Skip to content

בג"ץ הורה להשיב: מדוע לא תופסק הזרמת ההקצבות לישיבות

זאת בעקבות בקשה להוצאת צו ביניים, שהגישו אתמול לבג"ץ עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הפורום לשוויון בנטל, ישראל חופשית וח"כ לשעבר רוני בריזון (שינוי). הבקשה הוגשה לאחר ששר החינוך שי פירון האריך בפעם השלישית, את תוקף הקריטריונים שמאפשרים את המשך הזרמת הכספים, למרות ביטול חוק טל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, הורתה היום למדינה להשיב עד ה-10 בחודש, מדוע לא תופסק הזרמת ההקצבות לישיבות. זאת בעקבות בקשה להוצאת צו ביניים שהגישו אתמול לבג"ץ עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הפורום לשוויון בנטל, ישראל חופשית וח"כ לשעבר רוני בריזון (שינוי).

ומי מזרים כסף לישיבות? שר החינוך מטעם "יש עתיד", שי פירון (צילום: דן בר דוב)
ומי מזרים כסף לישיבות? שר החינוך מטעם "יש עתיד", שי פירון (צילום: דן בר דוב)

הבקשה הוגשה באמצעות עו"ד גלעד ברנע, לאחר ששר החינוך שי פירון האריך בפעם השלישית את תוקף הקריטריונים, הבלתי חוקיים לטענת העותרים – שמאפשרים את המשך הזרמת הכספים למרות ביטול חוק טל. הבקשה כוונה, בין היתר, כלפי השר פירון ושר האוצר יאיר לפיד, שניהם מ"יש עתיד".

בראשית אוגוסט 2013 פג תוקפו  של חוק טל, שהסדיר את דחיית השירות של תלמידי ישיבות, ובהוראת בג"ץ לא ניתן היה להאריך אותו. כתוצאה מכך נוצר מצב בו לא ניתן היה עוד להעביר תקציב ל-52 אלף תלמידי ישיבות שאיבדו את מעמד דחיית השירות. סמנכ"ל חדו"ש שחר אילן העריך אז את היקף הכספים המועברים לתלמידים אלה בכ-30 מיליון שקלים לחודש.

ארבעת העותרים פנו אז לראשונה לבג"ץ כדי להפסיק את העברת ההקצבות הבלתי חוקית. כדי לעקוף את הבעיה פרסם שר החינוך אז גדעון סער קריטריונים חדשים המאפשרים לכאורה להעביר כספים גם לתלמידי ישיבות שאין להם דחיית שירות. ברנע הגיש בשם העותרים עתירה מתוקנת בה קבע שהקריטריונים החדשים בלתי חוקיים כיוון שהמדינה אינה יכולה לממן את לימודיהם של עשרות אלפי גברים שאמורים להיות בצבא ולא בישיבה. בג"צ הוציא צו על תנאי שהורה למדינה לנמק מדוע לא יקבע שהקריטריונים בלתי חוקיים ומבוטלים ויופסקו ההקצבות לישיבות.

למרות זאת, באמצע אוקטובר האריך שר החינוך הנוכחי שי פירון מיש עתיד את תוקף הקריטורינים בשלישית.

בא כוח העותרים, עו"ד ברנע, ביקש להוציא צו שיאסור על המשך ההקצבות לישיבות בטענה כי המשיבים הצהירו והתחייבו פעם אחר פעם – כי התיקון למבחנים הינו בגדר "הוראת שעה" קצובה בזמן וקצרה.

עוד נאמר בבקשה כי בניגוד למתחייב בחוק לא התקיים הליך היוועצות תקין עם היועץ המשפטי לממשלה; כי לתיקון האחרון למבחנים לא קדם פרסום מוקדם להערות הציבור וכי התיקון למבחנים פורסם כחודש ומחצה לאחר חתימתו על ידי שר החינוך. כאמור, היום הורתה השופטת מרים נאור למדינה להשיב לפניה עד ה-10 בחודש.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה: "השר פירון מ'יש עתיד' עושה כמו קודמו גדעון סער מהליכוד כל מאמץ אפשרי, כולל קריטריונים בלתי חוקיים, כדי להמשיך את הזרמת הכספים לישיבות. בוחריו בודאי יזכרו לו זאת".

זהרה ברגר צור מהפורום לשוויון בנטל אמרה בתגובה: "ממשלת ישראל עקבית בפעולותיה למען הגדלת אי השוויון בנטל: את החוק החדש מעקרים בוועדה באופן שיטתי מהשוויון המיוחל, את שכר החיליים לא עדכנו  כבר שנים ואת העברת הכספים לתלמידי הישיבות ממשיכים, תוך רמיסת החוק, המוסר ושרידי המצפון".

ח"כ לשעבר רוני בריזון אמר בתגובה: "מיליארד שקל נשפכו על הישיבות בשנה האחרונה בלי שום בסיס חוקי או הצדקה כלשהי. למרבה הפלא לא נתניהו מורח את החרדים אלא דווקא שני השרים של יש עתיד: פירון חותם ולפיד משלם.  אולי יפסיק בג"צ, סוף סוף, את ההשתוללות הכספית הזו"?

1 Comment

  1. ערן בן צור
    5 בנובמבר 2013 @ 13:13

    יש עתיד מתעקשת למחוק את הבסיס עליו נבחרה והוקמה
    פירון מצטייר כרכיכת מחמד שמפחד לבצע שינוי אמיתי חושב שיש זמן להתקשקש עם הסלאפים החרדים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן