Skip to content

בית מרקחת של תבלינים ועשבי תיבול

תוספת קטנה של עשבי תיבול לתפריט היומי מכילה כמות גבוהה של נוגדי חמצון במיוחד אם הם טריים. מעבר לכך, הוספת עשבי תיבול לתבשילים מאפשרת לנו להקטין את כמות המלח, אבקות המרק והסוכר במזון. והם גם תורמים לנו במניעה של מחלות לב וסרטן ובשיפור הזיכרון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תבלינים ועשבי תיבול משפרים את טעם המזון ללא ספק, אך לא תאמינו כיצד הם משפרים לנו את הבריאות. מעבר לסגולות הקולינריות מסתתרת עוצמה בריאותית יוצאת דופן. תבלינים ועשבי תיבול מכילים ריכוז גבוה מאוד של ויטמינים ומינרלים, חומרים אנטיבקטריאלים (קוטלי חיידקים), נוגדי דלקת נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. בשל היכולת שלהם לנטרל רעלים ורדיקלים הם תורמים לנו רבות במניעה של מחלות לב, במניעה של מחלות סרטן ואף תורמים לשיפור הזיכרון.

תוספת קטנה של עשבי תיבול לתפריט היומי מכילה כמות גבוהה של נוגדי חמצון בייחוד אם הם טריים. מעבר לכך, הוספת עשבי תיבול לתבשילים, מרקים ומזונות אחרים, מאפשרת לנו להקטין את כמות המלח, אבקות המרק והסוכר במזון.

תבלינים (צילום: עמית מנזלזון)
עוצמה בריאותית יוצאת דופן. תבלינים (צילום: עמית מנזלזון)

בזיליקום – צמח הבזיליקום מכיל נוגד חמצון חזק בשם לוטאין התורם לראייה תקינה ומפחית סיכון לסרטן ומחלות לב. בשל התכונות האנטי בקטריאליות שלו הוא מסייע בטיפול בעששת, דלקות חניכיים ומפחית ריח פה לא נעים. ברפואה העממית טוענים שהוא מסייע גם להפחתה של כאבי ראש וגזים. במחקר שנערך ב-1996 נמצא כי תוספת בזיליקום עשויה לסייע באיזון רמות הסוכר בסוכרתיים, אך לא ידועה הכמות המומלצת.

מרווה – המרווה אוצרת בתוכה שפע של פיטוכימיכלים בעלי יכולת לקטול מגוון רב של חיידקים. בנוסף, המרווה מכילה חומרים בשם טנינים – אשר ידועים ביכולת שלהם לכווץ כלי דם ובכך עוצרים דימומים שונים. השילוב בין היכולת האנטי דלקתית ועצירת הדימום עוזרת רבות בטיפול בדלקות חניכיים. ברפואה העממית משתמשים בה גם לטיפול בהזעת יתר ובהפסקת ייצור חלב.

פטרוזיליה – לאורך ההיסטוריה שמשה הפטרוזיליה לטיפול במגוון בעיות רפואיות כגון: הפרעות בעיכול, לחץ דם גבוה, ריח רע מהפה, גזים, הפרעות בתפקוד הפרוסטטה ומחלות כליה. הוועדה הגרמנית לצמחי מרפא אישרה, כי הפטרוזיליה פעילה בהפחתת זיהומים בדרכי השתן ובסיוע בטיפול באבני כליה.

סובלים מלחץ וכאבי בטן? – נענע

הנענע מכילה שמן מנטול, הידוע ביכולתו להרגיע ולשפר את פעילות מערכת העיכול. ברפואה העממית טוענים כי 3 כוסות נענע ביום מסייעות בהקלה על כאבי בטן. הנענע מקלה במצבים של אסטמה ומכילה שלל של ויטמינים, מינרלים, סיבים ונוגדי חמצון, אשר מסייעים במניעת סרטן. 

משתעלים?תימין

התימין יעיל ביותר בכל הנוגע למלחמה בזיהומים. הוא משמש בעיקר לטיפול בבעיות של מערכת הנשימה. התימין מכיל שני חומרים פעילים חשובים, התימול, אשר מעלה כיח וידוע בתור תרופה נגד שיעול  והחומר השני נקרא סליצילאטים – רכיבים צמחיים דמויי אספירין התורמים להפחתת מחלות לב וכלי דם.

רוצים לשפר את הריכוז והזיכרון? – רוזמרין

הרוזמרין הוא העשב בעל נוגד החמצון החזק ביותר אשר יכול לנטרל מספר גדול של רדיקלים בבת אחת. בכך הוא מגן על המוח מפני מחמצנים ותורם לשיפור תפקוד המוח ולהפחתת הסיכון לאלצהיימר.

ריחן או בזיליקום (צילום: קסטיאלי, ויקימדיה)
תורם לראייה תקינה ומפחית סיכון לסרטן ומחלות לב. ריחן או בזיליקום (צילום: קסטיאלי, ויקימדיה)

רוצים להישאר צעירים? אורגנו

אורגנו טרי מספק לגוף הגנה מפני תהליכי הזדקנות. גם הוא, כמו התימין, מכיל את נוגד החמצון – תימול ובכך מסייע נגד שיעול וכיח.

סובלים מדלקות שתן? – לואיזה

במחקרים ניתן לראות כי הלואיזה מכילה כמות גבוהה מאוד של נוגדי חמצון. ברפואה העממית שמשה הלואיזה גם להפרעות במערכת העיכול, לטיפול בדלקות גרון ולטיפול בדלקות שתן.

רוצים לשמור על הראייה? – רוקט

הרוקט, כמו ירקות עליים ירוקים אחרים, עשיר בלוטאין, נוגד חמצון המגן מפני נזקי הרדיקלים החופשיים ומסייע בהפחתת הסיכון לסרטן ולהתנוונות הרשתית – פגיעה בראייה האופיינית עם העלייה בגיל.

כפי שאפשר לראות, שילוב של צמחים ועשבי תיבול בתפריט היומי מסייע לטיפול במחלות שונות ומרובות. הפכו את ביתכם לבית מרקחת, שפרו את הבריאות והתחילו לגדל עשבי תיבול שונים בגינה הביתית או באדניות.

טיפ – ייבשו את התבלינים שלכם לבד, על ידי קשירתם בחוט כלפי מטה, במקום מוצל, למשך 10 ימים. תבלינים שאתם מייבשים לבד יכילו טעם וריח חזקים יותר מהתבלינים המיובשים שתמצאו בסופר.

הכותבת היא תזונאית קלינית B.Sc

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן