Skip to content

משרד התיירות לא מוותר על דירוג המלונות

מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי בוועדת הכלכלה: תוך חודשים ספורים תיבחר חברה אשר תתחיל את הדירוג בתחילת שנת 2014. לדבריו, עד סוף החודש, ישלים משרד התיירות את הבדיקות והדיונים לצורך עדכון המכרז ושיפור תנאי הסף, וייצא במכרז חדש. נשיא התאחדות המלונות פדרמן הזהיר מפני עלייה במחירי הנופש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"תוך חודשים ספורים תיבחר חברה, אשר תתחיל את הדירוג בתחילת 2014", כך אמר הבוקר מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי  בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת על דירוג בתי המלון. הלוי: "המשרד נחוש לבצע את דירוג בתי המלון בישראל. עד סוף החודש, ישלים משרד התיירות את הבדיקות והדיונים לצורך עדכון המכרז ושיפור תנאי הסף, וייצא במכרז חדש".

מלונות באילת. בתי המלון מדרגים את עצמים בדירוג כוכבים, ואף קובעים מחיר לפי הדירוג, למרות שהחוק והתקנות אוסרים עליהם לעשות זאת (צילום: עירית רוזנבלום)
מלונות באילת. בתי המלון מדרגים את עצמים בדירוג כוכבים, ואף קובעים מחיר לפי הדירוג, למרות שהחוק והתקנות אוסרים עליהם לעשות זאת (צילום: עירית רוזנבלום)

דירוג בתי המלון מוסדר בתקנות שירותי תיירות, שאושרו ע"י ועדת הכלכלה, ופורסמו ב-3.1.2013. התקנות ייכנסו לתוקף ב-3.9.2013 ותעודות מלון רשום שהמשרד הנפיק מכוח התקנות הישנות, יישארו בתוקפן עד ספטמבר 2014.

על פי התקנות, "הבודק", כלומר מי שיבצע את הדרוג בפועל, וימונה על ידי השר, יהיה בעל ניסיון בדירוג לפי השיטה המוגדרת באמות המידה, כלומר, שיטת Hotelstars האירופאית.

לבחירת הבודק יצא משרד התיירות במכרז פומבי. למכרז הוגשו ארבע הצעות. ועדת משנה של ועדת המכרזים, ואח"כ ועדת המכרזים, מצאו לאחר בדיקה ובחינה ודיון, כי אף אחת מההצעות לא עמדה בתנאי הסף, ולכן בוטל המכרז.

בתשובה לשאלות יו"ר הוועדה, אבישי ברוורמן, התייחס היועץ המשפטי של משרד התיירות, עובד קדמי, לתהליך המכרז. לדבריו, אחד מתנאי הסף שהחברות לא עמדו בו היה ניסיון בתכנון וביצוע דירוג של לפחות 100 בתי מלון לפי שיטת Hotelstars. קדמי הוסיף כי כעת הותאמו דרישות המכרז.

נשיא התאחדות המלונות, עמי פדרמן, טען כי הדירוג אמנם יספק הרבה עבודה, ל אך הציבור לא ייצא נשכר ממנו. היו"ר פרופ' ברוורמן אמר כי הדירוג נועד להגביר את השקיפות ויהיה בכוחו גם להוזיל את מחירי הנופש. פדרמן הגיב ואמר כי הקריטריונים האירופים אינם מחמירים. הוא אף הזהיר מפני עלייה במחירי הנופש, ואמר כי מלונות שיקבלו 4 כוכבים, למשל, ידרגו עצמם כמלונות 5 כוכבים.

יו"ר אגודת מורי הדרך, יעקב מיטרני, אמר כי הדירוג נחוץ בעיקר לטובת התיירים מחו"ל. לדבריו, רבים מהם נבוכים כשהם מגיעים למלונות בישראל ונתקלים בפער בין מה שציפו לקבל בתמורה לכספם לבין מה שקיבלו בפועל. המשנה למנכ"ל לשכת מארגני התיירות, עודד גרופמן, הוסיף כי תיירים מחו"ל שאינם מרוצים, לא יחזרו לישראל. לדבריו, בתי המלון מדרגים את עצמים בדירוג כוכבים, ואף קובעים מחיר לפי הדירוג, למרות שהחוק והתקנות אוסרים עליהם לעשות זאת.

הלוי: נטפל גם בנושא הצימרים והדירות להשכרה לתיירים

ח"כ מיכל רוזין אמרה כי הישראלים צובאים על נתב"ג כי הם מחפשים אפשרויות לחופשות נורמלית במחיר סביר, ולמצב המלונות בישראל יש חלק בכך. "לא רק התיירים מחו"ל בהלם, הפער בין המחיר לתמורה לכסף לא עומד בסטנדרטים של מקומות אחרים בעולם", אמרה רוזין. לדבריה, יש לטפל גם בענף הצימרים, להגביר את השקיפות, לדאוג לדירוג אובייקטיבי ולפקח על הפרסום.

מנכ"ל משרד התיירות אמר בתגובה כי לאחר הטיפול בדירוג בתי המלון, בכוונת המשרד לטפל גם בנושא הצימרים ובנושא השכרת דירות לתיירים.

יו"ר הוועדה פרופ' ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה ממתינה בדריכות לפרסום המכרז החדש וסיומו בהקדם. כמו כן הוא ביקש כי תנאי הסף אכן יותאמו, כך שניתן יהיה למצוא חברה שתוכל לבצע את הדירוג. כן ביקש ברוורמן ממשרד התיירות להעביר לוועדה מידע לגבי אכיפת החוק והתקנות בנושא, ואמר כי "אם אין מערכת יעילה של בקרה ואכיפה, אין תועלת בתקנות והן לא תבוצענה".

בתוך כך, בפתח הדיון היום בוועדת הכלכלה הודה מנכ"ל משרד התיירות בשמו ובשם השר לנדאו ליו"ר הוועדה, פרופסור אבישי ברוורמן, על תמיכתו המשמעותית והמשפיעה במאבק של תעשיית התיירות נגד ביטול הפטור ממע"מ על שירותי תיירות נכנסת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן