Skip to content

סוריה סוגרת את המרחב האווירי לתעופה אזרחית טורקית

הצעד הוא תגובה ליירוט המטוס הסורי בטורקיה בשבוע שעבר ואות להידרדרות ביחסי המדינות. מסגד אומיה בחאלב עלה באש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מחריבים את ההיסטוריה
מחריבים את ההיסטוריה. מסגד אומיה

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית, SANA, הודיעה שסגירת המרחב האווירי – נקמה על איסור טיסות סוריות מעל טורקיה  – תיכנס היום לתוקף. כך מדווחת רשת אל-ג'זירה. בחאלב עלה בלהבות מסגד אומיה העתיק בקרבות בין המורדים לצבא, שהקים עמדות במסגד.

השעיית הטיסות באה על רקע חילופי אש אקראיים בין המדינות בשבוע שעבר, ואחרי יירוט מטוס אזרחי סורי שהיה בדרכו ממוסקווה לדמשק, ולדברי אנקרה נשא תחמושת רוסית לשימוש צבא סוריה.

סוריה גינתה את היירוט וכינתה אותו שוד אווירי, ואילו רוסיה טענה שהמשלוח כלל רכיבי מכ"מ המותרים על פי החוק הבינלאומי.

למעשה, טורקיה עדיין לא אסרה על טיסות סוריות מעל תחומה, אבל הודיעה שתמשיך ליירט מטוסים סוריים אזרחיים אם תחשוד בהם שהם נושאים נשק לצבא הנשיא אסאד.

מתיחות גוברת

אחמט דבוטוגלו, שר החוץ של טורקיה, פגש אתמול, שבת, מנהיגים ערבים ואירופים באיסטנבול. השר הטורקי ושר החוץ הגרמני גווידו וסטרוולה שוחחו ביחידות ואחר כך עם ראש המועצה הסורית הלאומית שבאופוזיציה, עבדלבאסט סיידה. "ממשלת סוריה מנסה לייצא את המשבר למדינות שכנות, כדי להפחית מהלחץ עליה", אמר סיידה.

דבוטוגלו אמר שטורקיה מוכנה להפעיל כוח שוב אם תותקף, ושר החוץ הגרמני שיבח אותה על "גישתה המתונה" לאירועים בשכנתה השסועה ממלחמה, והוסיף שגרמניה מעוניינת לסייע לאנקרה "להתמודד על זרם הפליטים מסוריה".

בדמשק נפגשו פקידי ממשל סורים עם שגריר רוסיה לדון בהקמת ועדת ביטחון סורית-טורקית משותפת ש"תפקח על מצב הביטחון בשני צדי הגבול במסגרת כיבוד הריבונות הלאומית של שתי המדינות". טורקיה טרם הגיבה להצעה ולא ברור אם מוסקווה הציגה אותה כבר לאנקרה.

מבט לחצר מסגד אומיה בחאלב (צילום: Obersachse, ויקימדיה)
מראה מחצר מסגד אומיה בחאלב (צילום: Obersachse, ויקימדיה)

לדברי סיידה: "במקום להציע דיאלוג בין טורקיה לסוריה, מוטב שמוסקווה תלחץ על המשטר הסורי שהיא תומכת בו ותמנע ממנו מלטבוח בבני עמו וכן שתחדל ממשלוח נשק לסוריה."

הקרבות מתעצמים

בסוריה מתעצמים הקרבות על הקרקע ומהאוויר. לדברי המורדים בשלטון אסאד הופל אתמול מטוס מיג נוסף סמוך לחאלב, ואילו חלק ממסגד אומיה ההיסטורי בעיר עלה באש כאשר תקפו כוחותיהם עמדות שהקים הצבא בתוכו.

בקרבות אתמול נהרגו 101 בני אדם, 36 אזרחים, 33 חיילים ו-32 מורדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן