Skip to content

מוציאים תרבות מן הזבל

חלקו של פארק אריאל שרון שוכן על ההר, שלאורך עשורים היה הר הזבל של ישראל (חיריה) וימוצב החל מהשבוע כ"הר התרבות". הוא ייחנך בסדרה של מופעי ענק, מופעים אינטימיים, מחול, תיאטרון, אמנות, קולנוע וקולינריה בטבע, על רקע קו הרקיע של תל אביב כפי שלא נראה מעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

פנורמה הנשקפת מהר התרבות בפארק אריאל שרון. (צילום: יהונתן הפנר)
פנורמה הנשקפת מהר התרבות בפארק אריאל שרון. (צילום: יהונתן הפנר)

העליה באוטובוס להר חיריה מפתיעה: במה שהיה מצבור האשפה הגדול במדינה, ניצבת עכשיו שדרת עצים צעירים ורכים שזה עתה נטעו; בהמשך נראים מצפה ומרפסת תצפית, המספקת נוף פנורמי של 360 מעלות. המרפסת מחופה בשמשיות עץ המתוכננות לפי כתף ההר, כך שלא יפריעו לנוף. את הדרך אל התצפית מרפדים צמחי תבלין ארץ ישראליים.

"ההר הוא תיקון חברתי, שיקומי. הפארק מביא בשורה חברתית ואקולוגית”, אומרת אסתי אפלבאום-פולני, יו"ר חברת פארק אריאל שרון הממשלתית, על הפרוייקט עצום המימדים, המשתרע במרחק כמה דקות נסיעה מתל אביב.

הטרקטורים שפועלים בשטח, יפעלו בו עוד זמן רב, שכן מדובר בפרויקט מתגלגל שבהקמתו משקיעה הממשלה מיליארד וחצי שקלים (לא כולל תפעול): כאן יהיו במשך השנים הרבה שטחים פתוחים, שבילי אופניים מיוחדים, שדות, נחלים ואף אגמים.

כרגע הכניסה להר עוברת דרך האזור הפעיל של חירייה, אך בעוד כשנה תהיה הכניסה דרך כביש הטייסים בגשר שייבנה במיוחד.

לדברי אפלבאום-פולני, הפרויקט מתחבר למגמה עולמית של שיקום אתרים מזוהמים, אך יש רק פארק אחד בגודל דומה לזה של הפארק הישראלי – בלונג איילנד שבארצות הברית.

השמשיות במרפסת התצפית של הר התרבות בחיריה. (צילום: אמנון גוטמן)
השמשיות במרפסת התצפית של הר התרבות בחיריה. (צילום: אמנון גוטמן)

לפי המידע שמספקת חברת פארק אריאל שרון, הפארק מיועד לשרת את תושבי מדינת ישראל בכלל ואת תושבי הערים הסמוכות בפרט, שבשטחן מתגוררים כשלושה מיליון תושבים. שטח הפארק משתרע באזור שבין דרום תל אביב, אור יהודה, רמת גן, חולון ואזור – כ-8,000 דונם הכוללים את תל חירייה ומרכז המחזור, בני-ברק העתיקה, פארק מנחם בגין (דרום), שטחים חקלאיים, בית הספר החקלאי מקווה-ישראל ואת כל השטחים בין כביש מס' 1, כביש 461 וכביש מס' 4.

בתוכנית הכוללת מיועד הפארק להכיל אמפיתיאטרון, מסעדות, בתי קפה, מגרשי ספורט ומתחמים חינוכיים בעלי השפעה סביבתית וחברתית.

בשנת 2005 אישרה ממשלת ישראל את התכנית להקמת הפארק. בזכות מעורבותו האישית של ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, סוכלו תכניות בנייה עתידיות בשטחי הפארק והוחלט פה אחד להשאיר את השטחים פתוחים, ללא בנייה, לטובת הציבור. זו הסיבה שבשנת 2007 הוכרז שמו "פארק אריאל שרון". הקמת הפארק משולבת בתכנית הלאומית של המשרד להגנת הסביבה (שהפארק באחריות במשרדו)  להקמת רצף פארקים מטרופוליניים בישראל.

בשנת 2004 נערכה תחרות תכנון בינלאומית ופרופ' פיטר לאץ מגרמניה נבחר למתכנן הפארק. עבודות שיקום הר חיריה החלו בשנת 2007 והמתחם הראשון בפארק נפתח לציבור הרחב בשנה שעברה.

הר התרבות, חיריה לשעבר - בלילה. (צילום: אלבטרוס)
הר התרבות, חיריה לשעבר - בלילה. (צילום: אלבטרוס)

בין שאר העקרונות שלפיהם מפותח הפארק, נמנית השמירה על עקרון הקיימות, כלומר שימור ושיקום הטבע הקיים בפארק: בעלי חיים וצמחייה, בתי גידול טבעיים, מקורות מים ועוד; שילוב חומרים הנמצאים באתר בעבודות שיקום הפארק ופיתוחו, כגון: שימוש בפסולת בניין ממוחזרת כמצע לשבילי האופניים בפארק, איסוף מי גשמים ושימוש בהם להשקיית הצמחייה על ההר, איסוף ביו-גז והעברתו למפעל הטקסטיל "אופיס" באזור ועוד. כמו כן נעשים שיתופי פעולה עם גורמים שונים ומחוזק הקשר עם תושבי הסביבה.

חוגגים תרבות על ההר

עתה יקבל ההר חותמת תרבותית, כאשר ביום רביעי ה-22 באוגוסט, תתקיים הפתיחה החגיגית של "הר התרבות" במפגש פסגה ראשון בין שלומי שבן במופע פסנתר אקוסטי על ההר והשף ניר צוק, שילווה את המופע בחוויה קולינארית ייחודית למקום. מיד אחריו, ביום חמישי ה-23 בחודש, ענק פסנתר נוסף, ארקדי דוכין יעלה להר עם מופע פסנתר אינטימי על רקע הנוף המדהים ובליווי קולינארי של השף ניר צוק. הבר יציע למבקרים משקאות מקומיים מיוחדים ומנות גורמה שיוכנו לעיני הקהל על גחלים לוחשות.

ארקדי דוכין. יופיע על הר התרבות. (צילום: דן בר דוב)
ארקדי דוכין. יופיע על הר התרבות. (צילום: דן בר דוב)

במהלך החודש הקרוב יתארחו על ההר מופעים של ברי סחרוף ורע מוכיח במופע "אדומי השפתות" (29.8),
משה פרץ במופע הבכורה הראשון באמפי (5.9), המופע המדובר של שירי מימון ושמעון בוסקילה (20.9), שרית חדד שתשיק על ההר את אלבומה החדש וענקים רבים נוספים.

אירועי המוזיקה והתרבות בפארק יינעלו באוקטובר בפסטיבל מוזיקה ייחודי של שלושה ימים ולילות רצופים שלא נראה עוד מסוגו בארץ. המופעים יתקיימו ברום ההר בגובה של כ-70 מטרים, במתחם מרפסת התצפית, עם אורות גוש דן שינצנצו ברקע. את מופעי "הר התרבות של ישראל " בפארק אריאל שרון יוזמת ומפיקה 'קבוצת אינטלקט'.

סיורים מודרכים לקהל הרחב

סיורים כבר מוצעים לקהל הרחב בפארק בימים ראשון עד שישי, בכל שעה עגולה בין 9:00 ל-12:00, ללא תשלום וללא צורך בהרשמה מראש. הסיור בפארק כולל עלייה על ראש ההר המשוקם, תצפית מרהיבה לכיוון גוש דן והסבר על התכניות לשיקום ההר ולפיתוח הפארק. ניתן לשלב גם סיור שטח הכולל הליכה בשבילי הפארק לאורך הנחלים איילון ושפירים. בפארק גם כ-25 ק"מ של שבילי אופניים בדרגת קושי קלה המתאימה למשפחות. השבילים, אשר מחברים בין חלקיו השונים של הפארק מאפשרים רכיבה חווייתית בינות השדות, הנחלים והמרחבים הפתוחים. במהלך הקיץ מוצעים למשפחות סיורי רכיבה, ללא עלות.

סיורים מודרכים לקהל הרחב ללא תשלום. (צילום: פארק אריאל שרון)
סיורים מודרכים לקהל הרחב ללא תשלום. (צילום: פארק אריאל שרון)

כמו כן, נערכת בפארק פעילות בתחום הצפרות והאקולוגיה בשיתוף מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, במהלכה נערכת היכרות חווייתית עם בעלי הכנף. בשטחי הפארק נצפו 155 מיני ציפורים, חלקן חולפות וחלקן מקננות, בשלל בתי גידול. בנוסף, נמצאו מיני זוחלים בפארק, ביניהם צב היבשה, המצוי בסכנת הכחדה. הסיור כולל התחקות אחר עקבות בעלי החיים שבפארק; שיטות להפיכת אבנים וזיהוי טביעות על הקרקע. עוד כולל הסיור הרצאה על מיני הזוחלים שנמצאו בסקר שנערך השנה בפארק וכן סיור על ראש ההר והסבר על התכניות לשיקום ההר ולפיתוח הפארק.

כן מוצעים סיורים בשעת בין הערביים, לאורכו של נחל איילון ובמהלכו צופים בציפורים ובחרקים היוצאים למעופם לעת ערב, כל זאת בשילוב הפעלות וחידונים לילדים.

http://www.parksharon.co.il/

נוף גוש דן בלילה מהר התרבות. (צילום: אמיר שגב)
נוף גוש דן בלילה מהר התרבות. (צילום: אמיר שגב)

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן