Skip to content

חברות דירוג האשראי – הזנב שמכשכש בכלב

מי שנתן לסוכנות האשראי STANDARD & POOR'S את שמה – הוא במקרה הטוב בעל חוש הומור נדיר. במקרה הרע הוא בעל חוש נבואי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יכול להיות שאני לא מבין על מה אני מדבר. סביר להניח שכלכלנים יגידו שאני מדבר שטויות. אבל תהרגו אותי – אני לא מבין את הפחד שסוכנויות דירוג האשראי מטילות על הכלכלה העולמית. מעצמות כמו ארה"ב, צרפת, גרמניה וסין, ממתינות בחיל וברעדה למוצא פיהן ומשקשקות כעלה הנידף ברוח. זו כלכלה זו? איפה ההגיון?

הנה הבוקר, אפילו ראש ממשלתנו, בישיבת הממשלה, לא התאפק והזכיר בדברי הפתיחה שלו את סוכנות דרוג האשראי STANDARD & POOR'S, שהורידה את דירוג האשראי של תשע מדינות מובילות באירופה, ובהן צרפת.

לא לחינם פתח ראש הממשלה את דבריו בהורדת האשראי למדינות אירופה. מן הסתם ביקש לדוג לעצמו מחמאות על מדיניותו הכלכלית. "אני מציין זאת", אמר, "משום שלפני ארבעה חודשים בלבד אותה סוכנות העלתה את דרוג האשראי של ישראל. כלכלת ישראל בולטת לטובה כתוצאה מהמדיניות האחראית שאנחנו מנהלים. אנחנו לא פורצים את מסגרות התקציב ושומרים על הכלל הראשון בניהול כל משק לפיו אתה לא מוציא יותר ממה שאתה מכניס".

נתניהו: משתבח בהמלצות Standard & Poor. צילום: ציפי מנשה

הללויה! שאפו לראש הממשלה! אבל האם הכל צריך להישפט עפ"י סוכנות זו או אחרת של דירוג האשראי? ומה אם שתי סוכנויות ימליצו המלצות הפוכות? – והיו דברים מעולם. מה יעשה אז ראש הממשלה?
מצטער, כהדיוט כמעט מוחלט בכלכלה, משטר הפחד שמטילות סוכנויות דירוג האשראי, על הכלכלה העולמית, נשמע לי כזנב שמכשכש בכלב. זה לא נראה לי הגיוני שחברה או סוכנות – תהיה מכובדת ככל שתהיה ויהיו כלכלניה גאוני הדור ככל שיהיו – יפילו את חתיתם על כל העולם ואשתו. ואולי הכלכלן שהכין את הסקירה רב עם אשתו בבוקר והתבלבל במספרים? ואולי קיים ניגוד אינטרסים מובנה אצל מי מאלו שהכינו את ההמלצה להורדת דירוג האשראי? ואולי סתם טעו?

יכול להיות שהכל קשקוש מקושקש, אבל דבר אחד בטוח: הכלכלה הקפיטליסטית, הרב לאומית, כמו שהיא נראית היום – היא לא משהו. היא שבירה. היא פריכה. היא נתונה למצבי רוח קיצוניים ואגב כך מטרללת את העולם כולו, ומאמללת את המשקיעים שמשום מה עדיין שמים את מבטחם בה. עושה רושם שמה שמכתיב בימים אלו את מהלכי הכלכלה הגלובלית, זו יותר ההיסטריה של המשקיעים בבורסות, מאשר הכלכלה הריאלית.

תנו לי פסיכיאטר טוב – ואני מתקן את הכלכלה. מצד שני, פסיכיאטר טוב עולה המון כסף, לפחות כמו עורך-דין צמרת. אז אולי כדאי לחשוב מחדש לפחות על כללי רגולציה גלובליים חדשים, שימנעו את התגובות ההיסטריות בבורסות, למשמע כל 'גרעפס', מכיוונה של סוכנות לדירוג אשראי. אולי כדאי למתן באמצעות כללי רגולציה חדשים את התזזיתיות ההיסטרית בשוקי ההון הגלובליים. יתכנסו נא נגידי המדינות המובילות בכלכלה העולמית – ולא ייצאו עד שלא ימצאו את הדרך להכניס גם קצת הגיון בכלכלה, ולמנוע עליות ונפילות היסטריות שרק מלבות את אי היציבות הכלכלית.

ולבסוף, הערה קטנה: תודו כי מי שנתן לסוכנות דירוג האשראי STANDARD & POOR'S את שמה – הוא במקרה הטוב בעל חוש הומור נדיר. במקרה הרע הוא בעל חוש נבואי שראה מראש כי חברות דירוג האשראי מובילות את כלכלתנו הגלובלית לסטנדרט של עוני…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן