Skip to content

נשיא גרמניה: "תוכנית הגרעין האיראנית מהווה איום ממשי על אירופה כולה"

נשיא גרמניה, יואכים גאוק, הגיע לביקור ממלכתי בהזמנת הנשיא שמעון פרס. השניים נשאו דברים על האיום האיראני, על פתרון שתי המדינות - ישראל לצד פלסטין, ועל הצורך להתערב בנעשה בסוריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא גרמניה, יואכים גאוק, הגיע לביקור ממלכתי בהזמנת הנשיא שמעון פרס. השניים נשאו דברים על האיום האיראני, על פתרון שתי המדינות – ישראל לצד פלסטין, ועל הצורך להתערב בנעשה בסוריה

מאת צבי זינגר

"גרמניה נושאת באחריות כלפי ההיסטוריה בעבר וכלפי שמירת ביטחונה של ישראל בהווה ובעתיד. תוכנית הגרעין האיראנית מהווה איום ממשי על ישראל ואיום על אירופה כולה". כך אמר הבוקר נשיא גרמניה, יואכים גאוק. נשיא גרמניה יבקר גם ביד ושם בלוויית הנשיא שמעון פרס ומתוכננת לו שורה של פגישות עם ראשי המדינה.

נשיאי ישראל וגרמניה סוקרים משמר כבוד (תצלום: מארק ניימן/ לע"מ)

נשיא גרמניה יואכים גאוק פתח הבוקר את ביקורו הממלכתי בישראל כאורחו של נשיא המדינה שמעון פרס. הנשיא פרס קיבל את אורחו בטקס קבלת פנים ממלכתי בבית הנשיא וקיים עמו פגישת עבודה מדינית. בתחילת הטקס, לאחר השמעת ההמנונים, סקרו השניים משמר כבוד שהורכב מחיילי חיל הים כמחווה מיוחדת, שסימלה את הקשר הביטחוני הייחודי בין המדינות.

בהצהרות משותפות בגינת משכן הנשיא אמר הנשיא גאוק לנשיא פרס: "זהו רגע מאוד מרגש עבורי, לעמוד כאן  שבעים שנים אחרי הפשעים שביצעה גרמניה הנאצית. האחריות קיימת תמיד, והיא נמצאת בכל מקום שבו ישראל וגרמניה ממשיכות בעשייה משותפת. ממשלת גרמניה ומוסד הנשיאות נושאים באחריות כלפי ההיסטוריה בעבר, בהווה ובעתיד".

נשיא גרמניה לפרס: "מחוייבות לביטחון ישראל". (תצלום: מארק ניימן/ לע"מ)
נשיא גרמניה לפרס: "מחוייבות לביטחון ישראל". (תצלום: מארק ניימן/ לע"מ)

גאוק הוסיף: "אחרי המלחמה עשו שתי המדינות היסטוריה כשחידשו את היחסים. לכאורה היה זה דבר הנדמה לבלתי אפשרי אך הפך למציאות משום שישראל נתנה אמון בגרמניה. למידה מהעבר ומנתינת אמון זו תסייע לנו בעיצוב העתיד. גרמניה רואה בשמירת ביטחונה של ישראל עניין חשוב ביותר ומאמינה כי ישראל צריכה לחיות בשלום בגבולות בטוחים. אני בטוח כי הפתרון לסכסוך יגיע רק באמצעות  משא ומתן ישיר בין שני הצדדים והכרה הדדית בדרישותיהם".

בנושא האיראני הדגיש נשיא גרמניה: "תוכנית הגרעין האיראנית מהווה מקור דאגה גדול עבורי נוכח התבטאויות הממשל האיראני. תוכנית זו מגלמת איום ממשי על ישראל, אך גם על האזור כולו ,והיא מהווה אף איום על אירופה. גרמניה ושותפותיה רוצות להשיג תוצאות ממשיות בשיחותיהן עם איראן, תוצאות שיבטיחו את שמירת השלום."

נשיאי גרמניה וישראל ב"יד ושם", עם יו"ר "יד ושם" אבנר שלו (תצלום: קובי גדעון\לע"מ)
נשיאי גרמניה וישראל ב"יד ושם", עם יו"ר "יד ושם" אבנר שלו (תצלום: קובי גדעון\לע"מ)

הנשיא גאוק סיכם והתייחס  לקירבה השוררת כיום בין המדינות ואמר: "אני מודה לך אדוני הנשיא, לעם הגרמני, לממשלה הגרמנית ובראשה הקאנצלרית מרקל על ההתפתחות הטובה ביחסי גרמניה – ישראל. יחסים אלה הם עקרוניים ומעשיים בעת ובעונה אחת. הידידות שנוֹצרה, לא באה על חשבון השִכְּחָה של השואה, אלא מהווה תוצאה מרצון משותף שלנו להפנות את המבט גם קדימה אל גרמניה החדשה, אל אופק של תיקון עולם."

הנשיא פרס אמר לאורחו "לא נשכח לעולם את השואה. גם לא נשכח שעלינו לבנות עתיד אחר. גרמניה מילאה וממלאת תפקיד בביטחונה של ישראל ובשאיפתה לשלום עם שכנינו, ובראש ובראשונה עם העם הפלסטיני. מוטלת עלינו חובה עליונה – להשלים את המו"מ עם הפלסטינים בהקדם האפשרי. הסכמנו עם הפלסטינים על פתרון מוסכם של שתי מדינות לאום לשני העמים מדינה ערבית – פלסטין ומדינה יהודית – ישראל והפערים בין הצדדים ברי גישור ויודעים לכול. אירופה ובתוכה גרמניה תומכת בפתרון זה ומסייעת להגשמתו ואנו מעריכים זאת.

הנשיא פרס התייחס לסוגייה האיראנית שבעניינה גרמניה משחקת תפקיד חשוב: "שוב מופיעים מול עינינו ונגד מצפוננו תופעות קשות. העם האיראני אינו אויב שלנו. אבל המדיניות האיראנית של ממשלתו מרחפת כצל כבד על שלום העולם. מנהיגה של איראן אומר שהדת אוסרת לבנות נשק גרעיני, אבל אלה שפועלים בשמו בונים נשק מאיים כזה. מנהיגי איראן מכחישים את השואה ומאיימים בשואה חדשה. אין מקום לאדישות או להתעלמות. אדישות לזוועה היא הגדולה שבזוועות."

בנושא הסורי אמר הנשיא פרס: "בנוסף לסכנה האיראנית, נוספת עכשיו הזוועה בסוריה. איזה אדם יכול להישאר עם עיניים יבשות למראה שורה של ארונות מתים קטנים ובתוכם ילדים שנורו למוות בפקודת הנשיא שלהם? הנשיא אמור להיות אבי האומה, הופך לרוצח של האומה, לרוצח היורה בילדיו. ילדים הם היצורים הנפלאים ביותר וחפים מכל פשע. לא חשוב לאיזה אומה אדם שייך, הוא חייב להיות שייך לאנושות ולערכיה. מה שאסד עושה זה פשע נגד האנושות." מאוחר יותר הדגיש הנשיא בנושא סוריה כי יש גבול לנאומים ולהצהרות וכי על העולם לפעול כדי להעניק לעם הסורי חירות ושלום.

הנשיא פרס התייחס לקשר העכשווי בין  גרמניה לישראל ואמר: "יחסי גרמניה – ישראל הם הדוקים ומקיפים, יש בהם תחום אזרחי וחברתי מרתק ורב-ערך. תלמידים, סטודנטים, אנשי רוח. ומדענים מקיימים דרך קבע יחסי גומלין פוריים ומעשירי ידידות. הם יוצרים תקווה טובה לעתיד. אני יודע שדברים אלה קרובים ללבך. וביקורך יתרום להעצמתם. ברוך הבא".

עם סיום הפגישה המדינית וטקס קבלת הפנים ליווה הנשיא פרס את עמיתו הגרמני לסיור ביד ושם. במסגרת הסיור יקיימו השניים טקס זיכרון לנספי השואה באוהל "יזכור".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן