Skip to content

משפט אייכמן: הבול

בשבוע שבו מצויין יום השואה, הונפק ברשות הדואר הבול "שישה מיליון קטגורים צדק בירושלים, התשכ"א". בול לציון 50 שנה לסיום משפט אייכמן והוצאתו להורג מאת אורה עריף כץ הבול הושק באחרונה בערב פתיחת תערוכת סיפור לכידת אייכמן בבית התפוצות בתל-אביב ובו נראה ציורו של מירון סימה ובו האצבע המאשימה של גדעון האוזנר – היועץ המשפטי לממשלה והתובע במשפט. האמן […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשבוע שבו מצויין יום השואה, הונפק ברשות הדואר הבול "שישה מיליון קטגורים צדק בירושלים, התשכ"א". בול לציון 50 שנה לסיום משפט אייכמן והוצאתו להורג

מאת אורה עריף כץ

הבול הושק באחרונה בערב פתיחת תערוכת סיפור לכידת אייכמן בבית התפוצות בתל-אביב ובו נראה ציורו של מירון סימה ובו האצבע המאשימה של גדעון האוזנר – היועץ המשפטי לממשלה והתובע במשפט. האמן הוותיק מירון סימה שהגיע לישראל לאחר שגורש מדרזדן שבגרמניה עם עליית הנאצים בשנת 1933, קיבל זכות בלעדית להיות רושם הדיוקנאות במשפט אייכמן.

Stamps Six Million 853-2

הציור בבול מתעד את דברי האוזנר: "במקום זה, בו אני עומד לפניכם, שופטי ישראל, ללמד קטגוריה על אדולף אייכמן – אין אני עומד יחידי; עמדי ניצבים כאן בשעה זו שישה מיליון קטגורים, אך הם לא יוכלו לקום על רגליהם; לשלוח אצבע מרשיעה כלפי תא הזכוכית ולזעוק כלפי היושב שם: אני מאשים, מפני שעפרם נערם בין גבעות אושוויץ ושדות טרבלינקה, נשטף בנהרות פולין וקבריהם פזורים על פני אירופה לאורכה ולרוחבה. דמם זועק, אך קולם לא יישמע. אהיה על כן אני להם לפה ואגיד בשמם את כתב האישום הנורא".

המשכן לאמנות, עין חרוד המחזיק בציור התיר לרשות הדואר לעשות בו שימוש לעיצוב הבול על ידי ליאת דסאו.

משפט אייכמן החל ב-23.5.196011 באפריל 1961, כשנה לאחר ההודעה הדרמטית של ראש הממשלה דוד בן-גוריון לכנסת על לכידתו של אייכמן.. פסק הדין המרשיע ניתן ב-12.12.1961. שלושה ימים מאוחר יותר נגזרה עליו מיתה על פי החוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם. אייכמן ערר נגד גזר הדין וערעורו נדחה. אור ליום 31 במאי 1962, כמעט שנתיים לאחר הודעתו של בן-גוריון, הוצא אייכמן להורג בתליה בכלא רמלה. גופתו נשרפה ואפרו פוזר בים מחוץ למים הטריטוריאלים של מדינת ישראל.

"בחייה של כל אומה ובחייו של כל דור מתרחשים לעיתים אירועים מעצבי תודעה – חוויות שרישומן אינו נמחק מהתודעה במשך שנים רבות. משפט אייכמן, מהאירועים המתוקשרים ביותר בתולדות המדינה, הוא אירוע מסוג כזה. בבסיסו ניצבו שני האירועים המרכזיים בתולדות עם ישראל במאה ה-20: השואה והקמת מדינת ישראל" אמרה פרופ' חנה יבלונקה במעמד השקת הבול.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן