Skip to content

המחיר הסופי לעסקת מגדל: 3.5 מיליארד שקל

"ג'נרלי" מוכרת את "מגדל" במחיר נמוך משמעותית מזה שרכשה את חבילת המניות האחרונה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאת רו"ח נעם בכר

המחיר הסופי למכירת "מגדל" נקבע בתחילת החודש, ועומד על 705 מיליון אירו תמורת כ-69% ממניות החברה, המשקף ל"מגדל" שווי חברה של כ-5.2 מיליארד שקל. המחיר הסופי מגלם הנחה של כ-14% מהמחיר המקורי שנקבע לעסקה בתחילת מרץ השנה ושיקף ל"מגדל" שווי של כ-6 מיליארד שקל. ההנחה הלא מבוטלת נבעה, הן מהבהלה שיצרה ההנחיה האחרונה שפרסם המפקח על הביטוח בנושא ביטול המקדמים המובטחים והן בעקבות ההידרדרות הדרמטית של שווי מניות "מגדל" בבורסה, שצנחו בכ-23% מיום החתימה המקורי ועד למועד הסיכום על המחיר הסופי.

שלמה אליהו, מייסד חברת הביטוח "מגדל", צילום: ויקימדיה
שלמה אליהו, מייסד חברת הביטוח "מגדל", צילום: ויקימדיה

מבט בנתונים ההיסטוריים של שווי "מגדל" והעסקאות שבוצעו במניותיה, מראה ש"ג'נרלי" רכשה במרץ 2006 את חבילת המניות האחרונה בשיעור של 10% מבנק לאומי, בתמורה המשקפת ל"מגדל" שווי של 6.7 מיליארד שקל. הגם שבתקופה שמאז הרכישה האחרונה ועד מועד המכירה, חילקה "מגדל" דיבידנדים נאים בסכום כולל של כ-1.4 מיליארד שקל, עדיין מדובר במכירה בשווי הנמוך משמעותית ממחיר הרכישה האחרון וזאת עוד מבלי לקחת בחשבון את שווי השליטה בחברה ואת העובדה שהונה העצמי של "מגדל" תפח באותה תקופה מכ-2.5 מיליארד שקל לכ-4.5 מיליארד שקל.

רק לפני שנתיים, ראינו את "מגדל" נסחרת בבורסה לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל, מה שמחדד את העובדה שעבור "ג'נרלי" מדובר במחיר נמוך משמעותית מזה שציפתה ותכננה, וכאמור אף נמוך משמעותית מהמחיר בו רכשה את חבילת המניות האחרונה רק לפני מספר שנים.

האם הרצון של "ג'נרלי" לסגור עסקה גם במחיר הנמוך משמעותית מתכניותיה, נבע מהרצון שלה לצאת מענף הביטוח הישראלי או בשל הצורך הדחוף במזומנים בשל מצבה הפיננסי, איננו יודעים. ככל הנראה וכמו תמיד, התשובה כנראה משולבת, אולם אנחנו בספק אם המוכר במקרה הזה יכול לצאת מרוצה ממחיר העסקה אותה סגר.

עבור הרוכש, שלמה אליהו, מדובר במחיר אטרקטיבי במיוחד, אם נשפוט לפי ההיסטוריה. המחיר משקף מכפיל הון של 1.16 בלבד ל"מגדל" ונמוך משמעותית מכל הערכת שווי של "מגדל" בשנים האחרונות. ההיסטוריה גם מלמדת שאליהו יודע היטב להשביח את השקעותיו בכלל ובענף הביטוח בפרט. הפחתת המחיר האחרונה לה הוא זכה, הפכה את העסקה לאטרקטיבית עוד יותר במיוחד לאור העובדה שהיא נבעה מאירועים נקודתיים לאור התנהלותו האחרונה של המפקח על הביטוח ומצב שוק ההון הנוכחי בישראל.

בחודש שחלף מאז סגירת המחיר הסופי לעסקה, קפצה מניית "מגדל" בכ-20% ומחקה חלק ניכר מהירידות שספגה המניה מאז פרסום העסקה, עובדה המחזקת את דעתנו, כי לפחות על פניו יכול אליהו להיות מרוצה ממחיר העסקה הסופי אותו השיג. בטווח הקצר ייתכן אפילו שאליהו הוא מן הבודדים בענף שיאמרו תודה למפקח על הביטוח על התנהלותו שהביאה להפחתה ניכרת במחיר. הבעיה היחידה של אליהו היא, שגם עתידה של "מגדל" ויכולתה לייצר רווחיות כפי שהיינו רגילים לראות בעבר, תלויים באופן משמעותי בהתנהלות ובהנחיות העתידיות של המפקח או מחליפיו.

לסיכום, נאמר כי גם אם כרגע נראה כי הרוכש עשה עסקה אטרקטיבית והמוכר נסוג במחיר נמוך משמעותית מזה שתכנן, הרי שכרגיל רק ימים יגידו. בכל מקרה, קשה להיות שמחים מיציאתה של ענקית ביטוח כמו "ג'נרלי" מענף הביטוח הישראלי. הנחמה היחידה היא שהרוכש אינו משקיע פיננסי אלא איש ביטוח מהמובילים והבולטים במשק, שללא ספק יתרום לקידומה של החברה ושל ענף הביטוח כולו.

המאמר פורסם ב"פוליסה" – עיתון הביטוח הפנסיה והפיננסים

1 Comment

  1. גבי
    15 באוקטובר 2012 @ 11:11

    אך הכתרתם לו יותר מדי כתרים (כותרת התמונה שלו) – מייסד חברת הביטוח מגדל??? הוא ייסד את חברת אליהו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן