Skip to content

נתניהו: חלק מהמלצות דוח אדמונד לוי לאישור הממשלה

האם ראש הממשלה ינסה את הבלתי אפשרי: ללכת עם ולהרגיש בלי? אם אין מדובר בעוד ספין בחירות מתוצרת נתניהו, ינסה ראש הממשלה לאשר בממשלה את המלצותיה המעשיות של ועדת אדמונד לוי - בלי להרגיז את הקהילייה הבינלאומית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להביא את מסקנות דו"ח אדמונד לוי בנושא המאחזים למליאת הממשלה, כדי לאמץ חלק מעקרונותיו. כך פרסם הבוקר הפרשן המדיני של רשת ב', צ'יקו מנשה.

על פי הפרסום השלים לאחרונה צוות במשרד ראש הממשלה את גיבושה של הצעת ההחלטה, שבה צפוי נתניהו לבקש את מימושן של המלצות מעשיות מתוך הדו"ח – תוך ניסיון לעקוף "מוקשים משפטיים בין-לאומיים". נתניהו מעוניין להגמיש נהלים משפטיים שעיכבו עד-כה הליכי בנייה ביהודה ושומרון בלי לחולל שינויים משפטיים יסודיים, העלולים להיתקל בקשיים בבג"ץ ובמבחן הדין הבין-לאומי. עדיין לא ברור מתי תובא ההצעה לַממשלה.

ראש הממשלה מעיין בדו"ח (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה מעיין בדו"ח (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

רק אתמול פנה שר החינוך, גדעון סער, בדרישה לראש הממשלה לקבל החלטה "בדבר אימוץ עקרונות דו"ח הוועדה והסדרים מעשיים שכלולים בה". השר סער הוסיף: "יש לפעול להסרת חסמים ביורוקרטים מיותרים, פישוט הליכים והסדרים הוגנים כלפי המתיישבים אזרחי ישראל. יש לתת מענים המתאימים למציאות בשטח בשנת 2012".

השר ישראל כץ מהליכוד אמר הבוקר, כי כוונתו של ראש הממשלה נתניהו לאמץ כמה מעקרונות הדו"ח, אין פירושה החלת הריבונות הישראלית על היישובים היהודיים שם. לדבריו, ייתכן שיהיה צורך לשקול זאת בעתיד. בתכנית "הבוקר הזה" ברשת ב' אמר השר כץ לאריה גולן, כי אימוץ עקרונות מן הדו"ח יאפשר להסדיר את ענייני היום-יום ביהודה ושומרון ויעניק למתיישבים חיים נורמליים, כמו לכל אזרחי המדינה.

שר החוץ אביגדור ליברמן קרא לאמץ באופן מלא את דו״ח לוי בענין הבנייה ביהודה ושומרון. השר ליברמן אומר כי מדובר בדו״ח של משפטנים בכירים,בראשות שופט לשעבר בבית המשפט העליון – ואימוצו המלא יפתור בעיות רבות הן במישור הלאומי והן במישור הבין-לאומי. "הקביעות של הוועדה שיהודה ושומרון אינם שטחים הנמצאים תחת כיבוש צבאי, גם לפי החוק הבינלאומי, וכי ההתיישבות שם אף היא אינה נוגדת את החוק הבינלאומי – הן קביעות נכונות וחשובות שאימוצן על-ידי הממשלה, תרום תרומה משמעותית לחיזוקה של מדינת ישראל".

השופט אדמונד לוי מגיש את דו"ח הוועדה לראש הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
השופט אדמונד לוי מגיש את דו"ח הוועדה לראש הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', אומרת כי כוונת הממשלה לאמץ את דוח אדמונד לוי היא תרגיל בחירות שקוף וחסר טעם, שלא יביא תועלת לא לתושבי יהודה ושומרון, לא לחוסנה הביטחוני והבינלאומי של ישראל ובוודאי לא לאזרחי ישראל שכורעים תחת נטל המדיניות האנטי חברתית וההרסנית של נתניהו. אין ספק שנתניהו מודאג מכך שהציבור בישראל לא מוכן להשלים יותר עם מצב שבו קורת גג, פרנסה בכבוד ובריאות טובה הפכו למותרות השמורים לעשירים בלבד, ובמסגרת קמפיין הבחירות שלו הוא ינסה בכל הכוח לחזור לחיקו של ויכוח מדומה בין ימין ושמאל, שממילא כבר אינו קיים.

שר הביטחון, אהוד ברק, הגיב ואמר כי הוא מתנגד לניסיונות שרים בליכוד לאמץ את דו"ח השופט אדמונד לוי. "אימוץ דו"ח אדמונד לוי על ידי הממשלה, יפעל בכיוון הפוך  ממה שמצפים תומכיו. אימוץ הדו"ח לא יתרום לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון, אלא לנזק מדיני לישראל ולהעמקת בידודה בעולם. לפיכך, יש להימנע ממנו", אמר ברק.

גם מפלגת העצמאות בראשות ברק הודיעה כי מתנגדת בתוקף להצעת בכירי הליכוד לאמץ את ד"וח אדמונד לוי . "מפלגת העצמאות מצרה על נסיונות גורמים מובילים בליכוד לקרוץ לפייגלינים ולימין הסהרורי לפני הפריימריס בליכוד. קבלת דוח לוי יגרום נזק מדיני לישראל, יעמיק את בידודה של ישראל ועלול אף לגרום לנזק ביטחוני".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "רה"מ ממשיך לשרת את האינטרסים של הימין הקיצוני והמתנחלים, ומבקש לעשות כאן אפרטהייד, להכשיר את שרץ המאחזים הבלתי חוקיים לספח שטחים ולא את האנשים שגרים בהם. ועדת לוי, שקבעה שהשטחים לא כבושים, קבעה קביעה אידיאולוגית, שאין לה כל קשר עם המצב המשפטי הריאלי".

 גלאון הוסיפה: "ישראל משחקת עם עצמה בנדמה לי, כי מבחינת החוק הבינלאומי, אין שום משמעות לקביעה הזו. כך קבעו בזמנו נשיאי בית המשפט העליון לשעבר, השופטים שמגר וברק".

 עוד אמרה גלאון: "אם הממשלה תאמץ את דו"ח לוי הדבר יוביל לסנקציות על ישראל ולבידודה מבחינה בינלאומית".

ח״כ יצחק הרצוג, יו"ר סיעת העבודה: "נתניהו מבצע פרובוקציה פוליטית זולה. הוא מנסה להסיט את הדיון מהבעיות החברתיות כלכליות של מדינת ישראל. הוא מבצע מחטף מסוכן תוך שהוא מסבך ומסכן את מדינת ישראל בזירה הבינלאומית, הכלכלית והמדינית. החלטה שכזו בתקופת בחירות היא צינית ובאה על חשבון אזרחי המדינה".

[related-posts]

חבר הכנסת ישראל חסון מקדימה אומר כי הממשלה משחקת עם להביור מעל חבית בנזין. לדבריו, לפלסטינים אין אופק מדיני והמצב נפיץ מאוד. ממשלת נתניהו מתכוונת לשעבד את מדינת ישראל לטובת אינטרס פוליטי ואנו נשלם את המחיר על כך, הזהיר חבר הכנסת חסון.

עו"ד תמר פלדמן, מנהלת המחלקה לזכויות האדם בשטחים: "מאחורי הכוונה לאשר את המלצותיה 'המעשיות' של הועדה להסדרת המאחזים בראשות השופט בדימוס אדמונד לוי עומדת התעלמות מוחלטת ומכוונת מהאוכלוסייה הפלסטינית של הגדה המערבית – התעלמות, שצפויה להעמיק את הפגיעה הקשה והמתמשכת בתושבים, הכפופים זה 45 שנים למשטר צבאי. מדינה הכובשת שטח מחויבת, על-פי המשפט הבינלאומי, לדאוג לטובתה ולשמור על זכויותיה של האוכלוסייה המקומית. מה שקורה בגדה המערבית בפועל הוא ההפך הגמור: ישראל, שהעבירה וממשיכה להעביר את אזרחיה אל השטח הכבוש בניגוד לדין, מעניקה למתנחלים העדפה מוחלטת בכל תחומי החיים על-פני הפלסטינים ויצרה בגדה המערבית משטר, שבו שתי אוכלוסיות כפופות לשתי מערכות חוק שונות. על כן, המצב בגדה המערבית אינו נורמלי ואינו חוקי וכל ניסיון להכשיר או 'לנרמל' אותו מסכן את שלטון החוק במדינת ישראל".

הדו"ח, שהוגש לפני מספר חודשים לראש הממשלה ולשר המשפטים יעקב נאמן, ממליץ לראש הממשלה ולממשלה כולה להכשיר את כל המאחזים ביו"ש, שהוקמו לאורך השנים בתמיכה ובעידוד ממשלתי. בהקשר לכך קובעים מחברי הדו"ח, כי על יהודה ושומרון כלל "לא חלים דיני כיבוש" שכן אזורים אלו "מעולם לא היו חלק לגיטימי ממדינה ערבית כלשהי, לרבות ירדן". עוד נאמר בדו"ח, כי "השליטה ביהודה ושומרון נמשכת עשרות שנים ואיש אינו מסוגל לחזות את סיומה, אם בכלל. מכאן, שעומדת לישראלים זכות שבדין להתיישב ביהודה ושומרון והקמת יישובים איננה בלתי חוקית".

 בהקשר למאחזים נכתב בדו"ח בצורה מפורשת: "מסקנתנו היא כי הקמת ישובים אלה נעשתה בידיעתו ובעידודו של הדרג המדיני הבכיר ביותר ועל כן יש לראות בהתנהלות זו הסכמה מכללא. לפיכך, דעתנו היא שניתן לגשת להסדרת מעמדם של ישובים אלה מבלי שתידרש החלטה נוספת של הממשלה או אחד משריה".

"אין כיבוש" - פיסקה מפרק הסיכום של הדו"ח
"אין כיבוש" - פיסקה מפרק הסיכום של הדו"ח

עוד נכתב בדו"ח כי "עשרות המאחזים שהוקמו בניגוד להחלטות הממשלה, לא ייתכן שנעלמו מעיני הדרג המדיני הבכיר ומכאן שהחטיבה להתיישבות מילאה את מאווייהם של הדרג המדיני הבכיר. אין שום ספק שההתיישבות נעשתה בידיעת כל – החל משרי הממשלה, מי שעמד בראשה ועד אחרון דרגי הביצוע. ההתכחשות לה מטרתה הייתה אחת – הדיפת הביקורת שהשמיעו גורמים שונים, בעיקר בינלאומיים".

הוועדה, בראשות השופט לוי, ממליצה כי כל בנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון לא תהיה טעונה את אישור הממשלה או שר הביטחון – ודי יהיה באישור של מוסדות התכנון של המנהל האזרחי. כן מומלץ גם לא לפנות בתים שנבנו על קרקע פלסטינית אלא לפצות את בעלי הקרקעות. אולם מחברי הדו"ח קוראים למדינה, לא לאפשר יותר בנייה על קרקע פרטית כזו בניגוד לחוק. "נדגיש כי התופעה שהתגלתה לעינינו בנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון אינה הולמת התנהגות של מדינה שחרתה על דגלה שלטון החוק. אם מן הדו"ח ייצא מסר, כי ימי 'חומה ומגדל' שהיו יפים לתקופה בה שלט בארץ שלטון זר חלפו מן העולם – דיינו. לחסידי ההתיישבות צריך להיות ברור מכאן ואילך כי הם מצווים לפעול במסגרת החוק בלבד".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן