Skip to content

שנתיים למחאה החברתית, מנסים לחזור לרחובות

מחר ימלאו שנתיים למחאה ההיא, לאוהלים הראשונים בשדרות רוטשילד בתל אביב. הכול התחיל בדיור וביוקר המחייה והתפתח למכלול שלם של מחאה נגד מדיניות הממשלה ואלימות המשטרה. היום יוצאים המפגינים תחת כמה דגלים, ציון שנתיים למחאה החברתית שלא נעצרה לרגע, שנה למותו של משה סילמן והמשך המחאה נגד גזירות הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשלושת אלפים מפגינים התאספו הערב (מוצ"ש) בכיכר הבימה ונעו לעבר רחוב קפלן בתל אביב, שם התקיימה עצרת המשותפת עם המפגינים שהגיעו משכונת התקווה. כ-300 פעילי ה"לא נחמדים" ו"המעברה" יצאו מגן התקווה צעדו צפונה ונפגשו את פעילי המחאה בקפלן, במקום בו משה סילמן הצית את עצמו. דפני ליף קראה הערב בעצרת: "אין עתיד עם ביבי ולפיד" והציעה ללפיד לחזור להיות קריין חדשות. צ'רלי ביטון, איש הפנתרים השחורים וח"כ לשעבר, שהגיע עם קבוצת ה"לא נחמדים", אמר: "אנחנו יכולים ללמוד מהמצרים. אם לא נוותר, נשנה את המדינה. צריך לא לפחד ולפעול".

דפני ליף בעצרת (צילום: דן בר דוב)
קראה ללפיד לחזור לטלוויזיה. דפני ליף בעצרת (צילום: דן בר דוב)
צ'רלי ביטון בהפגנה (צילום: דן בר דוב)
ללמוד מהמצרים. צ'רלי ביטון בהפגנה (צילום: דן בר דוב)

מארגני ההפגנה להולדת למחאה לא אפשרו הערב למשה כהן, פעיל מרכזי בקבוצת ה"לא נחמדים", לעלות ולנאום. כהן: "חבורת דפני לא למדה כלום. רצינו להגיע לכאן ולתמוך. הם סירבו שנעלה לנאום. בחרו בשבילנו את צ'ארלי  ביטון  מהפנתרים של שנות השישים. כאילו הוא ידבר בשמנו… איפה הם היו מול שר האוצר?… זו לא המחאה. זו הצגה, לא יותר".

מאוחר יותר, אחרי השעה אחת עשרה, התפזרה ההפגנה בקפלן וחלק ממשתתפיה המשיכו וחסמו את נתיבי איילון לכיוון צפון. אחר כך נחסמה התנועה גם לכיוון דרום.

נתיבי איילון חסומים לכיוון דרום (צילום: ציפי מנשה)
נתיבי איילון חסומים לכיוון דרום (צילום: ציפי מנשה)
כבר מסורת. חוסמים את נתיבי איילון לכיוון צפון (צילום: ציפי מנשה)
כבר מסורת. חוסמים את נתיבי איילון לכיוון צפון (צילום: ציפי מנשה)
הצעדות מתאחדות ברחוב קפלן במקום בו משה סילמן הצית את עצמו (צילום: גלבוע דקר)
הצעדות מתאחדות ברחוב קפלן במקום בו משה סילמן הצית את עצמו (צילום: גלבוע דקר)

האווירה בהפגנה נטתה יותר להפנינג ופחות למחאה זועמת. שלטים נוסח: "לפיד + נתניהו = מורסי", אותם הניפו הלא נחמדים מול ביתו של לפיד בהפגנתם השבועית, הפכו להיות הכרזות הדומיננטיות בקרב המפגינים. המפגינים כורזים במגפונים: "לפיד, רכבת על המחאה, גנבת מנדט. איפה הכסף?" ו-"ביבי ולפיד תלמדו ממורסי, לכו הביתה". בני פרץ, פעיל בפנתרים השחורים לשעבר, שמשתתף בהפגנה, אמר הערב: "אז עשינו מהפכה ושינינו את המדינה. עכשיו אנחנו נחזור לתמונה ונעשה את זה עוד פעם".

נרות ליד השלט שהוצב לזכרו של סילמן (צילום: ציפי מנשה)
נרות ליד השלט שהוצב לזכרו של סילמן (צילום: ציפי מנשה)
ההפגנה מתאספת בככר הבימה (צילום: ציפי מנשה)
שנתיים למחאה. בככר הבימה (צילום: ציפי מנשה)
המגפונים קוראים: "לפיד, רכבת על המחאה, גנבת מנדט, איפה הכסף"(צילום: גלבוע דקר)
המגפונים קוראים: "לפיד, רכבת על המחאה, גנבת מנדט, איפה הכסף" (צילום: גלבוע דקר)
שנה למותו של משה סילמן (צילום: ציפי מנשה)
שנה למותו של משה סילמן (צילום: ציפי מנשה)
ראשית ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: דן בר דוב)
השלט הדומיננטי: "ביבי+לפיד= מורסי". ראשית ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: דן בר דוב)

מחר ימלאו שנתיים לאוהלים הראשונים בשדרות רוטשילד בתל אביב. הכול התחיל בדיור וביוקר המחייה והתפתח למכלול שלם של מחאה נגד מדיניות הממשלה ואלימות המשטרה. היום יצאו המפגינים תחת כמה דגלים, שנתיים למחאה החברתית שלמעשה לא נעצרה לרגע, שנה למותו של משה סילמן והמשך המחאה נגד גזירות התקציב. הפעם הצטרפו גם דפני ליף וחבריה ופעילים ממפלגות השמאל, מרצ וחדש, שמנהיגיהם הצהירו שישתתפו וקראו לאוהדים להגיע ולהפגין.

ח"כ תמר זנדברג בין המפגינים (צילום: גלבוע דקר)
ח"כ תמר זנדברג ממרצ בין המפגינים (צילום: גלבוע דקר)

הפגנת אבל וזעם על מותו של משה סילמן יצאה בשמונה בערב מגן התקווה בשכונת התקווה בתל אביב. ההפגנה המציינת שנתיים וחצי למחאה יצאה מככר הבימה. 

באיבנט של צעדת האבל מגן התקווה נכתב: "…למרות שעברה שנה מאז שסילמן נפטר, הממשלה מסרבת ללמוד לקחים, והמדיניות הכלכלית רק מדרדרת. לא רק זאת, אלה שאחראים למותו מסתובבים חופשי, חלקם אף מכהנים כראשי ממשלה וחברי כנסת בזמן שפעילים/ות שנאבקים למען עתיד שיוויוני וחברה צודקת מועמדים לדין". 

על פי המשטרה, רחובות ייחסמו בין 19:30 ל-23:00: רוטשילד, מרמורק, אבן גבירול, קפלן והרחובות שחוצים אותם. הרחובות ייפתחו לפי התקדמות ההפגנות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן