Skip to content

מדריך לנהיגה בטוחה וחסכונית בחורף

כבכל שנה, הגשמים הראשונים מפתיעים אותנו כל פעם מחדש. מובן שרובנו שמחים לקראתם, אבל כדאי להתכונן מראש לעונה הגשומה והקרה, כדי למנוע תקלות ואסונות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ברור לכולנו שעל הנהג לשנות את אופן נהיגתו בחורף, והאמת היא שרובנו עושים זאת בדרך כלל באופן טבעי. הבעיה בחורף היא שמרווח הטעות קטן באופן משמעותי. לעתים ההחלטה החכמה ביותר במצבי סערה וגשם משתוללים היא לוותר על הנסיעה בכלל", אומר איתי אלון, מומחה לנהיגה נכונה וחסכונית ומנכ"ל אלטרנתיבי- יוצרים תרבות נהיגה. לדבריו, "חשוב לזכור שגשם ראשון נחשב לכזה גם אחרי כמה ימים יבשים. גשם ראשון יכול ליצור רמת חיכוך נמוכה ביותר של הכביש בדומה לחיכוך של בוץ ושמן. הבעיות העיקריות מופיעות בעיקר בדרכים עירוניות ובצמתים".

להלן הכללים לנהיגת חורף בטוחה וחסכונית:

נהיגה בחורף (צילמה: שרית פרקול)
נהיגה בחורף. לא לשכוח את האורות (צילמה: שרית פרקול)

• כיצד נזהה שהרכב עומד להיכנס למצב החלקה?
תחושת הגה "קל" יותר וריחוף או שיוט של גוף הרכב. רוב הנהגים שלא תרגלו נהיגה מתקדמת אינם חשים בתחושות הללו ולכן לא תמיד יהיו ערים למצבם המסוכן.
הפתרון למניעת החלקה הוא הקטנת המהירות ותחזוקת צמיגים מונעת.

• כיצד נבטיח מעבר בטוח בשלוליות?
כשהכביש רטוב נוצר ניתוק חלקי עד מלא בינו לבין הצמיג. במצבים קיצוניים הצמיג אף מרחף על פני המים. לכל צמיג, אפילו חדש ומעולה, יש הספק מוגבל של ניקוז נוזלים. ההספק תלוי בצמיג, בעומק השלולית ובמהירות הנסיעה. לעתים תגלו תוך כדי נסיעה מהירה שאתם עומדים לעבור בשניות הקרובות בתוך שלולית. אין זמן לבלום וגם מסוכן לעשות זאת משום שהתנועה מאחור תפגע בכם.

הפתרונות:

• הפחתת מהירות – המהירות היא הגורם המכריע. לכן, לקראת מעבר בשלולית או בתוך מאגר מים גדול הפחיתו מהירות מוקדם ככל שניתן והאטו קצת ובעדינות.

• יישור ההגה – החשוב מכל הוא ליישר את ההגה ולתת למכונית לעבור בשלולית ללא כוחות צד – ללא מעבר נתיבים או פנייה וללא בלימה, תוך כדי אחיזה חזקה בגלגל ההגה. יש לצפות לכך שהמכונית תיבלם יותר בצד אחד ותיטה לצד אחר עקב כמות לא אחידה של מים משני צדי הרכב. זה עשוי לגרום לסטייה מנתיב, ולכן לא להיבהל. המשיכו להחזיק בהגה חזק ולנסוע ישר.

• ייבוש הבלמים – כשיוצאים מהשלולית יש ללחוץ לחיצה קלה ורצופה על הבלמים, כדי לייבש אותם ולוודא שהם תקינים. לבעלי רכב עם צמיגים רחבים אזהרה: לצמיגים רחבים יותר  יש בעיית ריחוף גדולה מצמיגים צרים ולכן אינכם מוגנים מפני החלקות. זו הסיבה שבצמיגים מודרניים רחבים תמצאו חריצים נכבדים לטיפול בניקוז המים.

• התאמת נעליים וביגוד לנהיגת חורף. בזמן גשם זלעפות אנשים נכנסים במהירות למכונית, המעיל רטוב ודביק ואתם רוצים רק לצאת מהחנייה ולמהר הביתה. ברור שלא ניתן לשלוט במכונית כשלבושים כמו דב קוטב שחזר מצלילה מתחת לקרח, ולכן יש להוריד את המעיל. אבל כמה פעמים כבר קרה לכם שהרגל החליקה על הדוושה בגלל סוליות נעליים רטובות?

לפני נסיעה עליכם לנגב את הסוליות בעזרת נייר ניגוב או סמרטוט. נעלי עקב אף פעם אינן מומלצות לנהיגה מכיוון שהן לא מאפשרות שליטה טובה דיה בדוושות, עלולות להחליק ויכולות אף להפריע לנו ללחוץ בחזקה על דוושת הבלם. בחורף – שבעתיים. מומלץ להחזיק ברכב זוג נעליים יבשות ונוחות לנהיגה, אבל להקפיד לא להניח אותן סמוך לרגלי הנהג, כדי שלא יפריעו להפעלת הדוושות.

• שמירת הפנסים מפני בוץ. טווח התאורה של הרכב משפיע דרמטית על בטיחות הרכב מבחינת שדה הראייה המואר של הנהג, וגם בגלל נראוּת הרכב על ידי אחרים. בחורף אין ברירה לעתים אלא לנקות בעצמנו את הפנסים ולא להמתין לשטיפה השבועית.

• הפעלת מזגן גם בחורף. הצטברות של אדים על החלונות נגרמת משילוב של שני גורמים: הפרש טמפרטורות בין פנים הרכב לסביבה החיצונית ולחות גבוהה שקיימת ברכב סגור. יש לזכור שבעוד שבקיץ אנו מקפידים לשמור על סירקולציה פנימית כדי לשפר את יעילות המזגן, בחורף רצוי תמיד לאפשר למערכת המיזוג להכניס אוויר טרי ויבש מבחוץ. כמו כן, רצוי לכוון את מערכת המיזוג כך שתנשב אוויר כלפי השמשה הקדמית. במקרה שמתאספים אדים שהאוורור והחימום של הרכב לא מצליחים לפזר ניתן להפעיל גם את המזגן במקביל לחימום. הפעלת המזגן מייבשת את האוויר ולכן היא יעילה בפיזור אדים מהחלונות. במקרים קיצוניים ניתן גם לפתוח את החלון. הכנסה של אוויר קר ויבש-יחסית תפזר את האדים. בכל המכוניות החדשות ישנו כפתור ייעודי להפשרת החלון הקדמי. כן ישנה מערכת לפיזור אדים מהחלון האחורי. הכירו את הכפתור מבעוד מועד כדי שלא תצטרכו לחפשו בזמן אמת. במכוניות חדישות ומשוכללות מותקנות מערכות נוספות להפשרת המראות.

חשוב לזכור שחימום יתר של תא הנוסעים והמושבים בכלי רכב יקרים יכול להיות נעים אך מסוכן, כיוון שביכולתו להרדים את הנהג! כדי לחסוך בדלק יש להקפיד ולכבות את כפתור ה-AC (מיזוג) כמה דקות לאחר שהאדים ברכב התפוגגו, ולדאוג במקביל למצב הכנסת אוויר טרי מבחוץ כדי לא להגיע למצב של עיבוי פנימי נוסף.

• נהיגה בתנאי ערפל: בכל חורף בישראל נתקלים בכמה ימים שמתאפיינים בערפל כבד. במקרים מסוימים ערפל יכול להגביל את הראייה למרחק של מטרים ספורים בלבד. כאשר אנו נתקלים בערפל, ראשית עלינו להפעיל את התאורה המתאימה ברכב. על פי חוק כל רכב מורשה לתנועה בישראל חייב באור ערפל אחורי.

אור ערפל אחורי הוא אור אדום חזק ובולט שמאפשר לכלי הרכב האחרים להבחין בכם. בכלי רכב רבים מותקנים גם אורות ערפל קדמיים. להבדיל מהאור האחורי פנסים אלו הם אינם חזקים במיוחד, אלא מפוזרים יותר ומכוונים בזווית נמוכה יותר לצדי הכביש. מטרת אורות הערפל הקדמיים היא להאיר את הכביש מבלי ליצור סנוור משבירת האלומה על ידי ענן הערפל, ולאפשר לנהג לראות את תוואי הכביש, את פסי השול ואת סימוני הנתיבים.

הכירו את בורר המצבים של פנסי הרכב, כדי שבשעת צורך תדעו כיצד להדליק את אור הערפל האחורי. כידוע, אסור להפעיל אורות גבוהים. הדלקתם לא תשפר את הראות למרות שכאשר אנו בתוך ענן ערפל, ובעיקר בלילה, נראה לנו שהכל חשוך והפנסים אינם די חזקים. הערפל שובר את אלומת האור ויוצר סנוור חזק של הנהג.

• רוכבי אופנוע והולכי רגל נסתרים במיוחד בחורף. יש להפסיק עם הרגל היציאה החפוזה מן הרכב. כשיורד גשם ואנו רוצים לצאת במהירות מהמכונית, עלינו להשקיע מאמץ נוסף ולבדוק מאחורינו ומצדדינו שאיננו עומדים לפתוח את דלת הרכב ולפגוע בהולך רגל או ברוכב דו גלגלי.

• ניקיון המראות מאדים הוא משימה מציקה לפעמים ביום גשם, אך הוא יציל חיים.

• הפעילו מגבים במהירות המרבית מבעוד מועד
בתנאי גשם. מומלץ להפעיל את המגבים במהירות המתאימה ולא יותר. לקראת כניסה לשלולית וכשהתנועה ממול עומדת לעבור בשלולית גדולה יש להגביר את מהירותם למהירות המרבית. כל נהג מכיר את הרגע שבו נוסעים עם "שלולית" על הזכוכית בלי לראות כלום, עד שהמגבים מצליחים להתגבר על המים. מומלץ ורצוי להחליף מגבים לפני החורף. היום מגבים טובים הם לא יקרים ולכן לא משתלם לחסוך ולהישאר עם המגבים הישנים.

• ודאו לחץ אוויר תקין בצמיגים. לחץ אויר לא נכון פוגם בתפקוד הצמיג, עובדה זו נכונה גם בחורף. צמיג ללא אוויר אוחז פחות טוב בכביש. כאשר ממילא רמת האחיזה נמוכה עקב כבישים רטובים הסכנה גדולה יותר. זאת ועוד, לצמיג ללא אוויר יש נטייה גדולה יותר "לרחף" בכניסה לשלוליות. יש לבדוק את הצמיג ולוודא שאין בו נזקים, נפיחויות בדופן, עיוותים (נדיר יותר בשנים האחרונות), וכדומה. מומלץ להחליף צמיגים לכל המאוחר שלוש שנים מעלייתם על הכביש ואחרי מקסימום 80,000 ק"מ.

עובי חריצי צמיג – כשהצמיג אינו יכול לנקז את כל המים שבין הצמיג לכביש נוצרת תופעת ריחוף.
למרות שהחוק מגדיר צמיג תקין ככזה שעומק החריצים שלו הוא 2 מ"מ, לא מומלץ לנסוע עם צמיג שעומק החריצים בו פחות מ-4 מ"מ, מכיוון שהחריצים ההכרחיים לניקוז המים ושמירה על אחיזה בכביש רטוב.

חשוב לדעת כי נוסף לבטיחות, לחץ אוויר תקין מקטין את בלאי הצמיג ואת צריכת הדלק באופן משמעותי. חוסר של 10 יחידות לחץ PSI מגדיל את צריכת הדלק ב – 3%.

• המלצות נוספות לנהיגת חורף:

1. לא להחנות את המכונית במקום מועד להצפה.

2. לא לנסוע במצב קרח או שלג – אין כמעט אפשרות לנהוג בתנאי שלג וקרח ללא אמצעים מיוחדים ומיומנות גבוהה. זוהי הרפתקה שעתידה להסתיים בנזקים, ואולי אף גרוע יותר.

3. לא להשאיר חלונות פתוחים כשיוצאים מהרכב.

4. לבדוק את תקינות המצבר לפני החורף – מאוד לא נעים להיתקע בגשם ללא יכולת התנעה.

• כללים לנהיגה מונעת:

1. הגדילו את מעטפת הבטיחות סביב המכונית כדרך להתמודד עם מגבלות החורף ועם נהגים אחרים שאינם חפים מטעויות.

2. שמרו מרחק מכלי הרכב סביבכם.

3. האם אתם בודקים את התנועה מאחור לפני כל שינוי, בלימה או האטה? האם אתם יודעים כל הזמן מה נמצא מאחוריכם? האם הבלימה שלכם לוקחת בחשבון את הבלימה של הטור מאחוריכם? האם אתם מחפשים "נתיב מילוט" בכל שלב בנהיגה? כשבודקים את המצב בכביש – לרוב התשובות שליליות.

4. לא לעשות תנועות חדות.

אזהרה – לא לנסות את כללי הנהיגה האלה בתנאי אמת, אלא להתאמן במגרש אימונים, כדי ללמוד ולצאת עם הידע הבטיחותי.

וכאן אפשר לראות מה קורה כשלא שומרים על כללי הבטיחות לנהיגה בכביש רטוב וגשום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן