Skip to content

מנהיג אמיתי אינו מתחשב במה שיחשבו עליו

ראש הממשלה הנוכחי גורס כי המצב הנוכחי בסוריה נוראי ואסור שהמצב הזה יימשך. מצד שני, לא הוא ולא אובמה ממהרים למגר אותו. העולם מתגעגע למנהיגים אמיתיים כגון רבין, שידעו לעמוד על שלהם לטוב ולרע ולפעול אסטרטגית מבלי לחשוב "כיצד זה יקדם להם את הבחירות הבאות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים קשים אלו, של הפיכות בסוריה והססנותם של מנהיגי העולם לפעולה, אני שבה ונזכרת במנהיג האמיתי שלנו, שפעל ולקחו אחריות, מדוע היום אין לנו כאלו יותר? במהלך מערכת הבחירות של 1992 רבין הבטיח לשנות את סדרי העדיפויות במדינת ישראל. הוא הבטיח וקיים. תקציבי החינוך, הרווחה, הבריאות והתשתיות, והתקציבים לפריפריה ולמגזר הערבי הוגדלו באופן משמעותי, על חשבון תקציב הביטחון וההתנחלויות. הוא פעל והשיג את חתימת הסכם אוסלו.

רבין ידע לקחת אחריות. איזה עוד מנהיג התפטר מראשות הממשלה בגלל חשבון דולרים? מתי לאחרונה לקח כאן מישהו אחריות? גם בתחום הצבאי וגם בתחום ההתיישבות, ואפילו בתחום הביטחון, אין לו תחליפים. ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, האשים את נתניהו השבוע, בראיון ל"ידיעות אחרונות", כי התנהלותו של ראש הממשלה בסוגיה האיראנית תלויה במרדף אחר מקומו בדפי ההיסטוריה. "יש לי תחושה מאוד עמוקה שבסוגיה האיראנית, נתניהו רדוף על ידי מנחם בגין שתקף את הכור בעיראק ועל ידי אולמרט שנטען בכל מיני מקומות שתקף את הכור בסוריה. ביבי רוצה להיכנס להיסטוריה כמי שעשה משהו בסדר גודל כזה. לא פעם יצא לי לשמוע אותו מזלזל במה שעשו קודמיו באומרו שהמשימה שלו – איראן – היא משהו בסדר גודל אחר".

rabin
יצחק רבין, הרמטכ"ל ב-1964 (צילום: ויקיפדיה)

אין לנו מנהיגים אמיתיים היום. גם אובמה נמנע מלפעול, כאילו ממתין שמישהו אחר ייקח אחריות על המלחמה הזאת במקומו. הוא הוסיף כי ארצו יכולה להתערב צבאית באופן מוגבל בנעשה בסוריה ולא להיגרר לעימות ארוך. מה רבין היה עושה? מספר ימים לפני שסיים את כהונתו הראשונה כראש ממשלת ישראל ונעלם אל אפלולית המדבר הפוליטי, ישב רבין בלשכתו והעניק ראיון מיוחד לכתב "ידיעות אחרונות" רפאל בשן. ראיון אשר הוקדש למלחמת ששת הימים. ראש הממשלה דאז, השיב לשאלות בסוגיות הכנת הצבא למלחמה, הערכות מודיעין, קבלת ההחלטות בדרג המדיני וכוונותיהן של מדינות ערב. לא הייתה לו שום כוונה לשבת בשקט, רבין ידע לפעול. " אם נאצר לא היה מרכז את כוחותיו בסיני, סוגר את המצרים ויוצר טבעת-חנק סביבנו, כל המלחמה הזאת לא הייתה מתרחשת", אמר רבין,  "כוונתנו הייתה לחסל את צבא מצרים ככוח המאיים מידית, או לטווח בינוני, על ישראל. אני חושב, כי יעד זה הושג בצורה מפליאה. אחרי שלושה ימים היה צבא מצרים משותק".

ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו גורס, כי המצב הנוכחי בסוריה נוראי ואסור שהמצב הזה יימשך. מצד שני, לא הוא ולא אובמה ממהרים למגר אותו. נתניהו מדגיש כי ישראל דרוכה וכי אם יפנו אל ישראל נשק, אנחנו נפעל מידית. רה"מ הצהיר: "אנחנו תמיד נדע להגן על אזרחינו ועל מדינתנו נגד אלה שבאים לפגוע בנו או מנסים לפגוע בנו או פגעו בה. זה העיקרון שמנחה את הממשלה הזאת, בעקביות, בהתמדה ובאחריות – וכך זה גם יימשך". אבל מה לגביי נקיטת פעולה עצמאית מקדימה? האם עלינו לשבת בשקט ולחכות, תמיד, שיירו עלינו קודם?

העולם מתגעגע וחסר במנהיגים אמיתיים כגון רבין, שידעו לעמוד על שלהם לטוב ולרע ולפעול אסטרטגית, מבלי חשיבת ה"פולטיקלי קורקט" של "מה יחשבו עליהם" ו"כיצד זה יקדם להם את הבחירות הבאות". רבין האמין בתהליך השלום, הוא היה פנטי ולא מקופל ושילם על כך בחייו. הלוואי שהיו לנו מנהיגים נוספים כמוהו.

Hussein_Clinton_Rabin
יצחק רבין והמלך חוסיין חותמים על הסכם השלום בוושינגטון (צילום: ויקיפדיה)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן