Skip to content

סליחה, מר דיסקין, רק משיחים מנהלים מדינות? האם צ'רצ'יל היה משיח?

ולגבי ההתעשרות - אם זה לא על חשבון גרימת עוול לזולת, מה רע בהתעשרות? מאת אילנה ארד לוין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ולגבי ההתעשרות – האם לא כל בני האדם רוצים לנצל את יכולותיהם ואת כישוריהם כדי לעשות כסף, בין השאר? ואם זה לא על חשבון גרימת עוול לזולת, מה רע בהתעשרות?

מאת אילנה ארד לוין

עיצבן אותי הנאום של יובל דיסקין, מאוד עיצבן. אולי בגלל שאני ליברלית מטומטמת. לא בעניין הסוגיה האיראנית, על כך קטונתי מלצייץ אפילו. שלא כמו קברניטי המדינה וקהילת המודיעין והמטה הכללי, אני חסרת כל מידע בעניין, וטוב שכך. צרה כזאת על הכתפיים וקבלת החלטות כה קשה ומורכבת צריכה להתקבל על ידי מומחים לדבר. יתרה מזו, עליהם להיות אנשים בעלי תבונה ותושיה גבוהים, בעלי כישרון, ידע להשתמש נכון בהזדמנויות, המיומנות לקרוא נכון את מפת האפשרויות והמגבלות. בקיצור – אנשים חכמים, מוכשרים, ובעלי ידע רב בתחומם.

איך משתיקים את דיסקין (איור: יונתן שתיל)
איך משתיקים את דיסקין (איור: יונתן שתיל)

בתחום האזרחי בני אדם מומחים במקצועם ובעלי היכולות האישיות שצוינו עסוקים בדרך כלל, באופן מתבקש, בקריירה שלהם. כאשר מדובר בעולם העסקים ובהשתכרות, סביר מאוד שיכולותיהם ומומחיותם יביאו בעקבותם גם להתעשרות.

מה רע בזה?

האם לא כל בני האדם רוצים לנצל את יכולותיהם ואת כישוריהם כדי לעשות כסף, בין השאר? ואם זה לא על חשבון גרימת עוול לזולת, מה רע בהתעשרות?

נלך עוד צעד נוסף. אם הכסף עבר בדיקת אלף עיניים של שלטונות המס וביקורת המדינה, ונמצא כשר, לבן כשלג ומנוכה מס שנדרש, מה פסול בו?

הריני בטוחה שאין אדם בעולם שלא היה רוצה להיות גם בעל מקצוע ברמה גבוהה ובינלאומית וגם להשתכר מכך ברווחה וביושר, מה שמכונה "לעשות לביתו". לא רק שזו ברכה מבחינתו, זו בהחלט עדות ליכולותיו המקצועיות ולאינטליגנציה שלו.

אז שני ראשי מדינתנו, בנימין נתניהו ואהוד ברק, אינם עניים כלל וכלל. אין זה חיסרון אישי, אלא עדות ליכולתם. מבחינתי, שיבושם להם לחלוטין. עיני אינה צרה בהם. שיגורו בכמה דירות בו-זמנית, שינועו מווילה אחת לשנייה, שיתגוררו בארמון פאר. למי זה צריך להפריע? ואם נשאו אישה צעירה ויפה כמו נשיא צרפת, האם עליהם גם לשאת ב"חטא" הקסם האישי שלהם? כל הכבוד להם שידעו לקחת פסק זמן מתפקידיהם הציבוריים והפוליטים ו"להתפנות לאזרחות", בה עשו שימוש ביכולותיהם. כל אחד בתחומו הרויח עושרו בהתאם לכישוריו, ומשסיימו פרק זה, שבו לתחום הציבורי.

איני מוצאת כל פסול אישי או ציבורי בכך, ובטח לא נקודת תורפה אישיות לגביהם. רק מקור להערכתם.

להטיח בפני אדם שנקודת תורפתו היא יכולתו לעשות כסף ביושר, ותוך שימוש בידע מקצועי וכישרון, הרי זו שטות מוחלטת, טיפשות נטו. בדיוק כמו להטיח בפניו שהעז לשאת אישה יפה, רחמנא ליצלן.

כל הקטע של דיסקין המונה את מקומות מגוריהם של נתניהו וברק לא העיד על תבונה, על הערכת מצב נכונה, ובטח לא על יושר ציבורי (הרי עבד איתם בצמידות מספר שנים ניכר).

המשיך דיסקין והפליא מילותיו, הלא רלבנטיות באוזניי, על אודות אי היותם של הנ"ל משיחים.

סליחה, מר דיסקין, רק משיחים מנהלים מדינות?

האם צ'רצ'יל היה משיח? האם גדולי המדינאים בכל הדורות היו משיחים?

משיח אינו מנהל מדינה! או שהוא מכין לו את החמור הלבן עליו ירכב (או מתחפש בעצמו לאותו חמור),

או שהוא קורא לפונדמנטליזם קיצוני מטורף, גזעי או דתי. כאלה יש, לצערי הרב, די הרבה סביבנו, וזו בדיוק הבעיה שלנו. תודה לאל שראשי מדינתנו אינם משיחים וגם אינם רואים עצמם ככאלה. כאשר מנהיגים רואים עצמם כמשיחים נוחתות קטסטרופות על האנושות.

ראשי המדינה אמורים להיות בעלי תבונה, כישרון, אינטליגנציה גבוהה, יצירתיות, פרופורציות נכונות, שכל טוב וישר והערכת מצב נכונה. כל אלו חסרו בנאומו של מר דיסקין.

קריאה נוספת:

הנאום של רובי ריבלין בטקס המשואות – אמיתות אנושיות בסיסיות

2 Comments

  1. אבינועם
    2 במאי 2012 @ 7:35

    קראתי פעמיים את המאמר שלך כדי להיות בטוח שאת מדברת על אותו נאום של דיסקין שכולם שמעו וראו בטלביזיה. את בטוחה שהבנת מה הוא אמר?

  2. איקי בשן
    1 במאי 2012 @ 19:18

    את באמת מאמינה שנשיא צרפת התחתן עם הדוגמנית ההיא בגלל ה"קסם האישי שלו"? ממש מצחיק..
    אם היא הייתה מחפשת קסם אישי, היא לא הייתה נודדת עד אליו..
    אבל נעזוב את זה, כל המיליונרים האלה שעשו את כספם ביושר חוקי ככל שזה לא יהיה, את באמת רוצה להגיד לי שגם מבחינה מוסרית את קונה את זה שלא ניצלו אנשים כדי להתעשר..זה עוד לא קרה בהיסטוריה, החוק פשוט מרשה להם לנצל, במשכורות ותנאי עבודה של אנשים שהחוק לא סופר אותם..
    שלא לדבר על אינספור עיסקאות מפוקפקות שמצליחים להעביר בחסות עו"ד מצויינים על חודו של סעיף כזה או אחר ברשימת חוקי המדינה ומידי פעם איזה פוליטיקאי שכשל באחד הסעיפים נתפס רחמנא ליצלן, ושלא להזכיר את חוסר המידע והשקיפות לגבי העברות כספים במשרדי הממשלה ככה שאין אפשרות לדעת מי ישר ומי נוכל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן