Skip to content

בואינג השלימה בהצלחה סדרת ניסויים של פצצות JDAM מכונפות

פצצת JDAM-ER בעלת טווח דאיה של יותר מ-800 ק"מ, תמסר לאוסטרליה בתחילת 2015. בזמנו פורסם בישראל, כי משרד הביטחון שוקל לרכוש את הפצצה המשודרגת, שתאפשר למטוסים לבצע תקיפות עומק בסוריה ובלבנון, בל לצאת מתחום גבולות ישראל ובתקיפת יעדים רחוקים יותר, אפשר יהיה להטיל את הפצצה מטווח רחוק יותר מהמטרה שבמדינה המותקפת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
חודרת בונקרים. בואינג השלימה בהצלחה את סדרת הניסויים הראשונה של פצצות ה-JDAM המכונפות
חודרת בונקרים. בואינג השלימה בהצלחה סדרת הניסויים הראשונה של פצצות ה-JDAM המכונפות

פצצת ה-JDAM המכונפת של בואינג, בעלת טווח דאייה של יותר מ-800 ק"מ – פי שלושה מהטווח הנוכחי – עברה סדרת ניסויים מוצלחת, כך דיווחה בואינג בסוף השבוע שחלף. הפצצה תמסר לאוסטרליה בתחילת 2015. כבר ב-2008 דווח בארץ כי ישראל שוקלת לרכוש את הדור המתקדם של JDAM, היות והטווח הארוך של דאייתו יאפשר למטוסים לבצע תקיפות עומק בסוריה ובלבנון, בלי לצאת מתחום גבולות ישראל. באשר לתקיפת יעדים רחוקים יותר, תאפשר הפצצה המשודרגת להטילה מטווח רחוק יותר מהמטרה שבמדינה המותקפת.

הפיכת פצצות "פשוטות" לפצצות "חכמות"

ערכת – JDAM – Joint Direct Attack Munitions – הרגילה היא מערכת, שפותחה על ידי בואינג, ההופכת פצצות אוויר פשוטות, שנהוג להשליך אותן באופן חופשי לעבר המטרות, לפצצות מדויקות, המכונות "פצצות חכמות". למעשה מדובר בערכה המותקנת על פצצות פשוטות, ההופכת אותן לפצצות מתקדמות מונחות וחכמות.

ביכולתן של פצצות אלה לפעול בכל מזג אוויר, ביום ובלילה, בלי לחייב את הטייסים לשמור על קשר עין ישיר ורציף עם המטרה. זאת לעומת פצצות מונחות לייזר הזקוקות לסביבה ומזג אוויר נוחים, ללא עננות או עשן, על מנת שסמן הלייזר יוכל לסמן את המטרה והפצצה תוכל לעקוב אחרי הסימון.

ה-JDAM שהיא פצצה מסוג "שגר ושכח", מאפשרת לטייסים להטיל כמה פצצות כאלה ביעף אחד, כאשר כל פצצה מונחת לעבר מטרה אחרת, באמצעות מערכת לווינית GPS.

הערכה של הפצצה כוללת משטחי היגוי, זנב ובו מקלט לווייני המחובר למחשב ומערכת תקשורת עם המטוס. אופן הפעלת הפצצה פשוט. במשך הטיסה אל היעד, או קודם-לכן על הקרקע, מזין הטייס למחשב הפצצה את נקודות הציון של המטרה. במקביל, מעביר מחשב המטוס נתוני מיקום מדויקים למערכת הניווט שבזנב הפצצה, כדי לאפשר לה "לדעת" את מיקומה היחסי במרחב הטיסה. לאחר הטלתה, מטיסה מערכת ה GPS את הפצצה לעבר המטרה.

תוספת מערכת כנפונים

ה-JDAM-ER, שפותחה עתה על ידי בואינג בשיתוף עם אוסטרליה, היא ערכה מתקדמת המותקנת בפצצה במשקל 227 ק"ג, והיא מאופיינת בתוספת מערכת כנפונים מודולרית, המאפשרת פתיחה בזמן טיסה, ובנשיאת מטע"דים (מטענים יעודיים) נוספים כגון חיישני לייזר. ערכות ה-JDAM-ER המכונפות ייוצרו באוסטרליה ויימסרו לחיל האוויר האוסטרלי בתחילת 2015.

"עבדנו בשיתוף פעולה הדוק עם אוסטרליה על מנת לפתח את הטכנולוגיה המתקדמת, היעילה והחסכונית ביותר לשדרוג יכולות ה-JDAM, ולתת לאוסטרליה מענה מבצעי לדרישות ההולכות וגוברות של שדה הקרב המודרני", מסבירה, דבי ראב, סגנית נשיא ומנכ"לית חטיבת הטילים והמל"טים בבואינג.

שר הביטחון האוסטרלי, ג'ייסון קלייר, הוסיף כי הודות ליכולות החדשות, יוכל חיל האוויר האוסטרלי לתקוף מטרות הרחק מטווח האויב, וכן לתקוף מטרות רבות יותר במספר קטן יותר של גיחות.

ערכות ה-JDAM המודולריות מאפשרות יעילות וחיסכון בעלויות בכך שאפשר להתאימן לצרכי הלקוחות, תוך יכולת נשיאה של מטעדים מתקדמים, כגון חיישני לייזר, יכולות הגנה מפני שיבוש GPS ומכ"מ, המיועד לכל תנאי מזג האוויר.

עד כה ייצרה בואינג יותר מ-238 אלף ערכות JDAM, מתחילת תהליך הייצור שהחל ב-1998. ערכות ה-JDAM משרתות 26 צבאות בעולם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן