Skip to content

כיכר ביאליק: מרכז תרבותי חדש ותוסס בלב תל אביב

הסינרגיה בין המוזיאונים השונים בכיכר ביאליק יוצרת מרחב תרבותי ייחודי ומרתק. המבקרים בכיכר יכולים לחוות מגוון רחב של תחומי תרבות, ללמוד על ההיסטוריה של תל אביב-יפו וליהנות מפעילויות לכל המשפחה בבית ביאליק, מוזיאון ראובן, בית ליבלינג ומוזיאון העיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"כיכר ביאליק- בתי התרבות של העיר", מחלקה חדשה באגף התרבות של עיריית תל אביב-יפו, יצרה סביב הכיכר ההיסטורית, מרחב משותף, שבו פועלים חמשת מרכזי תרבות המייצרים פעילות אמנותית וארכיונית ברמה מוזיאלית: בית ביאליק, מוזיאון העיר תל אביב-יפו, בית פליציה בלומנטל, בית ליבלינג ומוזיאון בית ראובן.

הכיכר תושק באירוע פתיחה ב-18.4.24. בערב ההשקה יתקיים מופע תיאטרון מהבית היוצר של תיאטרון המסתורין- המופע הוא מופע אימרסיבי ואינטרקטיבי המתקיים סביב הקהל ובשיתופו. האירוע ידמה עיר פנטסטית ודמיונית, בה מתקיים "יריד העיר" בסגנון Tim Berton המשלב אמני קרקס, מוזיקאים ושחקנים היוצרים אינטראקציה עם קהל.

נקודת המפגש הראשונית באירוע היא בכיכר, אליה יגיע הקהל ומשם הוא יתפזר אל חמשת בתי התרבות השונים הממוקמים בכיכר ביאליק המתחדשת: חמשת הבתים יפתחו לחמישה סבבים במהלך הערב במסגרתם תועלה סצנה של מיצג אימרסיבי וקסום והקהל יעבור מסע בדמות מופע עלילתי בהשראת הסגנון האמנותי עליו מושתת אותו הבית המייצג את הלך הרוח ההיסטורי והתרבותי של הבית. במהלך הערב תוצג סצנה אופראית מפוארת ורבת משתתפים בכיכר עצמה שתחזור על עצמה 3 פעמים ברוטציה במהלך הערב. הפעילות בכיכר נוצרת באמצעות עבודה אמנותית עצמאית בכל אחד מהבתים, ומשיתוף הפעולה בין הבתים המוביל ליצירה מקורית וחדשנית לצד תמיכה ביצירה קיימת בעיר תל אביב-יפו. החל מהשעה 19:00 ובהרשמה מראש.

צילום: שרה פלד

הבתים בכיכר ביאליק משקפים את התפתחות סגנונות הבנייה בארץ ישראל במהלך המחצית הראשונה של המאה ה-20. ניתן לראות בהם את המעבר מהסגנון האקלקטי, שהיה נפוץ בתחילת המאה, אל סגנון הבאוהאוס המודרני.

סגנונות הבנייה השונים משקפים גם את השינויים התרבותיים והחברתיים שחלו בארץ ישראל בתקופה זו. המעבר מהסגנון האקלקטי, שהיה מקובל בקרב האוכלוסייה הערבית, אל סגנון הבאוהאוס המודרני, סימל את רצונו של היישוב היהודי לבנות תרבות חדשה וייחודית בארץ ישראל.

רח' ביאליק 22

בית ביאליק, שהיה ביתו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק, משמש כיום כמוזיאון המציג את חייו ויצירתו. המוזיאון כולל תערוכות מתחלפות, אירועים ספרותיים וסדנאות לילדים. נבנה בשנת 1925 בסגנון אקלקטי, המשלב אלמנטים מבתים ערביים מסורתיים עם אלמנטים אירופיים. הבית מאופיין בקשתות, מרפסות וחלונות מקושתים.

צילום: שרה פלד

בית ביאליק תוכנן על ידי האדריכל יוסף מינור ונבנה עם הגעתו של חיים נחמן ביאליק לארץ ישראל בשנת 1924, תוך מעורבותו המלאה של המשורר בתכנון הבית ובעיצובו. הבית דמוי הטירה נחשב לאחד הבתים המרכזיים בפניה התרבותיים וההיסטוריים של תל-אביב והיישוב העברי בארץ. מבנהו האדריכלי המרהיב, עיצוב פנים הבית, התאמת הצבעים המוקפדת והגן שטיפח המשורר במו ידיו, האצילו על סביבתם מעין תחושה ממלכתית היאה למקום משכנו של המשורר הלאומי.

צילום: שרה פלד

לאחר מותו בשנת 1934 נפתח הבית ליום אחד בשנה – יום פטירתו. ב1937 העבירה מאניה ביאליק, רעייתו של המשורר, את הבית לרשות עיריית תל-אביב. הבית שימש כמשכן ל'אגודת בית ביאליק' בהשתתפות נציגי העירייה ואגודת הסופרים, על מנת להפוך למרכז תרבותי פתוח לציבור. ככזה, התגבש הבית לכדי מוזאון לזכר ח.נ ביאליק, ארכיון וספריית עיון לתלמידים, כש-3500 הספרים בספרייתו הועמדו לרשות הציבור.

צילום: שרה פלד

את עבודת השיקום ועיצוב התצוגה החדשה הובילה אדריכלית השימור פרופ' ניצה מצגר-סמוק ותוכן התצוגה נכתב על-ידי שמואל אבנרי, אחראי ארכיון בית ביאליק. בתוך כך, נחשפו הצבעים המקוריים העזים של קירות הבית – כחול, ירוק ואדום – שהיו מכוסים עד כה, על עיטוריהם הייחודיים. כמו כן, שוקמו הרהיטים המקוריים של הזוג ביאליק ויצירות האמנות שרכשו בחייהם וכן הוכפל חלל הארכיון והותקנו בו מערכות מתקדמות לשימור המסמכים יקרי הערך: כתבי יד נדירים, קטעי שירים, סיפורים, מאמרים, נאומים, תעודות ועוד.

שעות פתיחה
שני, רביעי- 09:00-17:00
שלישי, חמישי- 09:00-19:00
שישי, שבת- 10:00-14:00

רח' ביאליק 14

מוזיאון ראובן מוקדש לחייו וליצירתו של הצייר הישראלי פורץ הדרך ראובן רובין. המוזיאון מציג תערוכה קבועה של עבודותיו של רובין, וכן תערוכות מתחלפות של אמנות ישראלית ועולמית. נבנה בשנת 1932 בסגנון הבינלאומי. הבית מאופיין בקווים נקיים, צורות גאומטריות וחלונות גדולים.

צילום: שרה פלד

זהו ביתו של הצייר ראובן רובין בו התגורר עם משפחתו ויצר משנת 1946 ועד מותו ב-1974. בבית ארבע קומות: בקומת המרתף נמצאת סדנת הפעילות לילדים ולנוער הנפתחת לחצר האחורית המקורה. בקומה הראשונה (קומת הרחוב), ממוקמת הגלריה המרכזית, משרדי הנהלת המוזיאון, עמדת הקבלה ופינת החנות. בקומה השנייה נמצאת גלריה נוספת, חדר העיון והספרייה, וחדר ישיבה לנוחות המבקרים. בקומה השלישית נמצא הסטודיו המשוחזר של ראובן שבו מוקרן גם סרט תיעודי עליו. באותה קומה, לצד הסטודיו, מוצגת תערוכה ביוגרפית של צילומים, רישומים ומסמכים הפורשים לפני הצופה את סיפור חייו של האמן כפי שהם משתלבים בחיי האמנות והתרבות של עירו תל-אביב.

צילום: שרה פלד

שעות פתיחה

ב', ד', ה', ו' 10:00-15:00

ג' 10:00-22:00

שבת וחג 11:00-14:00

שבת סגור

רח' אידלסון 29

בית ליבלינג "בית ליבלינג – מרכז העיר הלבנה" הוקם ביוזמת עיריית תל־אביב–יפו וממשלת גרמניה ברחוב אידלסון הסמוך. מטרתו לקדם ולחשוף את תחומי האדריכלות, השימור והפיתוח העירוני, בדגש על האדריכלות המודרנית. המרכז הוא מוקד לקהילה האורבנית בתל־אביב–יפו, ומטפח דיאלוג ושיתופיות בתחומי המחקר, ההכשרה המקצועית והידע בתחום השימור והאדריכלות ברמה מקומית ובין־לאומית.

צילום: שרה פלד

נבנה בשנת 1936 בסגנון הבאוהאוס. הבית מאופיין בקווים נקיים, חלונות גדולים ומרפסות. בית ליבלינג נבנה עבור הזוג טוני ומקס ליבלינג בשנת 1936. הבית, שנמצא לא רחוק מביתו המצועצע והשונה בתכלית של השכן חיים נחמן ביאליק, תוכנן על ידי האדריכל דב כרמי והמהנדס צבי ברק תוכנן בהתאמה מופתית לאקלים המקומי, וכולל מאפיינים מובהקים של הסגנון הבינלאומי.

בבית ליבלינג מוצגות תערוכות רב תחומיות ומתארחים מרצים מישראל ומהעולם. בבית, תערוכת מבוא לאתר העיר הלבנה, חללי תצוגה, מרחבי עבודה, מעבדת מחקר, בית קפה וגינה אקולוגית ברוח עיר גנים, ומתקיימים בו אירועים שונים, סיורים וסדנאות לציבור הרחב.

יאשה רוזוב, מתוך תערוכת חדר בריחה במסגרת שהות אמן בבית ליבלינג. צילום: שרה פלד

שעות פתיחה

א עד ה בשעות 8:00–19:00

שישי 8:00—14:00

שבת 9:00–14:00

רח' ביאליק 27

מוזיאון העיר מספר את סיפורה של תל אביב-יפו לאורך השנים. המוזיאון מציג תערוכות קבועות ומתחלפות, וכן פעילויות חינוכיות לכל המשפחה. נבנה בשנת 1925 בסגנון אקלקטי, המשלב אלמנטים מבתים ערביים מסורתיים עם אלמנטים אירופיים. הבית מאופיין בקשתות, מרפסות וחלונות מקושתים.

צילום: שרה פלד

זהו המוזיאון השיתופי הראשון בארץ שמספר את הסיפור של העיר דרך התושבים והתושבות. הוא מבקש מהתושבים לקחת חלק פעיל בעיצובו, בגיבוש האוסף, בתצוגה בחלל הפיסי והמקוון ובשלוחותיו ברחבי העיר. הוא מזמין אותם לחקור את הרוח שמאפיינת את תל אביב-יפו, להיות שיקוף של העיר ושכונותיה ולחבר בין מרחבים וחוויות.

בכל קומה תמצאו פיסות היסטוריה השייכות לא.נשים. החל מהלב הפועם של העיר העברית הראשונה והקטנה, שקמה לצד יאפא הגדולה, דרך קולות מהעיר דרך אוסף הסיפורים ברחבי המוזיאון אשר מופיעים גם במסכי מגע, באוסף כרזות דיגיטלי, בעמדת חפצים מודפסים בתלת ממד, באינטרקום ובתיבות מכתבים. המבנה האקלקטי העתיק מפתיע בתכולתו עם עיצוב עכשווי צבעוני ונעים ואמצעי מידע ידידותיים וחוויתים. במקום נפתח בית קפה חדש עם גינה קסומה ובימים נעימים אפשר לרבוץ גם על הגג.

מוזיאון העיר תל אביב-יפו על שם שושנה וזבולון תומר הוא יוזמה משותפת של קרן תל אביב ועיריית תל אביב-יפו. מבנה המוזיאון ברחוב ביאליק 27 שנבנה תחילה כבית מלון, שימש כבית העירייה ההיסטורי ועד 1962 התקיימו בו ישיבות העירייה. הלשכה של מאיר דיזנגוף עברה שימור והיא פתוחה לביקור.

שעות פתיחה

א' סגור

ב'-ה' 9:00-18:00

ו' וערבי חג 9:00-14:00

שבת 10:00-14:00

רח' ביאליק 26

המרכז למוזיקה וספרייה ע"ש פליציה בלומנטל, שהיה ביתה של הפסנתרנית הנודעת פליציה בלומנטל, נבנה בשנת 1936 בסגנון הבינלאומי. הבית מאופיין בקווים נקיים, צורות גאומטריות וחלונות גדולים. משמש כיום כבית לקהילה יוצרת עבור קהילת המוזיקאים של העיר, עם אולם קונצרטים מקצועי, חדר נגינה אישי עם אפשרות הקלטה, גלריה למוזיקאים ואמני סאונד, הרצאות, הסכתים וכיתות אמן. המרכז מחבר ספרייה וארכיון עתירי ידע, עם אולם קונצרטים ייחודי, והוא נחשב ליחיד במינו בישראל בתחום תיעוד התפתחות המוזיקה הישראלית, והנגשתו לחוקרים, סטודנטים, מבצעים ולתלמידים מרחבי הארץ ומחו"ל. במקום פועלת הספרייה ומרכז המידע, ארכיון הצליל של תל אביב-יפו ופעילויות לחינוך מוזיקלי רב גילי.

ספריית מרכז המוזיקה היא הגדולה מסוגה בארץ. הספרייה פתוחה לקהל לעיון ולהשאלה של ספרים, חוברות תווים, תקליטורי שמע ותקליטורי DVD. בספרייה מתקיימים לאורך השנה מפגשים, תערוכות אמנות, הרצאות וכנסים, קונצרטים ושעות סיפור לגיל הרך. ההשאלה לתושבי תל אביב-יפו היא ללא תשלום.

צילום: שרה פלד

מידע נוסף: יש להתעדכן באתרי האינטרנט של כל מוזיאון בנפרד לגבי הרשמה ואירועים המתקיימים בו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן