Skip to content

דרישה מהממשלה להפסיק מיד תקצוב של 54 אלף אברכים

חוק טל פקע היום. עמותת חדו"ש , עמותת ישראל חופשית וח"כ לשעבר רוני בריזון מאיימים לפנות לבג"ץ, אם לא יופסק תיקצוב האברכים ותלמידי ישיבות שנפלטו מהסדר דחיית השירות. מדובר בהקצבות בהיקף של יותר כ-400 מיליון בשנה. צה"ל אמור להגביר מהיום את היקף גיוס החרדים וליישם כלפיהם את חוק שירות הביטחון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מהיום הממשלה אינה רשאית לתקצב 54 אלף אברכים ותלמידי ישיבות שנפלטו מהסדר דחיית השירות. כך טוענים עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, עמותת ישראל חופשית וח"כ לשעבר רוני בריזון. זאת, בעקבות פקיעת תוקף חוק טל. ישיבות וכוללים שבהם ימשיכו ללמוד תלמידים אלה באוגוסט צפויים לא לקבל עליהם תקציב ספטמבר.

ובינתיים אמור צה"ל, עפ"י הנחיות שר הביטחון, להגביר מהיום את היקף הגיוס של החרדים וליישם כלפיהם את חוק שירות הביטחון. עוד הנחה השר ברק את צה"ל להגיש, בתוך כחודש, הצעה מעשית ליישום חוק שירות הביטחון על אוכלוסיית הצעירים החרדים – וזאת עד שהכנסת תאשר חוק חדש המסדיר באופן קבוע את הסוגיה.

מתגייסים? (צילום: דן בר דוב)
מתגייסים? (צילום: דן בר דוב)

ביום שני שלחו עמותת חדו"ש, עמותת ישראל חופשית ובריזון מכתב ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, באמצעות פרקליטם עו"ד  גלעד ברנע. במכתב דרשו שיודיע שלא יועברו כספים עד לסיום הבדיקה המשפטית, אחרת יעתרו לבג"ץ. אתמול הצטרף לארגונים אלו גם הפורום לשוויון בנטל, מהגופים המובילים את המאבק נגד חוק טל.

מדובר בהקצבות בהיקף של יותר מ-30 מיליון שקלים לחודש וקרוב ל-400 מיליון שקלים בשנה. זאת מתוך תקציב הישיבות כולו, שעומד על כמיליארד שקלים בשנה. ב-21 בפברואר השנה קבע בג"ץ כי תוקפו של חוק טל לא יוארך לאחר פקיעתו ב-1 באוגוסט. למרות שעברה כמעט חצי שנה, לא חוקקה הכנסת חוק חלופי שיעמוד בתנאי השוויון שקבע בג"ץ.

היום מתגייסים לחיל ההנדסה (צילום: דובר צה"ל)
היום מתגייסים לחיל ההנדסה (צילום: דובר צה"ל)

על פי הקריטריונים להקצבות לישיבות, אפשר להעביר תמיכה  לתלמיד ישיבה או כולל שקיבל פטור מלא משירות צבאי ומי שנמצא בהסדר דחיית שירות על בסיס "תורתו אומנותו" כפי שנקבע בחוק טל. ברנע כותב, כי עם פקיעת תוקף חוק טל אין עוד בסיס בדין לתמיכתו של משרד החינוך בלימודי תלמידים שיאבדו את מעמד תורתו אומנותו. ממילא, אי אפשר יהיה להעביר כספים עבורם.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר כי "ההנהגה החרדית היא חזית סירוב לשוויון בנטל, והיא מסרבת לכל פשרה, מרחיקת לכת ככל שתהיה. במצב הזה לא יתכן להמשיך לממן את ההשתמטות ההמונית של בחורי הישיבות".

הפורום לשוויון בנטל "דורש בשם מאות אלפי המשרתים, שהמדינה תפסיק לאלתר את תקצוב האברכים ותדאג להעביר את  400 מיליוני השקלים לטובת מימש העיקרון 'מי שנותן יותר מקבל יותר'. באופן כזה הממשלה שכשלה בהבאת חוק שרות לכול  מתוך פחדנות, הססנות ושקולים פוליטיים שוליים תעשה צדק ראשוני עם  הציבור המשרת הנושא על כתפיו את הנטל".

ח"כ לשעבר רוני בריזון אמר, ש"אם אין חוק גיוס לחרדים, אז אין כסף לישיבות החרדיות. הכלל של 'יתנו-יקבלו, לא יתנו-לא יקבלו' כוחו בהחלט יפה גם כאן".

מנכ"ל ישראל חופשית, מיקי גיצין, אמר ש"במקום להטיל מיסים נוספים על מעמד הביניים הנושא בנטל, ראוי שראש הממשלה ושר האוצר יפעלו על פי החוק ויפסיקו את העברת המיליונים לישיבות באופן מיידי" .

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן