Skip to content

מורידים כפפות: פרס ונתניהו ראש בראש, בעד ונגד תקיפה באיראן

בראיונות בטלוויזיה יצא נשיא המדינה, שמעון פרס, בגלוי נגד תקיפה באיראן ללא תמיכתה של ארה"ב. "ברור לנו שאנחנו לבד לא יכולים לעשות את זה. אנחנו יכולים לדחות את זה, אבל ברור לנו שאנו צריכים ללכת יחד עם אמריקה", אמר הערב נשיא המדינה. התגובה לא איחרה לבוא. מקורבי נתניהו הגיבו: "פרס שכח מה תפקידו של הנשיא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עד עתה התנהל העימות בין נשיא המדינה, שמעון פרס, לבין נתניהו וברק – בעצימות נמוכה. הערב הורידו שני הצדדים את הכפפות.

נשיא המדינה שמעון פרס, בראיונות לערוצי הטלוויזיה לרגל יום הולדתו ה-89, התייצב חזיתית מול עמדת נתניהו וברק ואמר כי ישראל לא צריכה ואינה יכולה לתקוף לבדה את מתקני הגרעין באיראן. בכך הצטרף פרס באופן גלוי לביקורת המוטחת מצד האופוזיציה על עמדת נתניהו וברק. מקורבי נתניהו הלמו בחזרה ואומרים כי "פרס שכח מהו תפקידו של נשיא מדינה בישראל".

עשה רוח. הנשיא פרס ביום הולדתו ה-89. (תצלום: מארק ניימן\לע"מ)
עשה רוח. הנשיא פרס ביום הולדתו ה-89. (תצלום: מארק ניימן\לע"מ)

בריאיון מיוחד לחדשות ערוץ 2 הערב אמר הנשיא פרס: "ברור לנו שאנחנו לבד לא יכולים לעשות את זה. אנחנו יכולים לדחות את זה, אבל ברור לנו שאנו צריכים ללכת יחד עם אמריקה. יש שאלות של תיאום וזמנים אבל כמה שהסכנה קרבה, לפחות הפעם אנו לא לבדנו".

פרס התייחס גם למחויבותו של נשיא ארה"ב ברק אובמה לישראל בהקשר לתקיפת מתקני הגרעין באירן. "זהו אינטרס אמריקאי והוא (הנשיא אובמה) רואה את האינטרס הזה", הבהיר הנשיא. "אובמה לא אומר את זה רק כדי לסבר את אוזנינו".

הנשיא הוסיף כי "ישראל צריכה לסמוך על עצמה, אבל זה לא אומר שהיא צריכה לוותר על ידידים. כשאני אומר – יש לי זכות להגנה עצמית, זה לא אומר שיש לי חובה להיות ברוגז עם כולם. מה פתאום?"

נשיא המדינה הדגיש: "אמריקה היא היחידה שהלכה למלחמות גם בגלל אינטרסים עולמיים. לא מאמין שראש הממשלה ושר הביטחון יעשו אחרת ממה שהחוק אומר – או הקבינט או הממשלה. ואני אומר שאם תתקבל החלטה היא תתקבל באופן חוקי".

פרס ונתניהו (צילום: משה מילנר/לע"מ)
האידיליה תסתיימה? פרס ונתניהו (צילום: משה מילנר/לע"מ)

גם בראיון לחדשות ערוץ 10 חזר פרס על אזהרתו: "אני חושב שצריך למנוע מאיראן נשק גרעיני ואני מאמין שיש קואליציה רצינית למנוע את זה. הסכנה של איראן גדולה כלפי ישראל, אבל איננה מסתיימת בישראל. היא סכנה לעולם כולו – כולל ארה"ב. גם ארה"ב בעצמה אומרת שהיא לא תרשה שתהיה איראן גרעינית. היא תתחיל בסנקציות כלכליות, ולא – כל הדברים האחרים מונחים על השולחן.

"אנחנו לא יכולים לתת לו (לנשיא אובמה) פקודות", אמר הנשיא לערוץ 10. "גם לא צריך לתת לו פקודות. עמדתו היסודית היא שארצות הברית לא יכולה להרשות שתקום איראן גרעינית והוא אומר לאיראנים: 'אם לא תישמעו לדעת הקהל העולמית שמשתמשת בסנקציות – יש אמצעים אחרים ולארה"ב כוונה להשתמש בהם".

שמעון פרס (צייר: יונתן שתיל)
שמעון פרס (צייר: יונתן שתיל)

פרס הכחיש כי הוא מנהל קמפיין נגד נתניהו וברק: "אני עושה את מה שאני עושה ביושר לב. דברי גלויים. אני לא מנהל שום קמפיינים. אני אומר את אשר על לבי בקול רם וצלול".

בתגובה ספג פרס ביקורת נוקבת ממי שהוגדרו "מקורבים לראש הממשלה". לדברי אותם מקורבים "פרס שכח מה תפקידו של הנשיא בישראל". מקורבי נתניהו הזכירו את מה שכונה על ידיהם "שלוש  טעויות הרות גורל" שעשה פרס בעניינים הקשורים בביטחון המדינה: "הוא טעה כשחשב שאחרי הסכמי אוסלו יהיה מזרח תיכון חדש, ובפועל התהליך גבה יותר מאלף קורבנות ישראלים בפיגועי טרור מהשטחים שהוא מסר לפלסטינים; פרס טעה כשאמר שאחרי ההתנתקות יהיה שלום בעזה, ובפועל יורים משם טילים והטעות הגדולה ביותר שלו היתה בשנת 1981, כשפרס חשב שהפצצת הכור הגרעיני בעיראק היא טעות". לדברי אותם מקורבים: "למזלם של אזרחי ישראל, רה"מ בגין התעלם אז מדעתו".

 מקורביו של נתניהו מדגישים עוד, כי רק אתמול אמר המנהיג העליון של איראן, האייטוללה עלי חמינאי, שישראל תמחק מהמפה, ולכן, "אסור שלמשטר הזה תהיה פצצת אטום".

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' אומרת בתגובה, כי השתלחותו של רה"מ נתניהו בנשיא המדינה שמעון פרס היא תוקפנית וגסה והעובדה שהוא מסתתר מאחורי מקורבים אינה מפחיתה מחומרת תגובתו. מוסד הנשיאות הוא המוסד החשוב והמוערך במדינה והנשיא עצמו מקובל ומוערך על הציבור כולו. הנשיא אמר דברים שביטאו דאגה ואחריות עמוקים למעמדה ולבטחונה של מדינת ישראל, ומוטב לנתניהו שיקשיב לנשיא היטב ויפנים את הדברים.

יו"ר הקואליציה חכ זאב אלקין: "חבל שנשיא המדינה חוזר להיות שמעון פרס המוכר של אוסלו ומציע לנו שוב להמר על ביטחון אזרחי המדינה ולסמוך על יהיה בסדר. אם בגין היה מקשיב לפרס בזמנו, סדאם חוסיין היה תוקף אותנו במלחמת המפרץ בטילים מסוג אחר לחלוטין. ואם רבין היה מקשיב פחות לפרס בזמנו לא היינו מקבלים בסיס טרור וטילים בעזה שמאיימים על הדרום וגוש דן. אי אפשר להפקיר את ביטחון המדינה למען חיבוקים ומדליות מעבר לים."

גם יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי מתח ביקורת על דברי פרס: "במדינת ישראל חלוקת התפקידים היא ברורה: הנשיא הוא בעל תפקיד סמלי ואילו ראש הממשלה וחברי הממשלה הם אלה המקבלים את ההחלטות. חשוב שהחלוקה זאת תישמר למען אופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל וחשוב שהחלוקה הזאת תישמר דווקא בנושאים חשובים כאלה", אמר שרנסקי.

1 Comment

  1. פנינה
    17 באוגוסט 2012 @ 8:35

    יופי של כתבה.
    אין ויכוח שפרס הספיק לעשות מספר טעויות ב-89 שנות חייו. אבל לא הצלחתי להיזכר בהצלחה אחת של ביבי. מה שכן יש תסמין מובהק של שקרנים פתולוגיים שהם מתחילים להאמין בסופו של דבר לשקרים של עצמם.
    ופרס בנסיבות העגומות שנוצרו משמש בתפקיד המבוגר האחראי.
    הגיע השלב שהצמד ביבי-ברק עושים צחוק מעצמם.
    אין להם שום ביקורת עצמית?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן