Skip to content

נתניהו שוחח עם אובמה: ארה"ב לא תסמן קו אדום

קודם לכן נפגש ראש הממשלה נתניהו עם ראש ממשלת קנדה סטיבן הארפר והודה לו על ניתוק הקשרים בין קנדה לאיראן. "המסר שביקשתי להעביר אתמול מהדהד כעת מסביב לעולם", אמר נתניהו להארפר. במקביל נפגש שר החוץ ליברמן עם 14 שרי חוץ מכל העולם ותקף את אבו מאזן: "כל עוד הוא מכהן כיו"ר, אין סיכוי להגיע להסדר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח אמש (שישי) בטלפון עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה. בהודעה שפרסם הבית הלבן נאמר, כי "שני המנהיגים הדגישו כי הם נמצאים בהסכמה מלאה במטרה המשותפת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני". בהודעת הבית הלבן נמסר עוד, כי השיחה התקיימה במסגרת ההתייעצויות השוטפות המתקיימות בין שני המנהיגים. בסביבת נתניהו הגדירו את השיחה כ"טובה".

השיחה עסקה בעיקר בנושא האיראני ובמהלכה חזר נשיא ארה"ב על מחויבותו הבלתי-מעורערת לביטחונה של ישראל. עוד נמסר כי נתניהו בירך את הנשיא על התחייבותו בפני העצרת הכללית של האו"ם לעשות כל שנדרש כדי למנוע איראן גרעינית. עוד נמסר, כי אובמה ונתניהו סיכמו להמשיך בהתייעצויות השוטפות גם בעתיד.

אובמה בבית הלבן (צילום: פיט סוזה, אתר הבית הלבן)
הסכמה מלאה למנוע מאיראן נשק גרעיני. אובמה בבית הלבן (צילום: פיט סוזה, אתר הבית הלבן)

ביום ה' נפגש נתניהו עם מזכירת המדינה האמריקנית, הילארי קלינטון – ושוחח אתה במשך כשעה בארבע עיניים.

עם זאת, חרף שיפור האווירה המסוים בין ישראל לארה"ב, בעקבות נאומו של נתניהו, מדגישים גורמים מדיניים בארה"ב, כי הנשיא אובמה והממשל האמריקני לא קיבלו את גישת נתניהו ואינם מתכוונים לאמץ את גישת "הקו האדום" – שאותה ביקש נתניהו לקדם בנאומו.

רה"מ בנימין נתניהו מרוצה מתוצאות נאומו בעצרת האו"ם. "המסר שביקשתי להעביר אתמול מהדהד כעת מסביב לעולם", אמר הבוקר לראש ממשלת קנדה סטיבן הארפר, אתו נפגש בניו יורק.

נתניהו שיבח את הארפר, בפתח הפגישה: "לעונג לי לפגוש שוב את סטיבן הארפר, מדינאי אמיץ", אמר. "הצעד אותו עשית, ניתוק הקשרים עם איראן הוא לא רק מהלך מדיני אלא מהלך של בהירות מוסרית. אפילו תוך כדי המושב הנוכחי של העצרת הכללית שמענו את איראן מדברת על השמדת ישראל. הצעד הברור וההחלטי שנקטת צריך להוות דוגמה למדינות אחרות, רבות מהן נכחו בכנס בטהרן ולא אמרו דבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר, במלונו בניו יורק (צילום: אבי אוחיון לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר, במלונו בניו יורק (צילום: אבי אוחיון לע"מ)

"אני חושב שהמסר שביקשתי להעביר אתמול מהדהד כעת מסביב לעולם, והוא שצריך להעביר מהכוח אל הפועל את ההסכמה העקרונית שיש למנוע מאיראן נשק גרעיני", אמר נתניהו. "יש להציב קו אדום לתהליך ההעשרה שלה, שזהו המרכיב היחיד בתוכנית הגרעין של איראן שהוא נראה לעין ופגיע. אני מאמין שאם יוצב קו אדום שכזה, איראן תיסוג ואני חושב שמסר זה כבר מחלחל והוביל לשיח ער, כמו גם לדיונים עמוקים עם ארה"ב. מקווה לדון בכך גם איתך, כנציג של החירות וידיד אמת של ישראל".

ארה"ב לא תציב קו אדום. פגישת נתניהו עם הילארי קלינטון. (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
ארה"ב לא תציב קו אדום. פגישת נתניהו עם הילארי קלינטון (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

הארפר השיב: "מדינתי לא חוסכת בדבר על מנת להזהיר את העולם מפני הסכנות שהמשטר האיראני מציב לכולנו. אנו מקווים שהנושא ייפתר בדרכי שלום ועובדים באופן הדוק עם בעלי בריתנו בניסיון לעורר את העולם לסכנות אלה ולצורך להתמודד איתן. אני מצפה לדון איתך בכך ובערכים המשותפים לנו".

במקביל לפעילות הדיפלומטית וההסברתית, שאותה מנהל ראש הממשלה סביב האיום האיראני, התמקד אתמול שר החוץ, אביגדור ליברמן, ביו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שהאשים בנאומו באו"ם את ישראל בניהול קמפיין לטיהור אתני של הפלסטינים וביצירת 'נכבה' חדשה עבורם. "כל עוד מכהן אבו מאזן כיו"ר, אין סיכוי להגיע להסדר בין ישראל לפלסטינים משום שאבו מאזן הוא המכשול העיקרי והגדול ביותר לשלום", חזר ואמר שר החוץ ליברמן לכל מי שאתו נפגש.

ליברמן בפגישה עם שרי חוץ מאפריקה בניו יורק (צילום: שחר עזרן)
ליברמן בפגישה עם שרי חוץ מאפריקה בניו יורק (צילום: שחר עזרן)

ליברמן, שנפגש בשולי עצרת האו"ם עם שורה של שרי חוץ – ובהם עמיתיו מצרפת, ארגנטינה, רוסיה, ספרד, אוגנדה, יוון, אתיופיה קפריסין, בלארוס, ליטא, גיאורגיה, מונטנגרו, אזרביג'אן, אוקראינה, רומניה, פנמה ודרום סודן – תקף את אבו מאזן בחריפות וקרא לקהיליה הבינלאומית להתנער ממנו, אם ברצונה לקדם הסדר. "כל עוד אבו מאזן ימשיך לכהן בתפקידו אין סיכוי שישראל והפלסטינים יגיעו להסדר", תקף ליברמן. "אבו מאזן הוא המכשול העיקרי והגדול ביותר הניצב כיום בפני תהליך השלום". ליברמן קרא לקהילה הבין-לאומית להתנער מיושב ראש הרשות "אם ברצונה לקדם הסדר כלשהו בעתיד".

 ליברמן הזכיר בדבריו את הסיוע הכספי שהעבירה ישראל לאחרונה לרשות הפלסטינית. "רק לפני כמה ימים הצילה ישראל את הרשות מקריסה. זה לא הפריע לאבו מאזן לשאת נאום שטנה והסתה נגד ישראל, נאום שכמותו היינו מצפים לשמוע ממנהיגי איראן וחמאס. לאבו מאזן אין עניין לנהל כראוי את הרשות, כל עניינו הוא לנסוע בעולם, להסית נגד ישראל ולהאשים אותה בכל בעיותיו", אמר ליברמן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן