Skip to content

ארבעת המופלאים

ארבעה מוזיקאים ישראלים, כל אחד עילוי בתחומו - פולק, בלוז, ג'אז ורוק כבד - השיקו בשבוע שעבר אלבומים חדשים ועשו למעריציהם את החג. יובל אראל היה וצילם. מיוחד ל"מגפון"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארבעה מוזיקאים ישראלים, כל אחד עילוי בתחומו – פולק, בלוז, ג'אז ורוק כבד – השיקו בשבוע שעבר אלבומים חדשים ועשו למעריציהם את החג. יובל אראל היה וצילם. מיוחד ל"מגפון" 

כנגד ארבעה בנים דיברה התורה, אחד חכם, אחד רשע, אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול. האמת, אני לא רוצה לתייג איש, או להכתיר בשמות תואר כאלו ואחרים. בשבוע שעבר צפיתי והאזנתי לארבעה מוזיקאים, שלושה נגני גיטרה ואחד בסקסופון, כל אחד מהם מגיע מסצנה אחרת בעולם המוזיקה, כל אחד מהם הוא עילוי בתחומו. אז בואו נפזר אותם על פני צלחת החג – פולק, בלוז, ג'אז ורוק כבד. 

 גבע אלון: כישרון מתפרץ

הראשון מגיע מתחום הפולק-רוק. גבע אלון יוצא אל ההארה הגדולה. בשקט, בצניעות ובדבקות במוזיקה שלו, הפך גבע אלון בשנים האחרונות לאחד האמנים המצליחים בארץ. ההצלחה מתבטאת במכירת אלבומים, הופעות מלאות ברחבי הארץ, קהל אוהב וחם ולאחרונה גם חוזה הפצה בינלאומי ב-ADA, חברת בת של האחים וורנר וכן סיבובי הופעות באירופה ובצפון אמריקה. בשנה האחרונה עמד אלון בשורה הראשונה של הרוק והפולק-רוק הישראלי בזכות כישרון מתפרץ, וירטואוזיות בנגינה בגיטרה וכריזמה בימתית כובשת.

שנתיים לאחר השקת אלבומו האחרון "Get Closer", משיק גבע אלון, את אלבומו הרביעי – In the Morning" Light", שהוקלט באולפני Paco Loco בקאדיז, דרום ספרד. האלבום הוקלט לייב בליווי מוזיקאים בולטים מסצנת הפולק-רוק האמריקאית: הבסיסט ג'ף היל ( Joan Baez, Rufus Wainwright), המתופף אוטו האוזר (Espers Bert Jansch, Devendra Banhart) והגיטריסט דניאל הינדמן (Vetiver). הנגנים התאגדו בניצוחו של המפיק טום מונהן, שהפיק גם את אלבומו הקודם של אלון ועבד עם Devendra Banhart ,Beachwood Sparks  ועוד רבים. השקת האלבום נערכה במועדון בארבי בתל אביב. 

לייזר לויד: מלך הבלוז

 השני מגיע מתחום הבלוז השורשי. לייזר לויד משיק אלבום כפול אקוסטי חשמלי – "My Own Blues".  לויד הוא מוזיקאי בעל שם עולמי בתחום הבלוז והרוק – כזמר, כותב שירים וגיטריסט וירטואוז. לייזר, שגדל בארצות הברית בקונטיקט, הספיק להופיע כהרכב מחמם של ענקים דוגמת ג'וני וינטר, פרינס, סנואי ווייט, ורנדי ברייקר, ולנגן יחד עם מתיסיהו, אהוד בנאי, דני סנדרסון, ארקדי דוכין ועוד.

כיום חי לייזר בישראל, בבית שמש, ושוקד על יצירת מוזיקת בלוז. חלקו הראשון של האלבום כולל עשרה קטעי בלוז חשמלי ובסיומו קטע נגינה המאזכר את העיבוד שעשה ג'יימס מרשל הנדריקס להמנון האמריקאי. לייזר לוקח את "התקווה" ויוצק לתוכו את יסודות וסודות הבלוז לכדי אמירה שונה לחלוטין. 

גם חלקו השני של האלבום כולל עשרה קטעים – המבוצעים בכלים אקוסטיים, גיטרה, תופים ומפוחית פה. בחלק זה מגיש לייזר יצירה בשם "מלחמה" השונה לחלוטין מיצירה זהה בחלקו החשמלי. ההבדל בין שתי היצירות הוא ההבדל בין הסגנון המלוכלך של הבלוז החשמלי העירוני לבין הבלוז הכפרי. השקת האלבום התקיימה במועדון האזור בתל אביב. 

 אלברט בגר: פורץ דרך

 השלישי ברביעייה הוא אלברט בגר, מהפיגורות החשובות בג'אז הישראלי. בגר מלמד בשלוש אקדמיות, זכה בפרס ראש הממשלה לקומפוזיציה לשנת 2009, הופיע בפסטיבל ישראל, והוא דמות מוערכת מאוד מבחינה מוזיקלית. מדובר באדם מרתק ומעורר השראה, חלוץ אמיתי ופורץ דרך, מלא בתעוזה ומוביל דור שלם של מוזיקאים צעירים הרואים בו מנטור מוזיקלי וערכי. האידיאלים שבהם דוגל בגר, בתחומי האקולוגיה, החברה והפוליטיקה מהווים את ה-DNA שביצירה שלו, שהתפרשה על פני תשעה אלבומים עד כה.

לאחרונה סיים את העבודה על אלבומו האחרון – "There's Nothing Better To Do", יחד עם המתופף גרי המינגוויי. האלבום מושק על ידי הלייבל Out Now Recordings. מדובר באלבום שהוא למעשה הקלטת ג'אם של שני נגנים בלילה אחד בתל אביב. במרתף מועדון לבונטין 7 בתל אביב, שבו הושק האלבום, הופיעו שני מוזיקאים, מנגנים יחדיו בפעם הראשונה, תרים איש את עוצמתו של האחר, מתריסים, מתרגמים, דוחפים ומושכים. את התוצר הסופי של ניסיונם העשיר, שבא לידי ביטוי באותו ערב, השיקו באלבום החדש.

 יוסי סאסי: גיטרה סוחפת

הרביעי הוא יוסי סאסי, הגיטריסט מהרכב הרוק הכבד הישראלי-בינלאומי אורפנד לנד. לאחר שכבש את במות העולם (עם מטאליקה, סטיבן וילסון, מרטי פרידמן, יהודה פוליקר ואחרים), עם ניסיון של יותר מעשרים שנה כמלחין, מפיק וממייסדי אורפנד לנד, סאסי, המוח המוזיקלי של ההרכב, ממשיך להמריא לאופקים חדשים. עם דיסקוגרפיה שממנה נמכרו יותר רבע מליון עותקים, הוא ממשיך ליצור ולהתקדם בין רוק ייחודי למוזיקה עממית, בנגינת גיטרה סוחפת בווירטואזיות מהפנטת.

באלבום הבכורה יוצא הדופן שלו, "Melting Clocks" (שהוחתם ב-Warner Music באירופה), מצליח סאסי להקיף את קשת הרגשות האנושיים כאמן סולו מוערך. מופע השקת האלבום התקיים במועדון רדינג 3 בתל אביב.  

כך, בשבוע אחד, התמזל מזלי לפגוש ארבעה גיבורים, כל אחד מקשת מוזיקלית אחרת, אך כולם יוצרים ומבצעים מצוינים. ואחרי ארבעה בנים אלו, אתכונן לפגישה עם בת אחת – קרולינה. על כך בפעם הבאה.

עוד בתרבות: משלמה ארצי ומאיה הרמן עד אברהם פריד וגיא זו-ארץ

וגם: כך משרבטים בני אדם במעבדת "האח הגדול"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן