Skip to content

סבים חורגים יכולים לתבוע הסדרי ראייה עם נכד שאינו ביולוגי

החלטה עקרונית: סבים חורגים יכולים להגיש תביעה להסדרי ראייה עם נכד שאינו נכדם הביולוגי, למרות התנגדות הוריהם לקשר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע לאחרונה בהחלטה עקרונית, כי לסבים חורגים יש זכות להגיש תביעה להסדרי ראייה עם נכדם, הגם שאינו נכדם הביולוגי. תביעה זו תידון לאור טובת הקטין ולאור תסקיר של רשויות הרווחה, גם אם ההורה של הקטין מתנגד לחידוש הקשר.

בכך דחה בית המשפט ערעור של אם לשלושה ילדים, שניתקה את הקשר שהיה בין ילדיה לבין אמה, אביה החורג ואחותה למחצה. לדברי עו"ד רועי סידי, שייצג את הסבים בערעור, נקבעו שני חידושים עקרוניים בהחלטה: האחד מתייחס לזכות  שיש לסב החורג לראות את נכדיו, והשני מתייחס לזכות שיש לסב ביולוגי לראות את נכדיו, כאשר בנו או בתו  מונעים זאת ממנו. בשני מקרים אלה, אם יתברר כי טובת הקטין היא להימצא בקשר עם  הסבים, יאפשר זאת בית המשפט.

עו"ד רועי סידי
טובת הנכד. עו"ד רועי סידי

בהחלטה זו, דחה השופט שאול שוחט את בקשת אם ביולוגית לסלק על הסף תביעה להסדרי ראיה שהגישו אמה (סבתם של הילדים), בעלה (סבם החורג של הילדים) ובתם המשותפת (אחותה למחצה של אם הילדים). מדובר במקרה בו אם לשלושה חלתה במחלה שהשפיעה על מצבה הקוגניטיבי, וכתוצאה מכך ניתקה את הקשר עם משפחתה. הילדים, בני 14, 11 ו- 8, נותקו באחת ממשפחתם המורחבת, וזאת לאחר שנים רבות, מאז לידתם, בהן היו הסבים קרובים לנכדיהם, טיפלו בהם, השגיחו עליהם ואף נסעו עמם ללא הוריהם לטיולים בחו"ל.

בערעור מציינים הסבים ובתם, דודתם של הקטינים, כי ניסו הכל כדי לחדש את הקשר אולם האם מנעה זאת. לדבריהם, היא הורתה למורים ולגננות לא לאפשר לסבים לפגוש בנכדים בשטח בית הספר, חסמה את הפייסבוק של הילדים לסבים, והורתה לקטינים לא לענות לסבים בטלפון. כשהגיעה הסבתא לבית האם, היא סולקה על ידה מהמקום. לבסוף, הסבים והדודה הגישו תביעה לקיום הסדרי ראיה עם הקטינים וטענו בביהמ"ש לענייני משפחה, שטובת הקטינים מחייבת את חידוש הקשר עמם.

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה על הזמנת תסקיר של רשויות הרווחה, במסגרתו התייחסו רשויות הרווחה לשאלה, האם יש לחדש את הקשר עם הסבים חרף התנגדות אמם, תוך שנדחתה בקשת האם לדחות את התביעה על הסף.

סבים ונכד (צילום: אילוסטרציה)
סבים ונכד (צילום: אילוסטרציה)

על החלטה זו הגישה האם ערעור לבית המשפט המחוזי, שכאמור קיבל את עמדת עו"ד רועי סידי, וקבע מספר קביעות מעניינות:

א. אין לדחות את התביעה על הסף ובכך לשלול מהסבים, הן הביולוגי והן החורג, את הגישה לביהמ"ש.

 ב. טענת האם, כי לסבים אין מעמד בבית משפט כל עוד היא, האמא, עדיין בחיים – נדחתה.

 ג. גם כאשר שני ההורים בחיים ומתנגדים לקשר עם הסבים, ביהמ"ש חייב לבחון מהי טובת הקטינים והאם טובתם הנה להימצא בקשר עם סביהם.

 ד. גם טענת האם, לפיה יש לדחות את תביעת הסב החורג, נדחתה, וביהמ"ש המחוזי קבע שייתכן שיתברר שטובת הקטינים מחייבת את חידוש הקשר גם איתו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן