Skip to content

דוס סנטוס נבחר שוב כנשיא אנגולה

נציבות הבחירות הלאומית הכריזה כי מפלגתו של הנשיא, השולט במדינה מאז 1979, קיבלה כשלושה רבעים מן הקולות. האופוזיציה: אלה אינן תוצאות אמת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
האיש העשיר במדינה. הנשיא דוס סנטוס (מקור תמונה: ויקיפדיה).

נשיא אנגולה, חוזה אדוארדו דוס סנטוס (70), נבחר שוב לתפקידו. הודעה על כך מסר ערוץ הטלוויזיה הממשלתי, אף שטרם הסתיימה ספירת קולות הבוחרים במדינה האפריקנית.

"ג'ורנאל דה אנגולה", העיתון המשמש כשופרה של הממשלה פרסם היום בכותרתו הראשית את ההכרזה "ניצחון גורף ל-MPLA", כשעל גבי השער תמונה בגודל מלא של מנהיג המפלגה, הלא הוא דוס סנטוס עצמו. "מפלגת MPLA היא המנצחת הגדולה של הבחירות הכלליות ב-2012, וכל הממצאים מראים על ניצחון ברוב של למעלה מ-75% בקרב הקולות שנספרו", נאמר באתר האינטרנט של העיתון, "נשיא המדינה הוא גם הנשיא הנבחר של הרפבוליקה".

במקביל, דיווחה נציבות הבחירות המרכזית כי 72% מהקלפיות כבר נספרו, ועל פיהן אכן זכה דוס סנטוס ביותר משלושה רבעים מהקולות. הנציבות לא פירטה בהודעתה מתי בכוונתה לפרסם את התוצאות הרשמיות והסופיות, ויתכן שהדבר ייקח עוד מספר ימים. חלק גדול מהקלפיות שטרם נספרו הן מהבירה לואנדה, בה רשומים למעלה משליש ממצביעי האומה כולה. ההערכות הן כי בלואנדה עצמה ניתנו לאופוזיציה יותר קולות מאשר בפריפריה.

ביום שישי הצביעו האנגולזים לצורך בחירת 220 חברי פרלמנט, כשהחוקה קובעת כי מנהיג המפלגה הגדולה ביותר הוא זה שיזכה בנשיאות לקדנציה שאורכה חמש שנים.

תוצאות הבחירות מבטיחות שדוס סנטוס, השולט כבר 33 שנה במדינה עתירת הנפט, ימשיך לשלוט במדינה. זאת, על אף טענות כי העושר הלאומי אינו מחולק בצורה שיוויונית ו-55% מהאוכלוסייה מצויים מתחת לקו העוני. מרירות זו באה לידי ביטוי, כאמור, בבירה, שם זכה ה-MPLA רק ב-57% מן הקולות, לאחר ספירת שליש מהקלפיות. מפלגת האופוזיציה העיקרית, אוניטה, זכתה ב-18% אחוז בספירה הארצית, אבל ב-27% בלואנדה. מפלגת קאסה, שנוסדה על ידי אנשי אופוזיציה המתנגדים לשתי המפלגות הגדולות, זכתה ב-4.6% מכלל הקולות וב-12% מקולות המצביעים בלואנדה.

מנהיג אוניטה, איסאייאס סאמאקובה, מתח ביקורת חריפה על הבחירות באומרו כי אלפיים משקיפים הנמנים על מפלגתו לא קיבלו רשות לשבת בקלפיות ההצבעה. באתר המפלגה פורסמה הצהרה לפיה הן בידי אוניטה והן בידי קאסה יש מסמכים המוכיחים כי התוצאות שאותן פרסמה נציבות הבחירות הלאומית "אינן זהות לאלה שנספרו בקלפיות ההצבעה בחלקים שונים של המדינה".

עד כה נראה כי אוניטה דווקא שיפרה את מעמדה האלקטורלי בהשוואה לבחירות 2008, אז זכתה ב-10% בלבד, מול 81% של מפלגת השלטון MPLA.

כיום, למרות משאביה הטבעיים הגדולים של אנגולה, בעיקר בנפט ויהלומים, היא אחת המדינות הפחות מפותחות בעולם. המדינה סובלת מחוסר יציבות כלכלית, בעיקר בגלל תוצאות מלחמת האזרחים הארוכה – כמות הפליטים והעקורים, התשתיות ההרוסות, שדות המוקשים הרבים ברחבי המדינה והמערכות הקורסות במדינה.

הביקורת העיקרית כלפי דוס סנטוס היא כי שלטונו הוא אינו דמוקרטי. יש הטוענים כי שלטונו הוא בעצם ממשלה של מפלגה אחת, ויריביו טוענים כי אין מרחב לדמוקרטיה להתפתח בתוכה, מה שמונע את הופעתם של יריבים פוליטיים ראויים ומעקר את התהליך הדמוקרטי מיסודו. שלטון ארוך טווח זה העניק יציבות רבה לאזור אך מנגד, ייתכן כי מדיניותו של דוס סנטוס אינה מטיבה עם העם אלא עם אלו העומדים בראשו. ליותר ממחצית מאוכלוסיית אנגולה אין כיום גישה למתקנים סניטאריים, תוחלת החיים הממוצעת היא 48.1 ואנגולה ממוקמת במקום ה-146 מתוך 169 בדו"ח הפיתוח האנושי של האו"ם. שלטונו של דוס סנטוס עומד באחד המקומות האחרונים בטבלת השחיתות של הארגון "Transparancy International". הנשיא עצמו נחשב לאחד האנשים העשירים באנגולה. כמו כן, ישנה ביקורת בינלאומית על יחסיו של דוס סנטוס עם משקיעים חיצוניים, אשר בפניהם הוא פתח את דלתות ארצו והם גוזלים את אנגולה ממשאביה הטבעיים ומותירים את המדינה חסרת כל בעוד הנהנים העיקריים מכך הם התאגידים והעומדים בשלטון. ביקורת נוספת על שלטונו של דוס סנטוס מופנית כלפי חוסר היכולת לקדם את מצבה של המדינה ולשפר הן התשתיות הבסיסיות והן את מצבם הכלכלי של תושביה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן