל קאן 2023, הסרט של הבמאית ג'וסטין טרייה, "אנטומיה של נפילה", חזר הביתה עם פרס דקל הזהב היוקרתי, ויש לכך סיבות טובות. התסריט שאף זכה בפרס האוסקר השנה לתסריט הטוב ביותר, נכתב על ידי טרייה ו-ארתור הררי, ובנוי חכם, חד ומאתגר את תפיסת האמת שלנו, תוך ניתוח דינמיקת העוצמות בתוך נישואים כושלים. סנדרה הולר מככבת בתור סנדרה וויטר, שעומדת למשפט על מות בעלה המנוח, סמואל מאלסקי (סמואל תאיס). עם משחק מעולה ותסריט מדהים, שמכופף עובדות, בדיה ותפיסה, "אנטומיה של נפילה" הוא אחד מדרמות בית המשפט הטובות ביותר שנעשו אי פעם.

מקור: יח"צ

לאחר שעברו לעיירה נידחת באלפים הצרפתיים, סנדרה, בעלה סמואל ובנם דניאל בן ה-11 (מילו מצ'אדו-גרנר) הסתגלו לחייהם החדשים. סנדרה וסמואל עובדים כסופרים, אם כי לסנדרה היו הצלחות רבות נוספות, שמוסיפות לחיכוך ההולך וגובר עם בעלה. זה גרם לקרע במערכת היחסים שלהם, כיוון שאפילו ראיון פשוט מרגיז לכאורה את סמואל (ועל כן מנגן בלי סוף ביצוע רועש לשיר של 50 סנט). לאחר שהראיון מסתיים, דניאל הצעיר – שבמקרה גם עיוור, יוצא לאזור מיוער סמוך לטייל עם הכלב שלו. עם שובו, הוא מגלה את גופת אביו בשלג מתחת לבקתה שלהם, ולמעשה כך נפתחת תעלומת הרצח.

מקור: קולנוע חדש בע"מ

"אנטומיה של נפילה" הפך להצלחה בכמעט כל פסטיבל בשל התסריט המפתה, המשחק יוצא הדופן והעיצוב החזותי המבריק. מהחקירה המוקדמת ועד לעימות בבית המשפט, טרייה לוקחת בחירוף נפש את סוגת הפשע-המשפטי ומפרקת אותה בצורה משכנעת, בזמן שהיא מנווטת את הסיפור שבין עובדות לבדיה. קשה להצביע על החלק הטוב ביותר בדרמה הזו, מכיוון שכמעט כל סצנה מתוכננת בקפידה כדי להעסיק את הקהל, ודורשת מאיתנו לחשוב בעצמנו. כמובן, עורכי הדין מציגים את טיעוניהם בצורה טיפוסית, אבל התסריט הוא ערמומי, אף פעם לא נוטה לתשובה מוחלטת אחת על פני האחרת. המתח 'האם היא עשתה את זה או לא', שממלא את האוויר בכל נקודת מפנה, הוא מופתי וחייב לגרום לנו לפקפק בכל דבר מההתחלה ועד הסוף.

מקור: קולנוע חדש בע"מ

ככל שהסרט מתקדם, התסריט יוצר נימות נבונות של עמימות, הממוקמות לאורך הסצינות בצורה מבריקה, וזאת כדי לפתות את הצופים להרהר בכוח שאנו מחזיקים על אחרים במהלך מערכות יחסים. זה בא לידי ביטוי באמצעות פלאשבקים של הטיעונים של סנדרה וסמואל, שבמהלכם משחק האשמה מתהפך מהר ככל שנוכל לדמיין. כמובן, התסריטאים עשו עבודה נהדרת ביצירת טיעונים הגיוניים עבור שני הצדדים, עד לנקודה שזה הופך להיות מאתגר לבחור צד – וזה בדיוק מה שהופך את הסרט למצטיין. בעוד שהפלאשבקים רצים, וצדדים נוספים בסיפור חושפים את עצמם, זה תלוי רק בנו לבחור באיזה מידע להאמין ולפענח את מרכיבי הטפלול.

מקור: קולנוע חדש בע"מ

הסרט הוא ניסוי עוצר נשימה על כישלון נישואים, אשר למעשה משובץ בתעלומת רצח. הסרט מוותר על גימיקים זולים, ומותיר אותנו לפרש מהי תפיסה של מציאות. עם זאת, כמעט בלתי אפשרי להתלהב מ-"אנטומיה של נפילה" מבלי להצביע על המשחק הבלתי ניתן להחמצה של הולר. קל לכוון את השבחים האלה כלפי התסריט, אבל הולר משכנעת להפליא כשהיא שוזרת את דמותה דרך המשפט שלה. בלתי אפשרי לקבוע אם באמת הרגה את בעלה, והכל בזכות ההחלטות המכוונות של הולר, שימלאו את דעתנו ביותר שאלות מאשר תשובות.

בסופו של דבר, "אנטומיה של נפילה" ממכר כמו כל סיפור פשע אמיתי, ומרתק כמו כמה מתעלומות הרצח הטובות ביותר, הודות למאמץ היוצרים – אלו שמול המצלמה ואלו שמאחוריה. מרצף הפתיחה ועד לאינטראקציות בין הדמויות הראשיות, טרייה מנצלת עד תום את זמן הריצה בן שעתיים וחצי של הסרט, כדי לחקור מגוון של נושאים הקשורים לכישלון נישואין, דינמיקה כוחנית והשלכות האמת. בתמיכת המשחק יוצא הדופן של הולר ו-מאצ'דו-גרנר, זה אחד מסרטי הקולנוע שלא תרצו לפספס כשהם מופיעים על המסך הגדול.

אנטומיה של נפילה | Anatomy of a Fall | Anatomie d'une chute – עכשיו בבתי הקולנוע.

  • הצטרפו אלינו בעמוד הפייסבוק שלנו או בקבוצת הטלגרם לקבלת עדכונים על כל מה שחדש בטכנולוגיה, פנאי וקולינריה.
  • מחפשים לרכוש משהו טכנולוגי במחירי מבצע? מוזמנים לעקוב אחרי המדור ״הדילים של הג׳ירפה״ כאן באתר, בעמוד הפייסבוק ובקבוצת הטלגרם.
  • גילוי נאות – חלק מהקישורים המפורסמים לעיל הינן קישורים ממומנים. גילוי נאות מלא והסבר מפורט ניתן לקרוא כאן
  • ט.ל.ח

Booking.com

(function(d, sc, u) {
var s = d.createElement(sc), p = d.getElementsByTagName(sc)[0];
s.type = 'text/javascript';
s.async = true;
s.src = u + '?v=' + (+new Date());
p.parentNode.insertBefore(s,p);
})(document, 'script', '//cf.bstatic.com/static/affiliate_base/js/flexiproduct.js');

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן