Skip to content

השר נאמן אישר: ילדי גרושים ופרודים לא יעברו אוטומטית לידי האם

החלטת שר המשפטים לאמץ את המלצות הוועדה הציבורית, שמפקיעה מידי האם את החזקה האוטומטית - עוררת סערה שאותה מובילים ארגוני הנשים. המלצות הוועדה יועברו ליועהמ"ש לחקיקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החלטת שר המשפטים לאמץ את המלצות הוועדה הציבורית, שמפקיעה מידי האם את החזקה האוטומטית – עוררת סערה שאותה מובילים ארגוני הנשים. המלצות הוועדה יועברו ליועהמ"ש לחקיקה

מאת צבי זינגר

חזקת הגיל הרך, לפיה הילד נמסר אוטומטית לידי האם, במצב של פרידה או גירושין – תתבטל. כך החליטה ועדה ציבורית שבחנה את הנושא במשך כשש שנים. שר המשפטים, יעקב נאמן, אימץ את המלצות הוועדה והחלטתו מעוררת סערה רבתי, כשאת עיקר ההתנגדות מובילים ארגוני הנשים.

יעקב נאמן: אישר ההמלצות ועורר סערה. צילום - אתר הכנסת

הוועדה הציבורית, ועדת שניט, מונתה במרץ 2005, כדי לבחון את ההיבטים המשפטיים של האחריות ההורית בגירושים. במסקנותיה היא המליצה לבטל את חזקת הגיל הרך, לפיה ילדים להורים גרושים או פרודים, עד גיל שש מועברים אוטומטית לחזקת האם, אלא אם החליט בית המשפט שיש סיבות מיוחדות לקבוע אחרת. במקום זאת, המליצה הועדה שכל מקרה ייקבע לגופו בבית משפט לענייני משפחה. מסקנות הוועדה יועברו ליועץ המשפטי לממשלה לשם הכנת חקיקה מתאימה.

עוד הציעה הוועדה, לקבוע בחוק קווים מנחים לקביעת טובת הילד על ידי בית המשפט במקרה ובו ההורים אינם מגיעים להסכמה. זאת בשל חשש הוועדה שביטול "חזקת הגיל הרך" עלול להגביר את יצר ההתדיינויות ואת השימוש לרעה בהליכים המשפטיים לתכליות זרות.

הוועדה הסכימה גם שכדי לשמור על טובת הילד ולהימנע מפגיעות בו – הנגרמות מהתדיינות בעניינו בבית המשפט – יש לעודד הידברות בין ההורים באמצעות גישור או ייעוץ טיפולי. לשם כך הם הציעו לקבוע כי ההורים חייבים להשתתף בפגישת מידע, היכרות ותיאום לפני הגשת תלונה בענייני האחריות ההורית.

כדי לצמצם את זמן ההתדיינות בענייני הילד ולנוכח העומס הכבד המוטל על העובדים הסוציאליים, ביקשה הוועדה שבית המשפט לא יורה על עריכת תסקיר של עובד סוציאלי, אלא אם התקיים בפניו דיון בהשתתפות ההורים לאחר שבית המשפט התרשם כי יש צורך בכך.

ח"כ זבולון אורלב: מסתייג. תצלום - אתר הכנסת

הוועדה קובעת בין השאר כי ההורים והמדינה נדרשים להעמיד בראש מעיניהם את טובת הילד, באופן שיהווה שיקול ראשון במעלה בכל פעולה שהם נוקטים בענייניו. עקרון העל של "טובת הילד" מבטא תפיסה שעל ההורים לתת משקל מועדף לזכויות הילד וצרכיו ההתפתחותיים, משום שהם אחראים להתבגרותו.

"מדובר במהפכה של ממש"

ח"כ נחמן שי (קדימה) מברך על ההמלצות: "ועדת שניט שמה במרכז את טובתו של הילד ויוצרת בהמלצותיה שוויון באחריות לילד המשותף בין אבות ואימהות. האחריות ההורית עליה ממליצה הועדה תקדם את הקשר המשמעותי של הילד עם שני ההורים, גם במקרה של גירושין כואבים. מדובר במהפכה של ממש שכל כולה היא שמירה על איכות חייו של הילד ".

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) מסתייג: "לא שוכנעתי שיש צורך סוציאלי או חינוכי לשנות את חזקת הגיל הרך. גם לא קראתי אף מחקר המלמד על הצורך המקצועי בשינוי. לכן אנהג בסוגיה זו בזהירות רבה. רק אם יתברר שטובת הילד, כערך מוביל, מחייבת שינוי,

ח"כ נחמן שי: תומך. תצלום - אתר הכנסת

אתמוך בו". אורלב מסר כי בתחילת החודש הבא תתקיים ישיבה משותפת של הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ציפי חוטובלי ושל הוועדה לזכויות הילד בראשות זבולון אורלב, בהשתתפות שר המשפטים יעקב נאמן ויו"ר הועדה, פרופ' דן שניט.

אולם רוב הקולות היו של מתנגדי ההמלצות. בארגון ויצ"ו, בנעמ"ת ובשדולת הנשים נשמעו קולות של התנגדות תקיפה. זאת, בטענה כי אימוץ מסקנות ועדת שניט יפגע קשות בילדים, יגביר את סבלם ויהפוך את שאלת המשמורת עליהם לאמצעי של סחיטה. עוד טוענים בארגוני הנשים כי ביטול חזקת הגיל הרך רק תעמיק את חוסר השוויון בין המינים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן