Skip to content

בחוץ מפגינים אלפים, בכנסת מעדיפים את המזנון

רווחה? זה טוב לבחירות. לא בכנסת. דיור בשכר דירה הוגן? לא מעניין את החכי"ם ושרי הממשלה. הם כבר העלו חמש פעמים את שכרם השנה ועדיין היד נטויה. כך נפלה הצעת החוק האוסרת להפלות בין קונים או שוכרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רווחה? זה טוב לבחירות. לא בכנסת. דיור בשכר דירה הוגן? לא מעניין את החכי"ם ושרי הממשלה. הם כבר העלו חמש פעמים את שכרם השנה ועדיין היד נטויה. כך נפלה הצעת החוק האוסרת להפלות בין קונים או שוכרים

מאת אליק מאור

בעוד אלפי מפגינים מוחים מול הכנסת על גזענות, אפליה, הדרה, יוקר מחיה ורווחה, דחתה הכנסת הצעת חוק האוסרת על בעלי דירות להפלות בין קונים או שוכרים, ברוב גורף. איש מחברי הקואליציה לא תמך; רבים פשוט לא טרחו להגיע. כרמל שאמה היה היחיד בין חברי הקואליציה שנמנע בהצבעה.

ההצעה אוסרת אפליה על רקע גזע, מוצא עדתי, נכות, השקפה דתית ועוד. מי שנבחר להשיב בשם הממשלה היה משום מה השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', שאמר בקצרה: "הממשלה אינה יכולה לתמוך בהצעת החוק כי המתווה גורף ומעורר קשיים." הוא טען, כי ההצעה פוגעת בחופש הקניין ובחופש החוזים ולכן, "הממשלה מתנגדת להצעת החוק".

ח"כ אילן גילאון, מיוזמי החוק נגד אפליה בדיור (צילום: רפי מיכאלי)

חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ), מיוזמי החוק, הגיב בקצרה ואמר: "במצב שבו אי-אפשר לשכור דירה, כל המפעל הציוני לא שווה פרוטה שחוקה אחת".

חברי כנסת, שטוענים מעל כל במה שהם-הם חברי הכנסת החברתיים ועל דגלם חרוטים הרווחה והצדק החברתי, הרימו את ידם נגד ההצעה בשוויון נפש ובחוסר העניין.

חברי כנסת אלה פשוט תמכו באותם אלפי משכירי דירות וקבלנים, שמנצלים למעשה את הביקוש הרב לדיור בהשכרה ותובעים מחירים שבדרך כלל אין בינם לבין הנכס המושכר שום קשר. כך אפשר למצוא בירושלים מרתפי חנייה שהפכו לדירות "יוקרה" בנות חדר או שניים, המושכרות באלפי שקלים ללא שום הצדקה. ודירות מגורים במרכז ובגוש דן, שחולקו לארבע יחידות דיור בנות חדר וחצי, המושכרות במחירים המגיעים לאלפיים ושלושת אלפים שקלים ליחידה.

הצבעתי והתחשק לי להקיא

חברי הקואליציה העדיפו לשמור על יציבות כיסאותיהם בכנסת זו וישרו קו עם ראש הממשלה. "אני יודע שכשהצבעתי נגד הצעה הזו", אמר ח"כ מהקואליציה, שביקש מטעמים מובנים להישאר בעילום שם, "התחשק לי להקיא. אבל אני לא יכול לפעול נגד הממשלה וסיעתי".

אלו שמות חברי הקואליציה שהתנגדו ופסלו את ההצעה ללא  מצמוץ עפעף: אלי ישי, יולי אדלשטיין, יצחק אהרונוביץ, אורי אורבך, אורי אורלב, דוד אזולאי, ישראל אייכלר, רוברט אילטוב, זאב אלקין, אופיר אקוניס, בני בגין, דניאל הרשקוביץ, יצחק וקנין, נסים זאב, ציפי חוטובלי, אמנון כהן, יצחק כהן, משה כחלון, יעקב כץ, ישראל כץ, לימור לבנת, יריב לוין, משה ליצמן, משה מטלון, אברהם מיכאלי, אלכס מילר, סטס מיסז'ניקוב, אורי מקלב, דן מרידור, יעקב מרגי, אורית נוקד, לאה נס, גדעון סער, פאינה קירשנבאום, מירי רגב, דוד רותם, שלום שמחון, ליה שמטוב, אהוד ברק, אנסטסיה מיכאלי, חמד עמאר, עוזי לנדאו.

אלו החברים שתמכו בהצעת החוק: עפו אגברייה, רוחמה אברהם, רחל אדטו, דניאל בן-סימון, אבישי ברוורמן, מוחמד ברכה, אילן גילאון, רונית תירוש, מחמוד גנאים, ניצן הורוביץ, חנין זועבי, דב חנין, אחמד טיבי, גאלב מג'אדלה, חנא סווד, מרינה סולודקין, מאיר שטרית, שלמה מולה, שלי יחימוביץ', אורית זוארץ, ג'מאל זחאלקה.

נמנע: כרמל שאמה.

יתר חברי הקואליציה, ובמיוחד האופוזיציה, אפילו לא טרחו  להגיע למליאה ולהצביע עבור חוק חברתי חשוב זה. רובם היה פשוט במזנון הכנסת.  והמפגינים? הם ימשיכו להפגין ולמחות והשיירה תעבור.

2 Comments

  1. משה שכביץ
    22 בינואר 2012 @ 8:25

    נפגש בשש לפניי הבימה

  2. דרור ברקת
    21 בינואר 2012 @ 12:14

    כולי מלא בחילה , אבל הדלי כבר מלא ….גם מערכת מיחזור השפכים כבר קורסת. נראה שאין ברירה אלא להפעיל מטחנות של חומר גס מחד- ולהכניס יותר מיקרובים מעכלי צואה למדמנה הזאת ששמה הכנסת הנוכחית…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן