Skip to content

"תגידו תודה על מה שקיבלתם", אמרה שרת הקליטה והציתה אש

יוזמה: קנס עד 100 אלף שקלים ומאסר עד חצי שנה - נגד אנשים שיורשעו בגזענות. יו"ר ועדת קליטה, דני דנון, שהודיע על יוזמת החקיקה: "הדרת אתיופים - דגל שחור בחברה הישראלית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יוזמה: קנס עד 100 אלף שקלים ומאסר עד חצי שנה – נגד אנשים שיורשעו בגזענות. יו"ר ועדת קליטה, דני דנון, שהודיע על יוזמת החקיקה: "הדרת אתיופים – דגל שחור בחברה הישראלית" 

מאת צבי זינגר

"תגידו תודה על מה שקיבלתם". נזפה שרת הקליטה, סופה לנדבר, בגדי יאברקן, אחד מפעילי העדה האתיופית, במהלך דיון סוער שנערך בוועדה לעליה וקליטה בכנסת, בנושא אפליית האתיופים בקריית מלאכי. אמרה – ולא שיערה כנראה שדבריה רק ילבו את הלהבה.

לנדבר: "תגידו תודה". תצלום - אתר הכנסת

הדברים שעוררו את זעמם של יוצאי העדה האתיופית, נאמרו במהלך חילופי דברים נסערים בוועדה, לאחר שגדי יאברקן, האשים את חברי הכנסת בצביעות ובהתעלמות מהעדה האתיופית: "אתם כולכם אנשים צבועים", קרא לעבר חברי הכנסת. "בנושא בית שמש רבתם ביניכם – מי יגנה את מה שקרה שם. במקרה שלנו לא היה אף חבר כנסת שגינה את האירוע. פתחתם פה אפרטהייד של המאה ה-21 בישראל".

איציק דסה, מנכ"ל עמותת טבקה הוסיף: "הצעירים בהפגנה הם אלו שחשו את הכאב של התושבים והם שהובילו את המחאה וההפגנה. מערכת אכיפת החוק הפקירה את קהילת יוצאי אתיופיה, והגיע הזמן שהכנסת תוקיע ותחוקק חוקים נגד גזענות נגד אתיופים".

 קסאי בייסין מרכזת קשרי חוץ בעמותת נאקוג', צעירה מהעדה האתיופית, סיפרה: "אני דוברת אנגלית ברמת שפת אם, בעלת כישורים רבים ובכל זאת מתקשה בהשגת עבודה. רואים אדם שחור ומיד מתייגים אותו. גני ילדים נפרדים, ואפילו פעוטונים. למה תינוק לא יוכל לראות גם צבע שחור?!"

דנון: "דגל שחור". תצלום - אתר הכנסת

שרת הקליטה, סופה לנדבר (ישראל ביתנו) פנתה לגדי יאברקן: "בזמן שאתה מחלק לנו ציונים, אתה צריך להבין שמדינת ישראל משקיעה רבות בנושא הזה. תגידו תודה על מה שקיבלתם. גם אני כעולה חדשה אמרתי תודה למדינת ישראל". לנדבר טענה עוד כי משרדה נתן מיליון שקלים לצורכי העדה האתיופית. "קידמנו את יוצאי אתיופיה בכלל, ובמוקדי התעסוקה בפרט. אנו ממשיכים בתמיכה באתיופים ובתוכניות החומש ב-22 מוקדים שונים. הפער בין יוצאי אתיופיה לשאר התושבים הוא פער של שנים, אך מדינת ישראל עשתה הכל כדי לקלוט אותם בצורה הטובה ביותר".

ואילו ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קבל על מר גורלו: "כשדיברו נגד חרדים אף אחד לא צייץ", אמר. "הלוואי שהייתי אתיופי".

יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (ליכוד), קרא לשר החינוך ולשרת הקליטה להקים תוכנית מנע ממשלתית, לחינוך לשוויוניות ולא לגזענות ותבע מהשר לביטחון פנים להחמיר את האכיפה נגד גזענות ויציאה בתוכנית אופרטיבית למיגור התופעה. דנון אף הודיע כי ייזום חקיקה שתחמיר את הענישה ותעגן את האפליה על רקע גזעני, כעבירה פלילית שדינה קנס בסך 100,000 שקלים ומאסר של שישה חודשים: "עלינו להילחם בתופעה המסוכנת הזאת, אשר מכרסמת בערכי החברה הישראלית, כחברה מוסרית, וערכית אשר מאגדת בישראל את היהודים מכל העולם. הדרת האתיופים בקרית מלאכי היא מקרה בוחן שמניף דגל שחור בחברה הישראלית", אמר דנון.

בינתיים הנחה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את יועצו לענייני העולים מאתיופיה, אללי אדמסו, לפעול למיגור תופעת הגזענות נגד העולים מאתיופיה. אדמסו, נפגש אמש, בקרית מלאכי, עם מארגני ההפגנה שהתקיימה שם ועידכן את ראש הממשלה על יישום תכנית החומש שאושרה בשנת 2010 בממשלה לשיפור תנאי קליטתם של העולים.

ראש הממשלה, נתניהו אמר: "אנו מלאי הערכה לעולים מאתיופיה. מול מכשולים וקשיים הם עלו ארצה ומשתלבים בחברה הישראלית, דבר שאנו מעודדים בכל דרך אפשרית. תופעות גזענות הן מקוממות ואין להם שום מקום בחברה הישראלית. קיבוץ הגלויות מאתיופיה ומכל מקום בעולם הוא חלק בלתי נפרד ממהותה של מדינת ישראל".

ראש האופוזיציה, ציפי לבני, האשימה את שרת הקליטה ב"דיבור פטרוני ומתנשא". לבני הוסיפה: "זכותו של כל אזרח ישראל, תהא עדתו, צבע עורו או מינו אשר תהא, לחיות בכבוד ולקבל זכויותיו שוות ולא כטובה מהמדינה אלא כזכות מוקנית. אמירות בלתי ממלכתיות שכאלה מעוותות את הזכות המוקנית הזו שמעוגנת בחוק ובערכים של המדינה הזו. שרי הממשלה מתנהגים כאילו צריך להזכיר להם את זה והם גורמים לאזרחים להתבייש בה. כך מדינת ישראל צריכה להראות וכך נוודא שתנהג".

גם שר הביטחון, אהוד ברק, גינה בחריפות את גילויי הגזענות נגד העולים מאתיופיה: "כמי שהיה רמטכ"ל בעת ביצוע "מבצע שלמה" לפני 20 שנה, וכמי שרואה את השתלבות הדור הצעיר של העולים בכל מערכות הביטחון, אפעל ככל יכולתי כנגד כל פגיעה באזרחים יוצאי אתיופיה. למרות הקשיים והמכשולים, השתלבו העולים מאתיופיה, בניהם ובנותיהם בחברה. רבים מהם משרתים ביחידות הלוחמות והמובחרות של צה"ל. אסור להשלים עם שום גילוי גזענות בחברה הישראלית".

1 Comment

  1. חיש גד
    12 בינואר 2012 @ 10:12

    חבר כנסת גפני. באמת הלוואי שהיית אתיופי. במקרה שכזה מן הסתםהיית מוצא לעצמך מקום עבודה.
    אבל יש בעייה: אם תהיה אתיופי, לא יקבלו את ילדיך למוסדות חינוך חרדים של אשכנזים. אז תחשוב על זה לפני שאתה הולך לעשות ניתוח להחלפת צבע עור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן