Skip to content

רופאים לזכויות אדם: לחקור את מערך הרפואה בשב"ס

לקראת דיון הוועדה לביקורת המדינה בעניין הטיפול הרפואי באסירים קורא הארגון למבקר המדינה ולמשרד הבריאות לחקור את מערך הרפואה בשירות בתי הסוהר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחר בבוקר (ד') תדון הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ אמנון כהן (ש"ס), בסוגיית הטיפול הרפואי הלקוי באסירים ועצירים. לקראת הדיון, ארגון רופאים לזכויות אדם, הפועל למען זכות האסירים לבריאות, קורא לוועדה להמליץ למבקר המדינה לפתוח בחקירה מעמיקה של תפקוד המערך הרפואי בשב"ס בעקבות הכשלים והליקויים הרבים שנמצאו בו. זאת תוך שיתוף מומחים לרפואה, מומחים לבריאות הציבור, ארגוני זכויות אדם וחברה אזרחית. הדיון מתקיים בעקבות התחקיר "אסירים מתים בסתר", שפורסמה במוסף לשבת של ידיעות אחרונות ב-6 בדצמבר 2013.

האסירים אינם נכללים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, מצב המאפשר לשב"ס לקבוע סל בריאות ונהלי טיפול השונים מאלו הנהוגים במערכת הבריאות הציבורית. כתוצאה מזה רופאי מערך הרפואה בשב"ס מועסקים ישירות על ידם, מצב המוביל לנאמנות כפולה כאשר הרופא המטפל נוטה לפעול בשם האינטרסים של המעסיק (שב"ס) ולהעדיפם על פני אלו של המטופל. כמו כן, המערך כפוף ישירות למערכת הביטחונית ולשיקוליה, המנוגדים לא פעם לטובת המטופל. בנוסף, מערך הרפואה של שב"ס פועל ללא פיקוח ובקרה של משרד הבריאות. התוצאה היא שורה של כשלים מערכתיים ומקצועיים הפוגעים קשות בבריאות האסירים.

ארגון רופאים לזכויות אדם מאמין כי לכלואים יש זכות שווה לבריאות, וכי על המדינה לפעול להשוואת שירותי הבריאות הניתנים לכלואים לאלו הניתנים במערכת הבריאות הציבורית. הוצאת מערך בריאות הכלואים מאחריותו של שב"ס והעברתו לאחריות ופיקוח משרד הבריאות תתרום להבטחת שירותי בריאות מיטביים לאוכלוסיית הכלואים. ביצוע הערכה מקיפה של צרכי בריאות הכלואים ושל תפקוד מערך הבריאות הנוכחי של שב"ס, הוא צעד ראשוני וחיוני למיפוי הבעיות, הצרכים ונקודות החוזק והתורפה, למען בניית תוכניות לשיפור המערך והכנה לקראת שילובו במערכת הציבורית.

ד"ר הראל ארזי, חבר הנהלת רופאים לזכויות אדם: "עונש מאסר כרוך בהגבלת אחדות מזכויות היסוד של האסיר, אך הזכות לבריאות אינה אחת מהזכויות המוגבלות בעונש. מניסיוננו רב השנים בטיפול באסירים הסובלים מבעיות בריאותיות שונות, אנו למדים כי מערך שירותי הרפואה בשב"ס מקפח בצורה קשה את זכותם של האסירים לשירותי בריאות בהשוואה לאזרחים אחרים ולחוק זכויות החולה. כפועל יוצא, האסירים נידונים לעונשי מחלה ונכות בנוסף על עונש המאסר שגזר עליהם בית המשפט. אנו מבקשים מהוועדה לבדוק באופן יסודי את נושא הטיפול הרפואי בשב"ס לאור הצעתנו להוצאת האחריות על הטיפול הרפואי באסירים מידי השב"ס".

 מכתב שנשלח לוועדה לביקורת המדינה לקראת הדיון 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן