Skip to content

הקץ להשפלת כוכבי ריאליטי? כללים חדשים

זכייני טלוויזיה יישאו באחריות לשמירה על בריאות משתתפי תכניות ריאליטי ויחויבו להעניק לרופאים מלווים של תכניות מסוגה זו אוטונומיה מוחלטת, שתאפשר להם להוציא משתתפים מתכנית ולהחליט על דרך הטיפול הראויה על סמך עקרונות מקצועיים בלבד.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעקבות פרסום שערוריית מתן התרופות הפסיכיאטריות למשתתפי האח הגדול קבעה הרשות השנייה כללים חדשים ומחייבים לתכניות ריאליטי ודומותיהן במגמה להגן על הבריאות הנפשית והפיזית של המשתתפים ולשמור על כבודם.

סער שיינפיין מעיד בפרשת הכדורים הפסיכיאטריים (צילום מתוך ערוץ הכנסת)

הכללים שנקבעו בישיבת מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ביום חמישי האחרון, נשענו על בדיקה מקיפה שקיימה בחודשים האחרונים הנהלת הרשות בראשות אילת מצגר המנכ"לית בפועל. הרשות השנייה עירבה בבדיקתה את משרד הבריאות ואת הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, וביקשה לקבל את חוות דעתן המקצועית בסוגיה. הבדיקה אף כללה בחינה של התנהלות הזכיינית "קשת" ומשלוח שאלונים למתמודדי מגוון תכניות ריאליטי שחוות דעתם נלקחה בחשבון בעת הסקת המסקנות.

הרשות ציינה כי בעלי זיכיונות לשידורים מסחריים נושאים באחריות ציבורית לאופי ולאיכות השידורים אותם הם משדרים בערוצים 2 ו-10 שהינם ערוצי ברודקאסט בישראל. אחריות זו גוזרת מחויבויות שונות, בין היתר, לאתיקה בשידורים ושמירה על כבוד האדם, אשר עיקריה קבועים בהוראות הדין וכן לשמירה על הוראות מדריך האתיקה בעצמו וע"י המועסקים מטעמו.

הכללים שקבעה המועצה מחייבים שקיפות, גם כלפי משתתפי תכניות הריאליטי. כללים אלה מחייבים את הגורם המשדר תכניות מציאות/שעשועונים לנסח ולפרסם באתר האינטרנט שלו תקנון המגדיר את כללי התכנית וכללי ההשתתפות בה.

עוד קובעים הכללים כי הרופאים הפועלים במסגרת התכניות יהיו מחויבים לפעול לפי הנחיות הגורמים הרפואיים המקצועיים המוסמכים (עקרונות משרד הבריאות וההסתדרות) וכי האחריות על התכנים המשודרים והפיקוח על כללי אתיקה בשידורים חלה על הגוף המשדר שיהיה אף אחראי לכך שהחוזים שנחתמו עם המשתתפים עומדים בהוראות כל דין, ויוודא שהצוות הרפואי הפועל עבורו בתכנית יהיה מודע לעקרונות ולכללים ויתחייב לפעול על פיהם.

האחריות אף חלה על הגורמים הרפואיים הפועלים מטעם הזכיין כמו הרופא המלווה שיתחייב להקפיד על חובתו המקצועית, ישמור על עצמאותו המקצועית, יפעל לטובת המתמודד, ולא יסכים לכל התניה מטעם ההפקה המגבילה את שיקול דעתו. כללים אלה מפקידים בידי הרופא המלווה את הסמכות הסופית והמכריעה בכל הנוגע לבריאות המשתתף: הוא יהיה רשאי להורות על הפסקת השתתפותו של מתמודד, ויהיה זמין לכל משתתף בכל שלב משלבי התכנית ועוד.

הקוד האתי שקבעה "קשת" בעקבות הפרשה זכה לברכת הרשות שתבעה במסגרת בדיקתה פרטים והבהרות בנוגע לכשירות המתמודדים להשתתף בתכנית וכן לגבי הטיפול הרפואי, הפיזי והנפשי, שקיבלו במהלך התכנית. כמו כן דרשה הרשות לקבל הבהרות לגבי התנהלותו של ד"ר רבינוביץ, המצב בו היה נתון המתמודד סער שיינפיין בתוכנית, והתנהלות חברת ההפקה. קשת אף נדרשה לספק לרשות מסמכים כגון תקנון כללי התנהלות "בית האח הגדול", הסכם ההתקשרות בין מתמודד בבית "האח הגדול" לבין הפקת התכנית, הסכם התקשרות בין הפקת התכנית לבין "קשת", כללי פורמט "האח הגדול" של חברת ENDAMOL המפיצה את הפורמט ומערכת ההסכמים המלאה של "קשת" ו/או חברת ההפקה עם ד"ר רבינוביץ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן