Skip to content

נגיד בנק ישראל יסיים את כהונתו בסוף יוני

פישר מסיים 8 שנות כהונה כנגיד בנק ישראל - כ-22 חודשים לפני תום כהונתו • פרופ' אבי בן בסט ופרופ' מנואל טרכטנברג הם שמות המובילים להחליפו בתפקיד. ח"כ הרצוג: "עם פרישתו, עננה של ספק תרחף מעל מדיניותו הכלכלית של בנימין נתניהו ואמון הציבור בה יפחת עוד יותר״
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, הודיע היום לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, על כוונתו לסיים את כהונתו ב-30 ביוני, 2013, בתום יותר מ-8 שנות כהונה כנגיד. הנגיד ציין, כי בנוסף למטרתו לקדם את המשק הישראלי, אחת המשימות העיקריות שהציב לעצמו היתה להעביר חוק חדש לבנק ישראל.

הנגיד מסר, כי במהלך החודשים הקרובים ימשיך לעסוק באופן מלא בכל הנושאים שעל סדר יומו של הבנק, דבר שיאפשר לממשלה לנהל תהליך מסודר ומעמיק לבחירת הנגיד הבא.

עוד הוסיף הנגיד, כי הוא אסיר תודה על ההזדמנות שממשלת ישראל העניקה לו לשמש כנגיד בנק ישראל, בעיקר בתקופה כל כך מאתגרת של משבר כלכלי עולמי, מציאות גיאו-פוליטית סבוכה ואתגרים חברתיים רבים. 

סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל היוצא (צילום: ציפי מנשה)
שותף מרכזי או מבוגר אחראי. סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל היוצא (צילום: ציפי מנשה)

הנגיד מודה לראש הממשלה, לשר האוצר, ליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, לחברי הועדה המוניטרית וחברי המועצה המנהלית של בנק ישראל, להנהלת ולעובדי בנק ישראל על שהייתה לו הזכות לעבוד עימם במהלך כהונתו כנגיד.

בהתאם להערכות מומחי הבנקאות בארץ, המועמדים הבולטים להחלפת פישר הם פרופ' אבי בן בסט, לשעבר בכיר מאוד בבנק ישראל ומנכ"ל משרד האוצר, ופרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המל"ג.

ראש הממשלה נפגש בצהריים עם נגיד בנק ישראל והודה לו תרומתו הרבה לכלכלת ישראל בשתי הקדנציות שמילא בשמונה השנים האחרונות. רה"מ בנימין נתניהו: "פרופסור סטנלי פישר היה שותף מרכזי בצמיחתה הכלכלית של מדינת ישראל ובהישגים הכלכליים שאליהם הגיע המשק הישראלי. ניסיונו, חוכמתו וקשריו הבינלאומיים פתחו דלת לכלכלות העולם וסייעו למשק הישראלי להגיע להישגים רבים, ועוד בתקופה של משבר כלכלי עולמי. אני מודה לסטנלי פישר. היתה לי הזכות לעבוד איתו הן כשר אוצר כשמונה לתפקיד והן כראש ממשלה בארבע השנים האחרונות ואני בטוח שהוא ימשיך לתרום למדינת ישראל".

בפגישה אמר נתניהו: "לפני שמונה שנים אמרתי לך שיש פה תפקיד קשה, מאתגר, אבל שאתה יכול לעשות איתו דברים גדולים למען כלכלת ישראל. היום אתה מאמין לי. אני חושב שכולנו רואים שתרמת תרומה ייחודית למשק הישראלי, לא רק בדברים שנעשו כאן ובבנק ישראל אלא גם בדרך שבה פתחת דלתות וייצגת את כלכלת ישראל בעולם. סגרנו פערים מול אירופה ומול מדינות רבות בעולם ואת זה לא יכולנו לעשות בלי מדיניות משולבת, כולל מדיניות אחראית של בנק ישראל. אחרי שמונה שנים של עבודה משותפת גם כשר אוצר וגם כראש ממשלה אני רוצה להודות לך על התרומה הגדולה שלך למשק הישראלי ולהגיד שיש לך צו 8. אתה עוד תיקרא ותידרש לעזור לנו. אי אפשר לוותר עליך".

פרופ' פישר הודה לראש הממשלה: "בשנים שהייתי כאן הצמיחה המהירה שלנו הייתה מבוססת על דברים שנעשו בשנים הקודמות – תוכנית הייצוב, הרפורמות וכו', שגרמו לצמיחה המהירה שהייתה לנו אפילו עד לפני שנה, כאשר צמחנו בקצב של חמישה אחוז שזה מצוין. אני מודה לך על ההזדמנות הזאת".

ראש הממשלה נפרד מהנגיד (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
"ניסיונו, חוכמתו וקשריו הבינלאומיים פתחו דלת לכלכלות העולם". ראש הממשלה נפרד מהנגיד (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

שטייניץ: תרומה איכותית ומשמעותית

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, התייחס להודעת הנגיד, פרופסור סטנלי פישר וציין כי "אני מודה לנגיד סטנלי פישר על שנים של תרומה איכותית ומשמעותית לכלכלת ישראל – תרומה שבאה לידי ביטוי גם בתקופות של שגרה ורגיעה כלכלית וגם בתקופה הסוערת של המשבר הגלובלי והתערערות הסדר העולמי הכלכלי".

שטייניץ הוסיף: "סטנלי הפך לנכס לא רק לכלכלת ישראל אלא גם לתדמיתה הבינלאומית של ישראל, בזכות מעמדו וקשריו בעולם. כשר אוצר בארבע שנים האחרונות זכיתי לשיתוף פעולה הדוק, פורה ושוטף עם הנגיד, ובהזדמנות זו אני מודה לו במיוחד על התרומה החשובה בקבלת ישראל לארגון ה-OECD  ולגיבוי הפומבי והקריטי בתקופת פעילותה של ועדת ששינסקי מול הלחצים האדירים שנאלצנו להתמודד עמם בארץ ובעולם".

שר הביטחון אהוד ברק, אמר היום בתגובה לפרישתו של פישר: "ישראל עומדת להיפרד ממנהיג כלכלי יוצא דופן שתרם תרומה עצומה לחיזוק הכלכלה, למעמדה הבין לאומי של ישראל, דרך הניווט של בנק ישראל והייעוץ הכלכלי השוטף לממשלה. משקלו הסגולי והאישי של סטנלי פישר תרם לכך שעמדתו נשמעה מעבר לתחום המידי של אחריות בנק ישראל בכל הסוגיות הקשורות לסדר העדיפות הלאומי והמשמעויות הכלכליות והתקציביות שלו. הנגיד פישר תרם גם ליחסים עם שכנינו ולמעמדה של ישראל בקהילה הכלכלית הבין-לאומית. לא נותר אלא לאחל לסנטלי פישר הצלחה מכל הלב בכל אשר יפנה ולצפות שישראל תוכל תמיד ליהנות מעצתו גם כשלא יהיה בתפקיד".

ח״כ יצחק הרצוג, יו״ר סיעת העבודה: ״נגיד בנק ישראל סטנלי פישר היווה בשנים האחרונות את עמוד התווך המרכזי של כלכלת ישראל ואזרחי המדינה חשו ביטחון ושקט נפשי מתפקודו כנגיד. עם פרישתו, עננה של ספק תרחף מעל מדיניותו הכלכלית של בנימין נתניהו ואמון הציבור בה יפחת עוד יותר״.

כהנוביץ: המבוגר אחראי

"סטנלי פישר כיהן כנגיד מצוין, מלבד הניהול המוניטרי המקצועי, השפעתו הייתה רבה מאוד גם בתחום הפיסקאלי בו ייעץ לממשלה", מציין אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי בכלל פיננסים.

לדבריו, "פישר תמיד שימש כמבוגר האחראי, התעלם מהפוליטיקה סביבו והקפיד לעבוד בצורה מקצועית ואחראית, טיפל ודאג לגירעון המדינה, לתקציב שלא ייפרץ ונתן מילתו בנושאים חשובים. אין ספק כי גם המשקיעים הזרים נתנו בו אמון ובמדיניות שהוביל".

כהנוביץ טוען, כי "פישר משאיר אחריו מערכת מקצועית עם וועדה מוניטארית רחבה הקובעת את המדיניות, בניגוד לעבר שבו אדם אחד קבע את המדיניות המוניטארית. אין ספק כי מי שלא יחליף את הנגיד יזכה לעבוד עם צוות מקצועי ומוביל".

"להערכתנו, בהמשך הדרך נראה רגיעה בשווקים. המשקיעים לרוב נוטים להבהל כתגובה ראשונית, ראינו את זה ב-2005 עם עזיבת נתניהו את משרד האוצר ובארועים דומים אחרים אשר השפעתם על השווקים הייתה קצרת טווח", מסכם כהנוביץ.

יחימוביץ': הבעת אי אמון בראש הממשלה

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', אומרת כי התפטרותו המפתיעה בטרם עת של הנגיד סטנלי פישר, היא  הבעת אי אמון קשה בראש הממשלה נתניהו, וסטירה מצלצלת בפניה של מדיניותו הכלכלית. התפטרות זאת מתרחשת תוך שאגף התקציבים באוצר קורס, ושעה שנתניהו ושותפיו הקואליציוניים מתכננים  שורה של גזרות נוראות על הציבור.

יחימוביץ': "אף שפישר ואני היינו חלוקים לא אחת, היינו שותפים בוועדת הכספים לחקיקת חוק בנק ישראל, ואני יכולה להעיד מקרוב כי מדובר במנהיג כלכלי אמיץ שלא נרתע מצעדים לא קונבנציונאליים. התפטרותו, דווקא על רקע העובדה שאין מחלוקת אידיאולוגית מהותית בינו ובין נתניהו,  מעבירה מסר מדאיג לאזרחי ישראל, שכן הנגיד מאותת שאינו מוכן להיות שותף לכאוס הכלכלי ולגיהנום החברתי שישררו בישראל לאחר הקמת הממשלה החדשה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן