Skip to content

איראן: פיצחנו ההצפנה של מל"ט הריגול האמריקני

האיראנים ממשיכים להתרברב על תפיסת המל"ט החמקן של צבא ארה"ב והודיעו כי הצליחו לפצח את הצפנים המגנים על המידע המאוחסן בו וכך יצליחו ליצור עותק שלו. שר ההגנה האמריקני בתגובה: "המידע על המל"ט - זניח". ובכל זאת חושפים האיראנים פרטים מפתיעים על המל"ט ועל משימותיו השונות בעבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האיראנים ממשיכים להתרברב על תפיסת המל"ט החמקן של צבא ארה"ב והודיעו כי הצליחו לפצח את הצפנים המגנים על המידע המאוחסן בו וכך יצליחו ליצור עותק שלו. שר ההגנה האמריקני בתגובה: "המידע על המל"ט – זניח". ובכל זאת חושפים האיראנים פרטים מפתיעים על המל"ט ועל משימותיו השונות בעבר

מאת נמרוד זגגי

בדצמבר שנה שעברה, התרברבה איראן על שהצליחה להפיל מל"ט אמריקני שריגל אחר מתקני הגרעין שלה. אתמול (א'), מצאו באיראן סיבה נוספת להתרברבות והכריזו שהצליחו לפצח את מנגנוני ההצפנה שהגנו על המידע המאוכסן במל"ט. גורמים רשמיים באיראן אף הצהירו כי במדינה שוקדים עתה על בנייתו של העתק של מל"ט זה.

בתגובה לטענה זו הצהיר גורם אמריקני כי אין המדובר אלא בדיבורים בלא כיסוי מצד הרפובליקה האסלאמית. הסנטור ג'ו ליברמן, העומד בראש ועדת ביטחון הפנים של הסנאט, אמר בראיון לרשת החדשות "פוקס" ביום א' שהוא מפקפק באמינות הדיווחים וכי "ישנה היסטוריה של התרברבות איראנית, במיוחד עכשיו, כשהם מצויים במגננה לאור הסנקציות הכלכליות נגדם".

המל"ט האמריקני שהופל, כפי שהוצג בבסיס הצבא האיראני בדצמבר האחרון
המל"ט האמריקני שהופל, כפי שהוצג בבסיס הצבא האיראני בדצמבר האחרון

אולם, אם נאמין לדיווחים המגיעים מאיראן, נראה כי למרות הכול הצליחו מומחים איראנים לאחזר מידע רגיש שנשמר במל"ט. ראש מחלקת החלל והתעופה של משמרות המהפכה, גנרל אמיר עלי הג'יזאדה, שתיאר את המל"ט כ"נכס לאומי", טען כי אמנם אין הוא יכול לחשוף את המידע הטכני הקשור במל"ט, אך הסכים לחשוף מספר פרטים מעניינים. לדבריו של הג'יזאדה, "אין שום חלק שנעלם מעינינו בכלי הטיס הזה. הצלחנו לשחזר חלק מהמידע שנמחק. היו במערכותיו צפנים רבים אך הצלחנו לפצח אותם".

הגנרל אף סיפק פרטים שונים שנועדו להוכיח לארה"ב שאכן איראן הצליחה לדלות מידע מהמל"ט. בין פיסות המידע אותו חשף, פירט הג'יזאדה תאריכים שונים שבהם נשלח המל"ט לתיקון בארה"ב וכן את חלק מהטיסות השונות שהוא ערך בשמי אפגניסטאן ופקיסטאן. פיסת המידע המעניינת ביותר שאותה ציין הג'יזאדה הייתה כי המל"ט שימש את האמריקנים במעקבם אחר מנהיג אל-קאעדה, אוסאמה בן לאדן, שנהרג על ידי יחידת עלית של צבא ארה"ב במאי 2011.

דיווחים שונים בתקשורת ציינו כי סין ורוסיה מיהרו לפנות לאיראן בבקשה שזו תשתף אותן במידע שהיה מצוי במל"ט אולם משרד ההגנה האיראני הכחיש בכל תוקף דיווחים אלה.

כזכור, בדצמבר 2011 הכריזה איראן כי הצליחה להפיל מל"ט ריגול אמריקני מדגם RQ-170 במזרח המדינה. המל"ט הוצג לראווה באיראן (ר' תמונה) וגורמים איראניים אף התרברבו כי תפיסת מל"ט ריגול מסוג זה במצב מושלם, היא הוכחה לעליונותה של איראן על ארה"ב.

בתחילה, הכחישו האמריקנים כי כלי טיס זה היה במשימת ריגול באיראן אולם לבסוף נאלצו להודות כי המל"ט אכן שימש למשימות ריגול אחר מתקני הגרעין במדינה. בארה"ב, לעומת זאת, המעיטו ביכולתם של האיראנים לדלות מידע חשוב מהמל"ט ושר ההגנה האמריקני, ליאון פנטה, הצהיר שחשיבות המידע המצוי במל"ט זה הוא "די זניח". נשיא ארה"ב, ברק אובמה אף דרש מהאיראנים כי ישיבו את כלי הטיס המסווג אך נענה, כמובן, בסירוב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן